حسین عبدالعزیزی
بدون شک حماسه ماندگار 9 دی بینظیرترین حرکت مردمی تاریخ انقلاب اسلامی در حفاظت از نظام مقدس جمهوری اسلامی و آرمانهای انقلاب بود که فصلی جدید از بصیرت، هوشیاری، دشمنشناسی و غیرت دینی و انقلابی در صحیفه تاریخ مبارزات مردم مسلمان ایران رقم زد و روز نهم دی ماه 1388 را به واسطه حرکت عظیم، حیرتانگیز و فوقالعاده مردم، در تاریخ ماندگار کرد و آنچه در این حماسه ماندگار اتفاق افتاد در واقع برخاسته از حرکتی ایمانی و با انگیزه کاملاً خدایی بود که به هیچوجه با اراده انسانی انجام شدنی نبود و این دقیقا همان نکتهای است که مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) بارها در بیانات خود به آن تاکید کردهاند و فرمودند: که در نهم دی دست اراده الهی دیده شد وگرنه این کارها کارهایی نیست که با اراده امثال ما انجام بگیرد؛ این کار خداست، این دست قدرت الهی است؛ این چیزها دست من و امثال من نیست و به صراحت باید اذعان کرد که برخی دشمنان قسم خورده در روز 9 دی ماه حرمت امام حسین (ع) را شکسته و آن را به زیر پا گذاشتند اما این حضرت سیدالشهدا بود که خود به داد انقلاب اسلامی و مردم ایران رسید و آن را برای چندمین بار بیمه کرد، همچنین مردم در روز 9 دی ثابت کردند که با انقلاب و ولایت فقیه اتصال و ریسمان بسیار قوی دارند و به این دلیل حضور در این روز میلیونی بود و ناگفته نماند که فروکش کردن فتنه در این روز رقم خورد زیرا کمر فتنه در این روز شکست و باید این مسئله را با جریان شناسی عمیق بررسی علمی و اجتماعی کرد. همچنین استکبار جهانی توهمات زیادی را در سر میپروراند و به این دلیل میکوشید تا آتش فتنه بیش از پیش شعلهور شود اما ملت ایران در 9 دیماه با حضوری میلیونی توانست آبی بر این آتش فتنهگریها بریزد و به جرات می توان گفت که در هفتهها و ماههای نخست به راه افتادن فتنه با شعارهای عوام فریبانه فتنه گران قصد ایجاد شبه در جامعه را داشتند ولی با شعارها ساختارشکنانه در روز عاشورا و اهانت به مقدسات ماهیت پلید این فتنه مشخص شد و به این دلیل مردم به میدان آمدند و حساب فتنه را یکسره کردند. همچنین جریان فتنه پس از انتخابات دهم ریاستجمهوری طبق طراحی دشمنان خارجی انقلاب اسلامی تلاش داشت، از اردوکشیهای خیابانی به عنوان اهرم فشاری برای حذف نظام اسلامی یا لااقل وادار کردن آن به پذیرش فرایند استحاله و کشیدن خط بطلان بر جمهوریت و اسلامیت نظام استفاده کند، پس از مدتی به این نتیجه رسید که «دروغ بزرگ تقلب» بیش از آنچه تاکنون بوده، پتانسیل و ظرفیت به خیابان کشاندن بدنه اجتماعی آنها را ندارد لذا از میانه راه با تعریف مفاهیم جدید و متوسل شدن به آیینها و مراسم انقلاب، سعی داشت به هر نحو مکن، جریان رو به زوال فتنه را زنده نگه دارد.
دلایل انتخاب آئینهای ملی- مذهبی برای اغتشاشآفرینی این بود که اولا حضور خیابانی در آئینهای ملی و مذهبی نیاز به مجوز قانونی نداشت. ضمنا در چنین روزهایی به دلیل حساسیت رسانهها و افکار عمومی امکان دیده شدن اعتراضات و اغتشاشات افزایش مییابد. جریان فتنه با همین استدلال برنامه خود را بر آئینها و مراسمهای انقلاب اسلامی متمرکز کرد. سوءاستفاده و اغتشاش در آیین نماز جمعه عبادی سیاسی جمعه که محل اجتماع مسلمانان است، حمله به سیاستهای آرمانی انقلاب اسلامی ایران در روز جهانی قدس و ایجاد آشوب و بلوا در روز سیزدهم آبان،روز ملی مبارزه با استکبار جهانی، همینطور ایجاد اغتشاش در روز شانزدهم آذر سال 1388 و توهین و جسارت به ساحت مقدس حضرت امام خمینی (ره) و آخرین مورد آن شکستن حرمت ایام عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) توسط این فتنهگران را باید در همین راستا قلمداد کرد. همچنین در فتنه 88 شاهد بودیم که استکبار جهانی با در اختیار داشتن رسانه ها چگونه به جنگ با نظام مقدس جمهوری اسلامی آمد و اگر نبود درایت و بینش عمیق حضرت امام خامنه ای معلوم نبود که چه به سر این نظام می آمد. آری رسانه های بیگانه با انتشار اخبار و رویدادهای مختلط از درست و نادرست بر افکار عمومی ایران تاثیر گذاشته و جماعتی را در توهم این مساله که این نظام متقلب است و باید آن را از بین برد، قرار دادند. و اما آنچه مهم است، بازخوانی حماسه ماندگاری است که به تعابیری انقلاب سوم نام گرفته است، حماسهای که در لحظهای ناب به مدد حمایت از اصل و اصالت انقلاب اسلامی آمد و حیاتی دوباره به آن بخشید و دور از نظر نماند که مردم ما همیشه در عرصههای مختلف انقلاب حضور داشته اند، اما حماسه 9 دی یک زیبایی خاصی داشت و این زیبایی به خاطر این بود که مردم فقط برای دینشان به میدان آمده اند و در این راهپیمایی روح دین حاکم بود و در پایان گفت حماسه 9 دي در تاريخ انقلاب عظمتي وصف ناشدني در مهار فتنه داشته است امّا بايد بپذيريم که فتنه هايي به مراتب پيچيده تر در پيش است!
زيرا هرچه به واقعه ظهور نزديک مي شويم، مي بايد که تراز هستي شناسي و معرفت شناسي شيعه کمال يابد. پس نيک بدانيم که فتنه هايي عميق تر از فتنه 88 در پيش است. فتنه هايي که يک سر در" کلام" دارد و سري ديگر در "عرفان"! سري در "فلسفه" دارد و رگه هايي در "فقه"! آري! فتنه ي آينده در خفي ترين لايه هاي اعتقادي شيعه سامان خواهد يافت! و عجب اکسيري است اين شيعه! سالهاست که با ترور و بمب و غارت و آتش و رخنه در حکومت اش فتنه کردند امّا طَرْفي نبستند، آيا از عرفان و کلام و فلسفه و فقه طَرفي خواهند بست! ما را از چه مي ترسانند؛ شيعه که درياي اين علوم است!"فتنه متراکميه" اي در پيش است امّا ما را چه باک که با "حکمت متعاليه" خواهيم آمد.
habdolazizi@chmail.ir