شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۵۰۴۲
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۲
جلسه سخنرانی رئیس دادگاه انقلاب با موضوع بررسی صلاحیت دادگاه های انقلاب برگزار شد
وی اظهار داشت: ما در خوزستان چهارشعبه دادگاه انقلاب داریم و این شعبات در شهرهای اهواز، ماهشهر، دزفول و آبادان برقرار هستند. جرائم دیگر شهرهای استان که به دادگاه انقلاب مربوط می شوند در نزدیکترین شهرهای در چهار حوزه ذکر شده مورد رسیدگی قرار می گیرند.
وی در ادامه افزود: به علت تنوع و حجم گسترده پرونده ها و حساسیت مسائل امنیتی در استان 4 شعبه دادگاه انقلاب در استان در نظر گرفته شده است. البته پرونده های مهم تر و امنیتی در شهر اهواز رسیدگی می شوند.
 
وی گفت: بخشی از تدابیر امنیتی نگرانی همکاران شما را برانگیخته و هیئت مدیره تذکرها و گلایه هایی در این خصوص داشته اند. ما شما وکلا را همکار خود می دانیم اما به خاطر مسائل امنیتی مجبوریم جانب احتیاط را رعایت کنیم. در آینده ما سعی می کنیم تا شرایط را تسهیل کنیم تا منزلت شما همکاران محترم رعایت شود.
 
در خصوص موجودیت و تاریخ دادگاه انقلاب، فرزاد فرهادی راد در جلسه کانون وکلای دادگستری استان خوزستان اظهار داشت: در سال 57 دادگاه انقلاب به دستور امام تشکیل شد و این دادگاه ها در تمام انقلاب ها چه  به صورت نظامی و چه با عنوان دادگاه انقلاب برای بررسی مشکلات رژیم های قبل تشکیل می شود. از آغاز بنا بر این بود که دادگاه انقلاب موقتی باشد اما در سال 62 لایحه مربوط به آن تبدیل به قانون شد و جرائم سیاسی و امنیتی در این دادگاه بررسی می شوند. نزدیک 90 درصد جرائمی که در دادگاه انقلاب بررسی می شوند جرائم مربوط به مواد مخدر هستند. 10 درصد باقیمانده جرائم امنیتی، اخلال گران در نظام اقتصادی، جرائم صمعی و بصری و... هستند.
فرهادی راد خاطر نشان کرد: استان خوزستان در چند سال اخیر تبدیل به مسیر تردد مواد مخدر شده و جزء استان های جرم خیز در این خصوص محسوب می شود. بخش زیادی از مجازات های اعدام در این خصوص است.
رئیس دادگاه انقلاب استان خوزستان تشریح کرد: خیلی ها معتقدند دادگاه های انقلاب باید برچیده شوند و موضوعیت وجود و ابقای این دادگاه ها از میان رفته است. اما از سال 73 به بعد شرایط تغییر کرد و دادگاه به صورت دائمی به جرائم مربوط به این حوزه رسیدگی می کند و در آیین دادرسی نیز نام آن ذکر شده است.
در پایان این سخنرانی سوالاتی نیز از سوی وکلای دادگستری استان خوزستان مطرح شد و رئیس دادگاه انقلاب استان خوزستان به این سوالات پاسخ داد.
اولین پرسش در خصوص آیین دادرسی جدید و وضعیت دادگاه انقلاب بود که بحث تشکیل دادگاه های چند نفره مطرح شده است.
 فرهادی راد گفت: دادگاه های انقلاب یک و دو قرار است تشکیل شوند و پرونده های سنگین تری مثل حبس ابد و اعدام قرار است با حضور 5 قاضی و در دادگاه انقلاب یک در مرکز استان تشکیل می شود. در بقیه جرائمی که اهمیت کمتری دارند و ممکن است در شهرستان ها هم تشکیل شوند در دادگاه انقلاب دو مورد رسیدگی قرار می گیرند. و شرایط تجدید نظر هم البته تغییراتی ایجاد شده است.  
ممکن است احکام دادگاه های تجدید نظر یک قابل تجدید نظر در دیوان عالی باشد.
نگرانی دیگر جامعه حقوقی استان در خصوص شلوغ بودن دادگاه های جرائم مواد مخدر و تأخیر در رسیدگی به این جرائم بود.
در چند ماه گذشته متاسفانه خروجی زیادی از دادسرای اهواز صورت گرفت و در حال حاضر تقریبا با 50 درصد ظرفیت به مسائل رسیدگی می کند. تعدادی از قضات و بازپرس های باتجربه استان ارتقاء پیدا کرده اند و در سمت های دیگر مشغول به کار شده اند. اما این مشکل به زودی برطرف خواهد شد و من نیز به دادستان اهواز توصیه کنم این موضوع را بررسی کند و در صورت نیاز نیروها را افزایش خواهیم داد و شرایط برای این موضوع مهیا است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار