شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۴۹۵
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۷:۲۴

نماينده مردم اهواز در مجلس شوراي اسلامي گفت: وظيفه دولت كنترل بازار است و اگر قيمت‌ها افزايش يابد برخلاف رويه‌اي كه دولت در پيش‌گرفته، يعني كاهش قيمت‌ها و جلوگيري از تورم است و حتما در يك جاي برنامه اشكال و خللي وجود دارد.

سيدشريف حسيني در گفت‌وگو با ايسنا اظهاركرد: گراني‌هاي امروز بازارها بايد سريعا توسط دولت كنترل شود، زيرا فشارهاي زيادي از لحاظ معيشتي بر مردم وارد شده است.

وي بيان‌كرد: با توجه به اين‌كه دولت بحث سياست‌هاي پولي و مالي و يا كاهش تورم را در پيش‌گرفته است، سريعا بايد نتايج مثبت آن را در خصوص كاهش قيمت‌ها در زندگي مردم مشاهده كرد.

نماينده مردم اهواز در مجلس شوراي اسلامي گفت: متاسفانه قيمت‌ها رو به افزايش گذاشته و همان‌طور كه بعضي از علماي قم گفته‌اند، برخي از كالاها حتي تا 60 درصد افزايش قيمت داشتند.

وي با بيان اين‌كه وقتي قيمت‌ها افزايش مي‌يابد و در مقابل تغييري در ميزان درآمد ايجاد نشود، مردم تنها مي‌توانند از طريق موجودي پس‌انداز خود بر مشكلات فايق آيند، عنوان‌كرد: آنهايي كه پس‌اندازي داشته باشند، مي‌توانند مابه‌التفاوت به‌وجود آمده در قيمت‌ها را جبران كنند اما دهك‌هاي اول تا چهارم هيچ با توجه اين‌كه پس‌اندازي نداشته‌اند، مجبور خواهد شد از ميزان رفاه، خوراك و پوشاك و حتي پول توجيبي فرزندانشان كم كنند كه در اين صورت فشار ميعشتي به مردم زياد خواهد شد.

حسيني با تاكيد بر اين‌كه دولت موظف به برنامه‌ريزي در راستاي كاهش قيمت‌ها است، افزود: بسياري از اين افزايش قيمت‌هاي به‌وجود آمده رواني بوده و با بازرسي و نظارت صحيح قابل كنترل هستند. اگر با چند نفر برخورد جدي شود طبيعتا سايرين نيز به خودشان اجازه نمي دهند كه بدون اجازه دولت قيمت‌ها را افزايش دهند.

وي با اشاره به اين‌كه قيمت‌ها در كشور بايد با نظارت دولت افزايش و يا كاهش يابد، تصريح‌كرد: در واقع اين تنظيم بازار است كه نرخ قيمت‌ها و تورم را مشخص مي‌كند و در نتيجه اگر تورم و گراني رواني در جامعه وجود داشته باشد، بايد جلوي آن گرفته شود. معتقدم نظارت و بازرسي يكي از بهترين راهكارها براي جلوگيري از افزايش قيمت‌ها است.

نماينده مردم اهواز در مجلس شوراي اسلامي نظارت دولت بر كنترل بازار را ضعيف دانست و بيان‌كرد:‌ در واقع خود دولت موجب افزايش قيمت برخي از كالاها مي‌شود؛ به عنوان مثال با افزايش قيمت خودرو، قيمت بسياري كالاي ديگر هم افزايش مي‌يابد.

وي افزايش قيمت‌ها را همگام و موازي با درآمد افراد عنوان‌كرد و ادامه‌داد: كساني كه بيكار بوده و مشكل درآمدي دارند قطعا گراني قيمت‌ها مشكلات آن‌ها را افزايش خواهد داد؛ لذا از دولت انتظار داريم كه هر چه سريع‌تر بررسي‌هاي لازم را انجام و رسيدگي به اين موضوع را در دستو ركار خود قرار دهد.

حسيني سفرهاي استاني را امري بسيار مهم دانست كه بايد توسط دولت محقق شود و اظهاركرد: سفرهاي استاني كار بسيار خوبي است ولي معتقدم با توجه به شرايط موجود، دولت مي‌تواند سفرهاي استاني را براي مدتي به تاخير بياندازد و با برنامه‌ريزي بيشتر موضوع رفع گراني را در اولويت كاري خود قرار دهد.

وي راه برون‌رفت از اوضاع گراني حاكم بر جامعه را نظارت و كنترل جامع دولت بر بازار عنوان‌كرد ‌و افزود: معتقدم بيشتر گراني‌ها و تورم‌هاي به‌وجود آمده رواني بوده و بعضا بدون هماهنگي دولت اتفاق مي‌افتد. در واقع اين عمده‌فروشان و خرده‌فروشان هستند كه افزايش قيمت را اعمال مي‌كنند.

نماينده مردم اهواز در مجلس شوراي اسلامي گفت: دولت بايد كار نظارت بر بازار و خصوصا قيمت‌ها را بيشتر كند و با كساني كه باعث اين وضعيت در بازار شده‌اند، بدون هيچ چشم‌پوشي برخورد قانوني و جدي داشته باشد؛ زيرا ضرر اين كار را مردم مي‌بينند قطعا دلالاني وجود دارند كه در اين افزايش قيمت‌ها دست دارند و از آن نفع مي‌برند.

حسيني با قبول اين مطلب كه قيمت كالاها در سال‌جاري افزايش يافته است، خاطرنشان‌كرد: قيمت بعضي از كالاهاي دولتي با توجه به شرايطي كه دارند، هر سال افزايش مي‌يابد؛ البته براساس اين افزايش قيمت بايد ميزان درآمدها نيز افزايش داده شود، اما اين‌كه فرضا قيمت شير افزايش پيدا كرد و به تبع آن تمام كالاها قيمت‌شان‌ افزايش يابد، صحيح نيست. در كل بايد گفت افزايش كالاهاي دولتي براي ما قابل قبول است اما افزايش رواني و تورم افسار گسيخته قابل قبول نيست.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار