شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۵۰۲۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۲
شوشان - سید موسی بلادیان : امروز نهم ربیع الاول سالروز آغاز امامت حضرت ولی عصرعجل اله تعالی فرجه الشریف در سال دویست و شصت هجری است، روزی که امتداد غدیر و بلکه خود غدیری دیگر است. روزی که پیمان و بیعتی دوباره را با آن گنجینه الهی می طلبد. 
بنابراین چه خوب است منتظران منجی و عاشقان مهدوی در هر کجا هستند بالاخص در ایران اسلامی که کاشانه شیعیان امام زمان (عج) است با برپائی مراسم هائی ویژه پاسداشت این عید بزرگ الهی همت گمارند در قرآن مجید سوره قصص آیه پنج آمده است که: « ما اراده کرده ایم برآنان که در روی زمین به ضعف کشیده شده اند منّت نهاده آنها را پیشوایان و وارثان زمین قرار دهیم. امام باقر و امام صادق (ع) فرمودند که این آیه مبارکه مخصوص صاحب الامری است که در آخر الزمان ظاهر می شود. آقا امام صادق علیه السلام سفارش فرموده که مومنین پیشوای خود را خوب بشناسند که اگر امام شناخته شود و مبانی تعالیم او نیک دریافته گردد ظهور او زودتر روی دهد.
آقا امام حسن عسکری در سال 260 هجری به شهادت می رسد و در نتیجه فرزند گرامیش در پنجسالگی جانشین وی می شود و مسئولیت خطیر و بزرگ امامت را عهده دار می گردد. ممکن است در اینجا سوال شود که در سنین کم چگونه می شود امام شد؟ پاسخ اینست که قرآن مجید، به عنوان محکمترین سند معارف دینی، از افرادی نام برده که در طفولیت دارای حکمت و نبوت شدند. این نشانگر آن است که در میراث پیام آوران الهی، مساله پیشوائی در کودکی پدیده نوظهور نبوده و نیست. حضرت یحیی در کودکی مورد خطاب الهی قرار می گیرد و قرآن می گیرد و قرآن می فرماید که: ای یحیی! کتاب را به نیرومندی بگیرد و در کودکی به او دانائی عطا کردیم ( سوره مبارکه مریم آیه 12) . درباره نبوت حضرت عیسی (ع) می فرماید: ... به فرزند اشاره کردند ، سپس گفتند: چگونه با کودکی که در گهواره است سخن بگوئیم؟ کودک گفت که من بنده خدایم و او به من کتاب داده و مرا پیامبر گردانیده است. سوره مبارکه مریم آیه 29 بنابراین مساله امامت در سن کودکی نخستین بار برای آقا امام زمان مطرح نشده بلکه پیش از آن بزرگوار در بین انبیاء الهی نمونه های فراوان داشته و نیز امامان قبل از آن حضرت امام جواد و امام هادی هم در خردسالی عهده دار امامت شده اند.
براساس روایات تاریخی وقتی امام حسن عسکری مسموم و در آستانه ارتحال قرار گرفت و چند روزی کسالت شدید پیدا کرد خلیفه عباسی گروهی از پزشکان و سران دولت را به منزل امام یازدهم فرستاد تا اوضاع و شرایط را زیر نظر بگیرند و رفت و آمدها را کنترل نمایند. بالاخره مثل روز گذشته امام حسن عسکری چشم از جهان فروبست و به جوار حق شتافت . شهر سامرا غرق در عزا شد، بازارها تعطیل ، بنی هاشم و ماموران دولت به سوی خانه امام حرکت کردند . هنگامی که مقدمات غسل و تشیع تمام شد جعفر برادر امام در کنار جنازه حاضر شد تا بروی نماز بگذارد که ناگهان کودکی از لابه لای جمعیت به جلو آمد و جعفر را از کنار پیکر پدر خارج و خود بر وی نمازگزارد. امام زمان بعد از شهادت پدر دو غیبت دارد یکی صغری و دیگری کبری دوران غیبت صغری نزدیک به هفتاد سال طول کشید. 
در این دوره امام به کلی از دیده ها پنهان نبود بلکه با وکلا و سفیران خاصش در تماس بود و گاهی سفیران آن حضرت ملاقات برخی از افراد را با امام ترتیب می دادند. در دوره غیبت صغری امام زمان چهار وکیل یا نماینده داشت که برای تک تک آنان و یکی پس از دیگری حکم وکالت صادر می فرمود و دیگر نمایندگان حضرت از سوی این چهار نفر ماموریت داشتند اما پس از پایان این دوره فرد خاصی به عنوان نایب ویژه آن حضرت وجود ندارد بلکه غیبت کبری شروع شده که به فرموده ائمه اطهار هرکس شرایط وکالت را داشته باشد می تواند وکیل و نماینده تمام آن حضرت باشد بنابراین دوره بعد از غیبت صغری را میتوان به دوره رهبری یا وکالت فقهان معرفی نمود. در دوره غیبت صغری ممکن بود برخی از افراد، آن حضرت را ببیند و امام مهدی بشناسند ولی در دوره غیبت کبری کسی او را نمی بیند و اگر هم ببیند او را نمی شناسد. اگر هم برخی از خواص، حضرت را ببیند و بشناسند اجازه ندادند که آن را برای دیگران بازگو نمایند مگر با اجازه خود حضرت و یا به افراد مورد اعتماد 
(با استفاده از کتاب آینه ایام صفحه 336)
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
سارا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۵
comment
0
0
comment سلام
ممنون از وب و مطالب ارزشمندتون
ازتون دعوت می کنم از این پست دیدن فرمایید و در صورت تمایل آنرا اشاعه دهید :
(شناخت امام زمان عج)
http://taavus.blogfa.com/post/108
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار