شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۵۰۹
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۰

نماينده مردم آبادان در مجلس شوراي اسلامي گفت: اشتغال يكي از ضرورت‌هاي بسيار مهم استان و به‌ويژه آبادان بوده و بايد يك نهضت اشتغال در اين شهرستان ايجاد كرد.

جواد سعدو‌ن‌زاده در گفت‌وگو با ايسنا اظهاركرد: كارها و آمارهايي كه در جلسات گفته مي‌شود بسيار خوب و مورد تاييد ما نيز است و قصد نداريم اين تلاش‌ها را تخريب كنيم، منتهي با واقعيت‌هاي موجود آبادان خيلي فاصله دارد.

وي پتانسيل اين شهرستان را در زمينه‌هاي مختلف بسيار بالا عنوان‌كرد و افزود: ما مي‌توانيم در زمينه شيلات، بنادر و صيد و صيادي به يك قطب در كشور تبديل شويم.

نماينده مردم آبادان در مجلس شوراي اسلامي با بيان اين‌كه حدود 400، 500 لنج و سه هزار شناور داريم كه مي‌توانند در بُعد ملي و فراملي به اين منطقه خدمت كنند،‌ تصريح‌كرد: اگر زيرساخت‌هاي لازم ايجاد شود، مي‌توانم 500 لنج صيادي را تشويق كنيم كه كار صيد و صيادي در آبادان انجام دهند. امروز صيادان ما در خليج و آب‌هاي ساحلي خواب را از چشم آمريكايي‌ها گرفته‌اند.

وي گفت: امروز اگر از نزديك فعاليت همين 400 لنج را مشاهده كنيم، خيلي از مسائل را خواهيم فهميد. زندگي آن‌ها واقعا اسف‌بار است و لذا بايد يك مكانيزمي تعريف شود كه به جاي دريافت 7 كارت سوخت كه فقط 7 ماه اعتبار دارد، كارتي به آن‌ها داده شود كه كار صيادي خود را ادامه دهند. اگر اين كار انجام شود در واقع خود صيادان مي‌توانند عمل توسعه را انجام دهند.

سعدون‌زاده ادامه‌داد: اگر ما بتوانيم در سال 2، سه سرمايه‌دار را جذب كنيم و يا در نظر رايزني‌هاي اقتصادي عملكرد خوب و قوي داشته باشيم، حداقل مي‌توان براي 500 نفر اشتغال ايجاد كرد. طرح‌هايي كه براي شهرستان مصوب مي‌شود همه خوب هستند ولي وقتي به آمارها نگاه مي‌كنيم، مي‌بينيم كه دقيقا نصف بيشتر آن‌ها اجرايي نمي‌شود؛ چرا؟ چون بانك‌ها تسهيلات نمي‌دهند و تا وقتي كه پول نباشد هيچ طرحي قابليت اجرا ندارد.

وي با اشاره به اين‌كه كشورهاي ديگر خرماي آبادان را با قيمت ارزان خريداري مي‌كنند و در كشورمان به فروش مي‌رسانند، بيان‌كرد: يك كيلوگرم خرماي استعمران بهمن‌شير آبادان در كشور روسيه 15 هزار تومان به فروش مي‌رسد اما دولت اين نوع خرما را با نرخ تضميني كيلويي 380 تومان از نخل‌داران خريداري مي‌كند، بعد هم يك كلاه شرعي براي خودمان درست مي‌كنيم و مي‌گوييم اين قيمت توافقي است.

نماينده مردم آبادان در مجلس شوراي اسلامي اظهاركرد: من نمي‌دانم نرخ پايه را چه كسي مشخص كرده است؟ امروز قيمت يك آدامس ريلكس را 2 هزار و 500 تومان است و در مقابل خرمايي كه يك كالاي استراتژيك بوده و در مسكو كيلويي 15 هزار تومان به فروش مي‌رسد، در اين‌جا كيلويي 380 تومان خريداري مي‌شود.

وي با بيان اين‌كه ملتي كه خرما دارد گرسنه نمي‌شود، افزود: اگر زيرساخت‌هاي توسعه و اصل چيزي را كه داريم، در راس امور قرار دهيم، در واقع بحث اشتغال را درست كرده‌ايم. آبادان زمينه پرورش ماهي را دارد و مي‌تواند به يك قطب پرورشي ماهي در كشور تبديل شود اما بايد زمين و تسهيلات لازم را در اختيار مردم اين شهرستان قرار دهيم.

سعدون‌زاده گفت: اگر بتوان بازارچه مرزي اروند را احيا كرد، مي‌توانيم انقلاب اقتصادي و اشتغال‌زايي را در منطقه ايجاد كنيم. دور تا دور آبادان ميادين نفتي وجود دارد و ما مي‌توانيم با رعايت اصل 44 چندين مجتمع پتروشيمي در اين شهرستان ايجاد كنم و يا وزارت‌خانه‌هاي اقتصادي را مجاب كنيم كه خطوط توليد بزرگ، همچون قطعه‌سازي و خودروسازي را در شهرك‌هاي صنعتي راه‌اندازي كنند.

وي بومي‌گرايي در اشتغال آبادان را امري بسيار مهم دانست و تصريح‌كرد: به‌عنوان مثال مجوز استخدام 25 تا 30 نفر گرفته مي‌شود اما متاسفانه تنها 4 يا 5 نيروي بومي آبادان مشغول به‌كار مي‌شوند و مابقي غيربومي هستند. از مسئولان انتظار مي‌رود كه در اين خصوص دقت و توجه بيشتري داشته باشند.

نماينده مردم آبادان در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به پيام نوروزي رهبر مبني بر توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني، بيان‌كرد: آبادان به دليل نرخ بالاي بيكاري نياز به توجه ويژه مسئولان دارد و بايد يك نهضت اشتغال همه جانبه در آن ايجاد كرد.

سعدو‌ن‌زاده ادامه‌داد: اگر ظرفيت‌هاي بزرگ اشتغال در آبادان ايجاد و از نيروي كار و سرمايه‌گذار واقعي در اين شهرستان حمايت همه جانبه شود، آبادان جايگاه واقعي خود را از نظر ايجاد ثروت ملي و رفاه در استان و كشور به‌دست مي‌آورد.

وي در خصوص پروژه گازرساني اين شهرستان، خاطرنشان‌كرد: اين پروژه از زمان دولت هشتم دنبال شد و اكنون نيز در حال اجراست و اميدواريم با كمكي كه دولت نهم و دهم به اين امر خواهند كرد، سرعت اجراي كار بيشتر شود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار