شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۵۰۴۱
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۲
مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان از ارايه خدمات ویژه کتابخانه‌های عمومی به نابینایان در چهار شهرستان اين استان خبر داد.

 لفته منصوری گفت: نابينايان به عنوان بخشي جدايي‌ناپذير از جامعه داراي نيازهاي اطلاعاتي همانند ديگر افراد جامعه هستند كه با توجه به محدوديت قوه بينايي آنها و دريافت محدودتر اطلاعات از محيط پيرامونشان، مشكلات بيشتري در مسير كسب اطلاعات مورد نياز خود پيش رو دارند. اما واقعيت آن است كه محدوديت منابع مناسب براي نابينايان كه بايد به خط بريل و يا چاپ درشت (مخصوص افراد كم‌بينا) و يا بر روي محمل‌هاي شنيداري و يا تركيبي از اين دو باشد، آنان را در دسترسي به اطلاعات و همگامي با ديگر اقشار اجتماع ناكام مي‌گذارد.

ور خاطرنشان كرد: کتابخانه‌های عمومی استان دارای بخش‌های مختلفی می‌باشند که به اقشار مختلف جامعه از جمله کودکان، نابینایان، پژوهشگران و عموم مردم خدمات ارايه می‌دهند. یکی از بخش‌های مهمی که در کتابخانه مرکزی چهار شهرستان استان فعال شده است، بخش نابینایان می‌باشد که امروزه نیاز است کتابخانه‌های عمومی مرکزی در شهرستان‌ها مجهز به این بخش شوند و خدمات ارايه دهند.

منصوری راه‌اندازی این بخش را گامی برای توزیع عادلانه امکانات فرهنگی برای تمامی اقشار جامعه عنوان کرد و گفت: در حال حاضر کتابخانه‌های مرکزی استان خوزستان، شهید مدنی آغاجاری، کتابخانه شهید شریف خرمشهر، ثامن الائمه آبادان مجهز به بخش نابینایان می‌باشند و فعالیت‌های خوبی را در این زمینه انجام می‌دهند.

وی افزود: از جمله فعالیت‌هایی که در بخش‌های نابینایان در دستور کار ما قرار دارد تجهیز این بخش به وسایل و ابزار مورد نیاز و ضروری از جمله مجموعه كتب بريل و چاپ درشت، منابع گويا، لوح‌های فشرده، دستگاه بهدید و برجسته‌نگار، منابع الکترونیکی و نشریات خاص نابینایان می‌باشد که تا حدودی انجام شده است و در دسترس اعضای بخش نابینایان قرار گرفته است. همچنین در این بخش‌ها کتابدار نابینا و کم‌بینا استخدام شده است که در این مدت بالغ بر 500 نفر عضو این بخش‌ها شده‌اند. البته این بخش‌ها كمبودهای زیادی دارند و باید تکمیل شوند. با این حال، در نظر داریم تمام نابینایان استان را عضو بخش‌های نابینایان كنیم.

منصوری ادامه داد: خوشبختانه ماهیانه سه نشریه ویژه نابینایان برای بخش نابینایان شهرستان‌های اهواز، آغاجاری، آبادان و خرمشهر ارسال می‌گردد که اعضای این کتابخانه‌ها از آنها استفاده می‌کنند. از جمله نشریات موجود می‌توان به روزنامه ایران سپید که تنها روزنامه ویژه نابینایان می‌باشد اشاره کرد که تقریبا به تاریخ روز به کتابخانه ارسال می‌گردد. نشریه قرآنی سپیده آفرین، مجله علم و فرهنگ و مجله بشری نیز از دیگر نشریات موجود در بخش نابینایان و کم‌بینایان کتابخانه هستند که به طور امانی در اختیار اعضا جهت مطالعه قرار می‌گیرد.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان گفت: ما در برنامه‌ريزي جهت تهيه منابع و تجهيزات مورد نياز نابينايان و كم‌بينايان، در راس تمامي موارد، تناسب منابع و تجهيزات را با نيازهاي مراجعه كنندگان در نظر گرفته و منابع مورد نياز و علاقه آن‌ها را تهيه می‌کنیم. كتابخانه‌ها بايد به عنوان يك مركز سوادآموزي و خودآموزي، در مسير بهبود سطح سواد نابينايان عمل كرده و نحوه استفاده از كتابخانه و منابع را به آنها آموزش دهند. علاوه بر آن چگونگي بهره‌گيري از تجهيزات و ابزارهاي ويژه نابينايان و كم‌بينايان از جمله برنامه‌هاي آموزشي كتابخانه‌هاي عمومي باشد.

وی بيان كرد: در كنار ساير اقدامات، توجه به تبليغات و آگاهي رساني براي جذب نابينايان و كم‌بينايان به كتابخانه بسيار مهم مي‌باشد. محدودتر بودن آگاهي‌يابي نابينايان نسبت به افراد بينا و بسته‌تر بودن جامعه و ارتباطات آنها موجب مي‌شود كه كمتر در جريان امكانات و منابعي كه در كتابخانه‌ها برايشان مهيا شده، قرار بگيرند و نتوانند از این امکانات بهره بگیرند که ما اطلاع‌رسانی گسترده فعالیت‌های بخش نابینایان را در برنامه‌های خود قرار دادیم.

منصوری افزود: از جمله فعالیت‌های که در بخش نابینایان کتابخانه‌های عمومی انجام شده و در حال انجام می‌باشد برگزاری دوره‌های آموزشی، برگزاری ویژه‌برنامه‌های مناسبت‌های خاص، برگزاری جلسات قرآن و نهج‌البلاغه، نشست نقد و بررسی کتاب، شب شعر، مسابقات کتابخوانی و فرهنگی مکتوب، مسابقات ویژه آنلاین و اینترنتی، برگزاری نمایشگاه آثار و... است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار