شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۴۸۲۵
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۰
ضعف در برنامه سازی ، عدم استفاده از عوامل و عناصر قوی و... از عوامل مهم عدم توفیق در جذب مخاطب شده اند .
شوشان: طی چند سال گذشته تاکنون ، تولیدات صدا و سیمای مرکز خوزستان بصورت جدی نتوانسته است رضایت مخاطبان خود را جلب کند .

ضعف در برنامه سازی ، عدم استفاده از عوامل و عناصر قوی و... از عوامل مهم عدم توفیق در جذب مخاطب شده اند .

برکسی پوشیده نیست که استان زرخیز و مستعد خوزستان ، قابلیت ها و ظرفیت های بسیار بالایی برای برنامه سازی دارد . وجود قومیت های مختلف اعم از فارس ، بختیاری ، عرب ، شوشتری ، دزفولی ، ترک ، بهبهانی و .... هرکدام به تنهایی دارای ظرفیت های بالایی جهت ساختن برنامه چه در رادیو و چه در تلویزیون میباشند . این تنوع قومیت در هیچ استانی قابل مشاهده نیست .

 رحیمی مدیرکل فعلی صدا و سیمای مرکز خوزستان در زمان تصدی صدا و سیمای مرکز کهگیلویه و بویر احمد ، کارنامه ی بسیار درخشانی از خود به جا گذاشته اند و آمدن ایشان به مرکز خوزستان ، نوید روزهای خوب برای استفاده از توانمندیهای خوزستان را میدهد .

در زمان تصدی ایشان در مرکز یاسوج ، برنامه های بسیار جذاب و پربیننده ای ساخته و تقدیم بینندگان آن شبکه و استان گردید . نمونه ی آن هم برنامه ی پر بیننده و شبانگاهی "شو نشینی" بود که نه تنها مورد استقبال بینندگان بویر احمدی قرار گرفت ، بلکه بخش کثیری از تماسها و پیامک های ارسالی به آن برنامه نیز از سایر نقاط کشور ، علی الخصوص خوزستانی ها صورت میگرفت که این اتفاق نشان از درایت ، شناخت خواسته ی مردم و حضور عوامل قدرتمند برنامه ساز و البته ناشی از نارضایتی مخاطبین خوزستانی از برنامه های محلی خود بود ، که از عوامل پناه بردن به سایر شبکه ها ، بویژه شبکه هایی که دارای اشتراک فرهنگی و اجتماعی می باشند گردید .

نمونه ی دیگر ساخت مستند طبیعت کهگیلویه و بویر احمد بود که این برنامه به زیبایی و هنرمندی هرچه تمام تر و استفاده از تمامی تکنیک های ساخت یک مستند جذاب توانست جزو کارهای شاخص آن مرکز در زمان تصدی ایشان قرار بگیرد که این نمونه نیز هیچگاه از ذهن مردم آن استان و کسانی که موفق به دیدن آن شدند ، به دلیل اینکه تنوع طبیعی و زیستی آن استان را به معرض دید همگان قرار داد، پاک نخواهد شد .

بدون تردید با ورود مدیر توانمند و روشنفکری که در یک مرکز دیگر چنان کارنامه درخشانی از خود به جای نهاده ، با توجه به ظرفیت های قابل توجه این استان ، انتظارات هم "بسیار" و البته "به جا" می باشد .

هم اکنون برنامه های مرکز خوزستان به گونه ای نیستند که بتوانند مخاطبان خود را پای گیرنده نگه دارند و یا به اصطلاح کانال را عوض نکنند . ضعف برنامه ی شبانگاهی ، بخش های خبری و برنامه های رادیویی به دلیل آنچه در بالا گفته شد همه و همه باعث اتفاق ناخوشایند مخاطب گریزی شده اند . برنامه های استان خوزستان با توجه به استعداد ها و ظرفیت های قابل توجه و انکار ناشدنی ، در مقایسه با استانهای دیگر در رده های پایین تری قرار دارد که این موضوع با توجه به آنچه گفته شد قابل قبول و توجیه نیست.

به عنوان مثال منافذ و جاهای خالی بسیاری در برنامه های شبانگاهی خوزستان وجود دارد . دیگر پیامک خواندن ، آوردن یک هنرمند و پخش سرود های مختلف و محلی کارایی لازم را با توجه به اینکه سایر شبکه های داخلی و خارجی بنای موفقیت خود را بر روی رقابت در جذب بیننده با استفاده از روش های مبتنی بر روانشناختی مخاطب و نیاز آنان گذاشته اند ندارد و منسوخ شده اند و ساخت اینگونه برنامه ها هیچگونه جذب مخاطبی را به همراه نخواهد داشت .

دربخش های خبری هم که حکایت کاملاً فرق میکند و ضعف های عمده ای وجود دارد . از مهمترین ایرادات وارده به بخشهای خبری استفاده از استودیو مجازی میباشد . استودیوی مجازی بعلت اینکه به طور کامل به وسیله ی رایانه طراحی میگردد ( مانند دکور ، تصویر پشت ، کف استودیو ، نمای بالای استودیو ، زوم و برگرداندن تصویر و سایر حرکتهای روی صحنه ) نمیتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند .

عدم ارتباط مخاطب هم به دلیل رایانه ای بودن تصاویر است که پانزده الی بیست دقیقه باید آنرا تحمل نماید . اگر توجه شود کیفیت تصاویری که در استودیوی مجازی نشان داده میشود با کیفیت تصاویری که به صورت طبیعی نیز نشان داده میشوند تفاوت های بسیاری دارد .

استودیوی مجازی در زمان عمران حیدری مدیر کل سابق صدا وسیما ی مرکز خوزستان راه اندازی گردید که راه اندازی این استودیو جدای از قابلیت و ظرفیت های بسیار بالا ، در دراز مدت پذیرای رضایت مخاطبان ، آن هم برای بخش های خبری نیست .

نماهایی که از گویندگان ( به غیر از گوینده ی مشروح ساعت 23 ) گرفته میشود نمای لانگ شات (LONG SHOT) میباشد که این نما در سینما به کار میرود و در بخش خبری جای استفاده ای از آن ، آنهم در یک استودیو وجود ندارد . اما مدیران شبکه بدون در نظر گرفتن رضایت مخاطبان همچنان بر استفاده از این نمای غیر کاربردی و استفاده از استودیوی مجازی در خبر اصرار می ورزند .
بدلیل اینکه مخاطب باید با گوینده و فضای طبیعی کنار گوینده ( دکور ) به جهت القاء خبر ارتباط برقرار کند ، این نما که در بخش خبری ساعت 17:00 برای گوینده مشروح و گوینده ورزشی و در ساعت 23:00 مجدداً برای گوینده ورزشی مورد استفاده قرار می گیرد کارآیی لازم را در بخشهای خبری ندارد .

اگر دقت شود هم اکنون تصویربرداری صحیح از گویندگان خبر در اکثر بخشهای خبری داخل و خارج از کشور بصورت مدیوم شات (MEDIUM SHOT) صورت میگیرد که ضمن برخورداری از جذابیت های لازم، بیننده نیز با گوینده ارتباط نزدیک تری برقرار مینماید .

و اما در رادیو نیز همچنان جای خالی برنامه های قوی احساس می شود .

در حال حاضر برنامه های مختلفی از رادیو خوزستان پخش می شود که نوید حرکت رو به جلو را می دهد .  اما استفاده از همان ظرفیتها و عوامل قوی برنامه سازی برای رقابت و جذب حداکثری مخاطب نیز وجود دارد .

انشاءالله با درایت  رحیمی و شناختی که از ایشان داریم و کارنامه بسیار درخشان و پرباری که از این مدیر روشنفکر در مرکز یاسوج به جای مانده ، شاهد درخشش برنامه های قوی ، عدم مخاطب گریزی ، جذب حداکثری بینندگان و شنوندگان در تمامی برنامه های رادیویی و تلویزیونی اعم از تولیدی ، سرگرمی ، بخشهای مختلف خبری و آموزنده باشیم .
برچسب ها: مخاطب گریزی
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۹
comment
comment
اکبر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
comment
0
2
comment با سلام
جانا سخن از زبان ما میگویی . . .
این درد سالهاست که گریبانگیر خوزستان شده و بارها هم به گوش مسئولین سازمان منعکس شده،ولی کو گوش شنوا !!!!!!!!!!!!!!!
برنامه های ما اصلاً جذابیتی ندارن،استودیو هم که استودیو نیست،انگاری قراره برنامه بادباکها اونجا اجرا بشه که اشتباهی خبر رو بردن اونجا،
رادیو هم که انشاءالله خوب بشه.
برادر رحیمی منتظریم. . . .
comment
حسين
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
comment
0
4
comment خسته كننده ترين شبكه دنيا چطوره كه هميشه اول ميشه بخدا خيلي خيلي عجيبه
، ترا بخدا كم فروشي نكنيند و اينقدر برنامه هاي عتيقه ديگر شبكه ها رو پخش نكنيد
comment
بهنام سحرخیز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
comment
0
2
comment آخ چی بگم
خدای درد دل منو نوشتی.
نمیدونم به کی باید بگم؟
مگه مجبوریم از استودیو مجازی استفاده کنیم؟
عزیزان برنامه ساز داریم از استانهای دیگه عقب می افتیم.
در گذشته وقتی اسم پرسنل و برنامه های خوزستان که میومد همه خشکشون میزد . آخه همه میدونستن وقتی خوزستانی بیاد وسط همه جوایزو درو میکنه .
اما حالا چی؟
ما باید بریم از استان . . . . الگو برداری بکنیم.( قصد اهانت به هیچ هموطنی رو ندارم)
به کجا رسیدیم؟
آقای رحیمی از شما انتظار ویژه داریم خصوصاً در بحث استودیوهای سیما و برنامه ها
comment
پیر مرد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۲
comment
1
0
comment و .... خداوند به داد نقاد مغرض برسد
پاسخ ها
comment
زنده باد خوزستان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
comment
comment دوست عزیز ضرورریست به معنی نقد و انتقاد مراجعه کنید.
اگر کسی دل پری از چیزی داشته باشد اسم آنرا نقد مغرضانه نمیزارن.
بیان مشکلات و معضلات و کاستی ها سبب میشود مسئولین راه بهبود را بیابند و مخاطب بیشتری را جذب کنند.
شاید خود آقایان مسئولین میدونستن که مدیر قبلی مرکز خوزستان رو عوض کردن و آقای رحیمی رو جانشین ایشون کردن.
اما به هر حال اجازه بدهیم مردم نظرات خودشون رو بیان کنند شاید من خوشم بیاد یا اصلاً با نظر ایشون موافق نباشم .
اما نگارنده مطلب و دیگران حق اظهار نظر دارند.
بهتره وقتی کسی نظری را بیان میکنه (حتی اگر خودش هم بیان کرد مغرضانه) شما یا هرکس دیگر توجه کنید شاید ایده جدید ارائه شود.
به هر حال ایجاد نقد و انتقاد و بیان نظرات راه بسیار عالی جهت بهبود میباشد.
comment
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
comment
0
1
comment با سلام وخسته نباشید خدمت کلیه کارکنان صداو سیمای مرکز خوزستان وبا تشکر از نگارنده موضوع فوق ؛قبل از بررسی موضوعات وهچنین فضای استودیوی مرکز سیما علت مخاطب گریزی را می بایست در عدم مطابقت برنامه های تلویزیونی با نیازهای مردم در کلیه ابعاد اجتماعی واقتصادی وزیست محیطی باید دانست عدم توجه به زیبا سازی شهر اهواز ,رودخانه کاورن معضل بیکاری مشکلات اجتماعی در رفتارهای غلط روزمره بعضی عادات اقوام دانست لذا پیشهاد ای شهروند خوزستانی اجرای برنامه های واستفاده از پیشنهادات مردم در امر زندگی روزمزه می باشد .با آزروی موافقت برای تمام خوزستانی های مهربان
comment
کیانا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
comment
0
0
comment راست میگن
من نمیدونم اصلاً این مسئولین صدا سیما خودشون برنامه هاشونو نگاه میکنن ببینن چه شکلی هستن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خودشون به برنامه هاشون نمره چند میدن ؟؟؟؟
به نظرم یا برنامه های خودشونو نگاه نمیکنن یا اصلاً براشون "مهم" نیست که ما چی میخوایم و هنوز که هنوزه باید لورل هاردی و فیلمای عهد قاجار رو نگاه کنیم .
به نظرم [...]هم که اومده هرچقدر کار کنه موضوع حل نمیشه .
این خانه از ریشه خراب است . . . .
comment
بیننده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
comment
0
0
comment متاسفانه در چند سال اخیر به علت کیفیت بد برنامه های صداو سیما ی خوزستان فقط در مواردی معدود اقدام به تماشای برنامه اخبار شبانگاهی مینمانم . ولی خواهشمند است گویندگان خبر را به دوره های آموزشی بفرستید تا اخبار روان تری بگویند . یک میز مناسب برای گویندگان خبر بگذارید نه این تصاویرمیز های کامپیوتری را . ضمنا متاسفانه هرگاه با کارشناس هواشناسی در منزل تماس میگیرند . صدای بسیار بی کیفیتی که نارسا هست و گاهی صدای جیغ و داد بچه ی کارشناس نیز در بین آن به گوش میرسد پخش میشود . ما که در خوزستان شاهد صدور مجری های گوناکون هستیم چرا نباید چند مجری خوب حداقل برای اخبار داشته باشیم .
comment
پیر مرد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
comment
0
0
comment ساخت یک برنامه متوسط تلویزیونی نیاز به طرح با قوانین - تعریف شده سیما -- شورای کارشناسی تهران- هزینه- عوامل -تجهیزات-همکاری کلیه مدیران استان-و... دارد عوامل بومی از جان مایه می گذارند. ایا از انها استفاده می شود اقای رحیمی - می رود و اقای نصرت پناه هم درهمان چهار چوب بالا خدمت خواهد و ایشان نیاز به همکاری و حمایت هنرمندان خوزستان دارد با امدن ایشان اینقدر به عوامل تولید بله.....زنده باد خوزستان
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار