شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۵۰۹۳
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۰
20 دیماه مصادف با سالروز شهادت میرزاتقی خان امیر کبیر،صدر اعظم لایق،روشنفکر و متجدد ناصرالدین شاه قاجار است.اکنون قریب دوقرن از قتل اوگذشته است،همان کسی که به گواهی تاریخ"بعنوان دولتمردی عملگرا در حد بضاعت خویش شرایط جدید غرب را درک کرد.احداث مریضخانه ی دولتی،آبله کوبی،علم پزشکی مدرن،تاسیس کارخانجات،اعزام صنعتگران روز به اروپا برای فراگیری صنعت جدید، اصلاح نظام قضایی، قراولخانه، چاپارخانه ی جدید، متوقف کردن آداب خرافی نظیر قمه زنی و...همه جزو برنامه های او بود"و همچنین تاسیس دارالفنون وانتشار روزنامه ی وقایع اتفاقیه که در آن تاریخ، اتفاقی عظیم در کشور ما بشمار می رفت.
امیرکبیر مظاهر تمدن جدید(تجدد) را بخوبی درک کرد و یقیین می داشت که تنها راه برون رفت جامعه ی بشدت سنتی و عقب مانده ی ایران،نزدیکی به دول متمدن آنروز و فراگیری علوم و فنون و دانش آنهاست.
حال،سالهاست که ممالکی از سد عظیم سنت گذشته و و مدرنیسم را تجربه کرده و یا حتی در مسیر گذار از آن نیز قرار دارند.اما بحث تجدد و مدرنیته علیرغم تغییر و تحولات عظیم سیاسی و خیزشها و انقلاباتی که در همین یک قرن اخیر در کشور ما روی داده،همچنان داغ و نشان از عدم حل و هضم آن و دشواریهای موجود دارد که قسمتی از آن یقینا به پیشینه ی تاریخی ما و قسمتی هم به نگرشهای زمان حال ما مربوط می شود. همانطوری که در زمان امیر نیز در مقابل تجدد خواهی،مقاومتی سخت صورت گرفته و نهایتا با مرگ وی،استبداد حاکم آرامش خاطر یافته است.نقل است"در همان زمان،ملا کنی، نامه ای به شاه می نویسد با این مضمون که کلمه ی قبیح آزادی، دودمان ما را به باد خواهد داد"!
از سویی، نقد اشخاص تاریخی و تاثیر گذاری چون امیرکبیر بدون لحاظ ظرف زمانی و مکانی،امری خطاست و سنجیدن اعمال و افکار وی با تفکرات امروزی دور از انصاف است."امیر کبیر فیلسوف و دانشمند نبود که از همه ی تحولات فکری آن زمان خبر داشته باشد.او ابتدا در دستگاه قائم مقام تربیت شده و کارپردازی کرده و بعد وارد ارتش شده است و فرصتی نداشت تا منویات خود را عملی کند".
قدر مسلم این است که امیر کبیر مقارن با انقلاب صنعتی در اروپا و شروع تحولاتی شگرف در همه ی عرصه ها،،با شناخت نسبی آنها،در صد آغاز دگرگونی همه جانبه در ایران برآمد و علیرغم دیدگاهای تنگ نظرانه و سیاست های مستبدانه و کارشکنی ها و توطئه های درباری،سعی در اجرای منویات خویش نمود و حتی به پاره ای از آنها جامعه ی عمل پوشانید، چرا که نیک می دانست تنها چاره ی کار،گشودن افقی تازه در این کشور مصیبت زده هست.اما همان گونه که قضاوت تاریخ کشور ماست، امیر نیز چون نیاکان مصلح خویش و آنانی که در دیگرمقاطع تاریخی پس از او، سر برآوردند، چندان نپایید و قربانی جامعه ی استبداد پرور شد.
"شهادت امیر هم پرده از کراهت و فساد سلطنت کنار زد و وجدان تاریخی ایرانیان از آن پس زخم خورد".و...سرانجام اینکه"امیر، نمادجامعه ی نخبه کش است"!

توضیحمطالب داخل علامت"..."به نقل از روزنامه شرق مورخ پنجشنبه19/10/1392 از میزگردی تحت عنوانامیرکبیر و تجدد ایرانی با حضور آقایان داریوش رحمانیانو صادق زیباکلام است.



نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار