شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۴۸۴۸
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۵
حمید سالم پور
28 صفر یادآور ارتحال پیامبر اسلام (ص) است پیامبری که اسوه تقوی بود در گذشت و بی تردید ارتحال ایشان ضایعه و ماتمی بسیار سنگین بر جهانیان و بویژه امت اسلامی بشمار می آید .
این بزرگوار درسها به بشریت داده بود و در راه خدا از هیچ تلاشی دریغ نورزیده و به حق خداوند و فرشتگانش نیز از او تجلیل کردند و درود خود را با " إن الله و ملائکته یصلون علی النبی " نثار ایشان نمودند و لذا بر همه واجب است که با خدا و ملائکه همنوا شوند و زحمات پیامبر(ص) را پاس بدارند . 
وی مکارم اخلاق را به اوج رساند ؛ جامعه ای که می رفت تا به سقوط قطعی و حتمی خود نزدیک شود یکباره با تولد نوزادی به نام "محمد (ص) " جانی تازه در او دمیده شد . با بعثت ایشان و در سایه تعالیم این مرد بی همتا جامعه ی آن زمان تغییر ماهیت داد و مردمی که در قاموسشان چیزی جز خشونت و تعصب و شرک نبود به یکباره مهربانی ، ایثار ، تقوی و ایمان را در وجود خویش یافتند .
نبی مکرم اسلام (ص) آمد و فکر و اندیشه انسانها را تغییر داد و می دانیم تغییر اندیشه کار بسیار سختی است که پیامبر رحمت و مهربانی ها (ص) بر آن ظفر یافت و مطمئناً ایجاد تحول در افکار و نفوس آدمیان به معجزه نزدیک است چرا که این مهم با مقاومت ها و ایستادگی ها - آن هم در آن زمان – مواجه می شد .
روح خداوندی در انسانها به یادگار گذاشته شده است و ما آدمیان از این موهبت الهی برخورداریم و پیامبر(ص) نفوس خفته را با مهارت تمام و البته با تحمل سختی ها بیدار نمود و از انسانهایی که خدایشان " سنگهای ساخته شده به دستشان" بود مردمی ساخت که جهان را با اخلاق اسلامی ، مقاومت دلیرانه ، شجاعت مثال زدنی و ایثار فراموش نشدنی دگرگون نمودند .
باید از پیامبری که " لولاکَ لما خلقتُ الافلاک " است درس بگیریم . با من همراه شوید تا فقط به یک جمله ایشان توجه نماییم .اما قبل از آن خوب است به نکته ای اشاره کنم و آن این است که پیامبر(ص) اگر جمله و مطلبی را می فرماید فقط برای امت زمان خود یا فقط برای نوشتن در کتابها یا بیان بر منابر یا برای ذکر آن جمله در کلاس درس نیست . وی با علم لدنّی چیزهایی را می بیند که در همان زمان و یا در زمانهای آینده رخ می دهد و از باب اینکه برای نجات انسانها از آتش جهنم مبعوث شده است جملاتی را می فرماید تا انسانها را از عذاب الهی برهاند و از همه می خواهد که به آن نکات عمل کنند.
حضرت ختمی مرتبت فرمود : 
" اتَّقِ دَعوة المظلوم فإنَّما یَسألُ اللهَ حَقَّهُ و إنَّ اللهَ تعالی لایَمنعُ ذا حَقٍّ حَقَّهُ. "
" از دعای مظلوم بترس زیرا وی با دعا ، حق خویش را از خدا می خواهد و خدا حق را از حق دار دریغ نمی دارد ."
ظلم از ابتدای خلقت بوده و بی شک تا آخر هم هست بنابراین ظالم و مظلوم نیز وجود پیدا می کنند و اسلام همانگونه که از ظالم می خواهد دست از ستم بردارد از مظلوم انتظار دارد که تن به ظلم ندهد و در صورت ناکام ماندن از ستاندن حق خویش ، خداوند حق مظلوم را از ظالم می ستاند . 
باید بدانیم بعضی از ما بعنوان همشهریان و متولیان امور در ارتباط با اطرافیان خویش ممکن است دانسته یا نادانسته ظالم باشیم با نوع تعامل با همسایه و رنجاندن او ، با نوع حرف زدنمان با دیگران ، با نوع رانندگی خود در خیابان ، با احترام نکردن ارباب رجوع ، با امروز و فردا کردن انجام کار همشهریان ، با اقدامات ناشایست بعضی از مسؤولین ، با بی توجهی به مردم از طرف بعضی از متولیان امور ، با حیف و میل کردن اعتبارات دولتی ، با سلب آرامش از مردم و دهها و صدها نمونه از این نوع .
پس بیاییم پیش از آنکه دیر گردد و امکان جبران از ما گرفته شود و قبل از اینکه مرحله ستاندن حق مظلوم توسط باری تعالی فرا رسد ؛ اقدام شایسته را در این خصوص انجام دهیم .
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار