شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۵۱۵۹
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۱
شوشان : مدیرکل کتابخنه های عمومی خوزستان گفت: سامانه طرح كتاب من طرحي ملي در راستاي اعتلاي عدالت فرهنگي جامعه و ترويج فرهنگ مطالعه در كشور است.
به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان، لفته منصوری گفت: کمبود منابع مورد نیاز کاربران و مراجعه کنندگان از مشکلات اصلی موجود در کتابخانه های عمومی می باشد. اعضای کتابخانه های عمومی در زمان استفاده از کتابخانه با كمبود و یا نبود برخی كتاب‌های مورد نیازشان در كتابخانه‌‌ها مواجه شده اند و این مسئله موجب شده تا برخی از كتابخوانان نتوانند كتاب‌های مورد علاقه خود را در كتابخانه‌ها پیدا كنند و نیازهای مطالعاتی خویش را برآورده كنند.
لفته منصوری بیان داشت: از اهداف اصلی طرح کتاب من حركت در راستاي عدالت فرهنگي، جذب اساتيد، پژوهشگران، نخبگان و دانشجويان به كتابخانه هاي عمومي و تامين منابع مطالعاتي آن ها، توزیع عادلانه منابع در کتابخانه های عمومی، مشاركت اعضاي كتابخانه ها و جذب تمامي افراد و اقشار به كتابخانه و تامين نياز اطلاعاتي آنها و ترويج فرهنگ مطالعه می باشد.
وی افزود: در این طرح در صورتی كه مراجعه‌كننده‌ای به كتابخانه‌ها مراجعه كند و كتاب مورد نظر خود را پیدا نكند، آن را به كتابدار اعلام می‌كند تا در كوتاهترین زمان نسبت به تهیه این كتاب اقدام شود. پس از تهیه، كتاب مورد نظر به مدت یك ماه در اختیار متقاضی قرار گرفته و وی نیز پس از خواندن مجدداً آن را به كتابخانه باز می‌گرداند.
منصوری عنوان كرد: این كار علاوه بر اینكه علاقه‌مندان به كتاب را در رفع نیاز و كتب مورد نظر خود یاری می‌كند، موجب افزایش تعداد منابع و كتاب‌های موجود در كتاب‌خانه‌های استان نیز می‌شود. در مناطق محروم كه مشكلات زیادی برای دسترسی به كتاب وجود دارد، اجرای طرح كتاب من می‌تواند نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری در زمینه دسترسی مناسب به كتاب‌ها داشته باشد.
بر اساس اطلاعات موجود كتابخانه‌های عمومی استان خوزستان در سال 92، تعداد 45790 درخواست كتاب از طریق طرح كتاب من سفارش داده‌اند و از این میزان قریب به 24354 كتاب درخواست داده خریداری و به كتابخانه ارسال گردید و باقی کتابها نیز در مرحله خرید و ارسال قرار دارند.
مدیر کل گفت: بیشترین درخواست در سال 92 مربوط به شهرستانهای اهواز با 6724 درخواست وشهرستان دزفول با 6236 و اندیمشک با 5576 درخواست بوده است و همچنین براساس سطح تحصیلی نیز دیپلم با 3118 درخواست بالاتر و كارشناسی با 1746 درخواست در رتبه دوم می باشد.
منصوری افزود: بر اساس جنسیت تعداد درخواست زنان نسبت به مردان برتری داشته است و بر اساس موضوعات درخواستی منابع مورد درخواست، منابع با موضوع رمان و داستان بیشترین درخواست و در رتبه دوم منابع با موضوعات علمی و پژوهشی قرار دارد.
منصوری با اشاره به اهمیت منابع کتابخانه های عمومی در ارتقای سرانه مطالعه مفید گفت: کتابخانه با منابع مفید خود می تواند در جذب اعضا و ارتقای مطالعه هدفمند موثر باشد و این وظیفه ما می باشد که منابع مورد نیاز کاربران را فراهم کنیم و طرح کتاب من پاسخ به نیازهای مراجعان بر اساس درخواستهای خودشان می باشد که خوشبختانه در خوزستان استقبال خوبی از این طرح شده است و درخواستهای زیادی توسط اعضاء داده شده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار