شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۴۸۵۱
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۱
نوید قائدی
واژه اقتصاد مقاومتي مدت زماني است در ادبيات اقتصادي و سياسي كشور نمايان و تا كنون در اين خصوص سمينارهاي گوناگون و تخصصي گوناگوني برگزار گرديده است كه خدا مي داند تا چه حد موثر بوده اند ولي نگارنده حقير سعي دارد با زباني ساده تفاسير ديگري از اقتصاد مقاومتي را با ذكر مصايقي شفاف و روشن بيان نمايد تا شايد اندكي موثر باشد.
همه روزه در كشور جلسات متعددي اداري از خرد و كلان برگزار مي گردد كه اتفاقاً شامل صرف نهارهاي آنچناني مي باشند لذا پيشنهاد مي گردد حتي المقدور جلسات در ساعات غير برگزار گردند تا صدها ميليون تومان بابت اين آيتم هزينه نگردد.هزاران مدير در كشور هزينه حق خودرو دريافت مي نمايند اما دريغ از يك ساعت كاركرد با ماشين شخصي كه علاوه بر اين روزانه چندين خودرو اداري در اختيار اعضاي خانواده مي باشد تا در امور گوناگون از جمله خريد و اياب و ذهاب فرزندان به مدارس و صله ارحام فعاليت نمايند.
بسياري از پرسنل رده هاي اداري بدون حضور در ادارات و سازمان ها اضافه كاري هاي فول و انواع مزايا را دريافت مي نمايند در صورتيكه حضور فيزيكي ندارند.در همايش ها و سمينارها و نشست هاي گوناگون انواع هدايا، بروشور و كتابچه هاي عملكرد فاقد كارايي هيچ بار مصرف تهيه و توزيع مي گردد كه سر از سطل هاي زباله در مي آورند كه بايد جلوي آنها گرفته شود.طرح هاي عمراني،فرهنگي،اجتماعي و... زيادي تعريف و اجرا مي گردند ولي توسط مديران بعدي يا مافوق نفي مي گردند كه نياز به بازنگري كلي در كشور مي باشد.ساختمان هاي بلاستفاده زيادي در اختيار ادارات و سازمان هاي دولتي هست كه مي توان با فروش آنها بخش زيادي از هزينه ها را پوشش و تبديل به احسنت نمود بطور مثال بسياري از ادارت داراي منازل سازماني در نقاط خوب شهرها مي باشند كه مديران عليرغم داشتن منازل مسكوني شخصي در صورت انتصاب به آنجا منتقل شده و البته هزينه هاي آب،برق،گاز و تلفن توسط دستگاه مربوطه پرداخت مي گردد.در بسياري از دستگاه ها پاداش هاي قابل توجهي در اختيار مديران است كه گاهاً بدون نظارت خاص هزينه مي گردند و بايد تكليف آنها مشخص گردد.
بسياري از دستگاه ها و سازمان ها انواع بسيار شيك و گران دكوراسيون ها را استفاده و خريداري مي نمايند كه نيازي نيست و مي توان با صرف هزينه هاي بسيار كمتري امور را سامان داد.مقوله استفاده از ماشين هاي اداري و استيجاري در اختيار پرسنل در ساعت هاي خارج از تايم اداري بسيار مهم و هزين هاي گزافي در پي دارد كه بايد رسيدگي گردد. استفاده از موقعيت مشغلي و پرسنلي در خصوص اخذ انواع تسهيلات و مجوز ها براي خود ،گروه فكري و خانوادگي كه موجب تيرگي روابط تجاري در جامعه شده است و نارضايتي شديد شهروندان را در پي دارد.انجام و تعريف انواع سفرهاي كاري داخلي و خارجي كه شايد لزومي به انجام آنها نباشد و در دنياي ارتباطات اين روزها مي توان به راحتي با انواع ويدئو كنفرانس ها و سيستم هاي ارتباطي كارها را سامان داد.استفاده از نيروي انساني كارآمد و داراي خلاقيت بالا بجاي افراد سفارش شده تا بتوان با بهينه سازي امور منجر به كاهش هزينه ها گرديد.
لزوم دقت و نظارت دقيق و علمي بر پروژه هاي عمراني و اجرايي براي انجام با كيفيت بالا تا بعد افتتاح و گذشت اندك زماني شاهد زوال كار نبود ( متاسفانه موارد آن كم نيست و سرمايه هاي ملي هدر مي روند). لزوم توجه به استانداردها و توليد كالا هاي با كيفيت با ناظرت كامل و قاطع دولت و مجلس تا اعتماد مردم جلب و ديد مثبتي به محصولات داخلي ايجاد گردد. برنامه ريزي براي توليد اقلام پر مصرف كشور كه همگي وارادتي بوده و سالانه ميلياردها دلار از كشور خارج مي شود مي توان به اقلامي مانند تونر و كاتريج هاي انواع پرينترها كه مصارفي همه گير دارند يا انواع كاغذهاي تحرير و.... اشاره نمود.
هزارن مثال ملموس دگر را مي توان بيان نمود كه اجرايي شدن آنها نياز به برنامه ريزي و همت و صداقت دارد تا برگزاري انواع همايش و ارسال نامه و دستورالعمل هايي كه به بايگاني ها سپرده مي شوند ،متاسفانه همگي موارد دست به دست هم داده اند تا موجب آزردگي خاطر اقشار ضعيف جامعه گردند و فشار هاي مضاعفي را بر دوش مردم تحميل نمايند.

و من ا... التوفيق
نويد قائدي
09/10/1392
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار