شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۵۲۱۶
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۲ - ۲۱:۱۷
روحانی: افتخار می کنم نقاط قوت و ضعف دولت به مردم گزارش شود/ قاضی، وجدان عمومی ملت است
رییس جمهوری در دیدار فرهیختگان، دانشگاهیان و نخبگان استان خوزستان گفت: افتخار می کنم که دولت تمام نقاط قوت، مشکل، کارآمدی ها و ناکارآمدی ها را به مردم گزارش دهد و بگوید ما در این بخش موفق یا ناموفق بوده ایم.
به گزارش شوشان به نقل از ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر سه شنبه در جریان سفر به استان خوزستان و در دیدار فرهیختگان، دانشگاهیان و نخبگان این استان اظهار داشت: ما همه پروژه ها را زخمی کردیم، کلنگ زدیم، ناقص کردیم و اکنون نیاز به بودجه بسیاری برای تکمیل آنها است.

وی با بیان این که باید خواست ها و مطالبات مردم را تعدیل کنیم گفت: این کار دولت نیست بلکه کار نخبگان، بزرگان جامعه، اساتید، صاحب نظران و فرهنگیان است که می توانند مطالبات مردم را تعدیل و مطالبات اولویت دار و بحق مردم را تبیین کنند.

**خرد جمعی می تواند ما را نجات دهد

روحانی بر این نکته که نخبگان باید هم منتقد دولت و هم منتقد جامعه باشند تاکید کرد و گفت: از انتقاد نترسیم.

رییس دولت یازدهم یادآور شد که هیچ کس در این کشور و جامعه نمی تواند ادعا کند که نظرات، تصمیمات و برنامه هایش هیچ نقصی ندارد. نعوذبالله نه کلام ما کلام قرآن و نه راه، روش و رفتار ما سیره پیامبر است.

روحانی ادامه داد: همه ما دارای خطا، اشتباه و نواقص فراوانی هستیم و خرد جمعی می تواند ما را نجات دهد.

** دستور رییس جمهوری برای بررسی مشکل سد گتوند

رییس قوه مجریه با تاکید بر اینکه همه باید دست به دست هم دهیم گفت: در این راستا نخبگان می توانند مبین باشند و تبیین کنند و واسطه خوبی بین جامعه و دولت باشند؛ دولت نیز موظف است با نخبگان در تماس باشد و از آنها بهره جوید؛ چرا که آنها می توانند دولت را یاری کنند.

رییس جمهوری تصریح کرد: من در اینجا اعلام می کنم و در دولت به مسوولان دستور می دهم که مساله سد گتوند را به دقت مورد بررسی قرار دهند.

روحانی با بیان این که امروز هیچ قضاوت و داوری ندارم ، گفت: اما آنچه امروز درباره سد گتوند گفته شد درست است؛ سد و دریاچه گتوندی که می توانست امروز مایه امید باشد متاسفانه مایه نگرانی شده است.

رییس جمهوری با طرح این سوال که چرا مشکل سد گتوند به وجود آمده است، ادامه داد: نمی خواهم بگویم کسی مقصراست یا نیست؛ زیرا هنوز ما این موضوع را بررسی کافی نکرده ایم.

وی تاکید کرد: اگر نخبگان حضور داشتند، انتقاد و اظهار نظرها آزاد بود آیا امروز مشکلی به نام سد گتوند داشتیم؟

وی افزود: اما مسوولان موظف هستند این مساله را بررسی کنند تا حداقل دولت بتواند گزارشی را به مردم ارایه کند.

رییس جمهوری در ادامه این بخش از سخنان خود گفت: البته من از روز نخست با وزیر نیروی سابق و معاونانش مساله سد گتوند را سوال کردم که چرا دچار مشکل شده که آنها پاسخ دادند موضوع به طور کامل حل شده است و نگران نباشید؛ این در حالی بود که بعدها دیدیم مساله حل نشده است.

وی با بیان این که اقداماتی برای این موضوع آغاز شده اظهار داشت: باید 2 کار انجام دهیم؛ نخست رفع نگرانی و یافتن راه حل و همچنین بررسی دقیق آنچه اتفاق افتاده است.

رییس دولت تدبیر و امید با یادآوری این نکته که مردم صاحب این کشور هستند گفت : مردم باید بدانند دولت کارگزار مردم است و آنها با رای خود به ما گفته اند که بیایید و بار این مسوولیت را بر دوش بگیرید؛ ما نیز باید گزارش کار را به آنها دهیم.

** قاضی، وجدان عمومی ملت ایران است

رییس دولت تدبیر و امید ادامه داد: افتخار می کنم که دولت تمام نقاط قوت، مشکل، کاآمدی و ناکارآمدی ها را به مردم گزارش دهد و بگوید ما در این بخش موفق یا ناموفق بوده ایم.

روحانی افزود: ما از کاری که انجام داده ایم و معتقدیم درست است در پیشگاه مردم دفاع می کنیم اما قضاوت نهایی با مردم است.

وی اضافه کرد اگر مردم گفتند کار شما درست است یعنی درست است و اگر گفتند اشتباه است ما باید اشتباهمان را اصلاح کنیم؛ بنابر این قاضی، وجدان عمومی ملت ایران است.

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که نخبگان و انجمن های تخصصی باید به دولت کمک کنند اظهارداشت: تمام مسوولان دولتی، ملی و استانی باید با نخبگان جامعه در تماس باشند و از آنها کمک بگیرند.

وی با بیان این که تصور نکنیم چون مسوولیم بهترمی فهمیم، گفت باید از کارآزموده ها، پیشکسوت ها و باتجربه ها به ویژه در مسایل استانی استفاده کنیم.

** تعریف نخبه از نگاه رییس جمهوری 

روحانی در ادامه سخنان خود با تبریک میلاد پیامبر اسلام (ص)، امام صادق (ع) و هفته دولت گفت: در این جلسه قصدم بیشتر شنیدن و بهره بردن بود، نکات بسیار مهمی از زبان نمایندگان بخش های مختلف جامعه است. 

وی به عنوان جلسه ˈدیدار فرهنگیان، دانشگاهیان و نخبگانˈ اشاره کرد و به تعریف واژه نخبه پرداخت و گفت: نخبه فقط آنهایی نیستند که سمت و مدرک علمی یا شغل و منصب یا سمت سیاسی و اجتماعی دارند. همه صاحبان فکر، اندیشه و تجربه، نخبگان این جامعه هستند. 

رییس جمهوری اضافه کرد: رییس یک قبیله یا عشیره ممکن است سمت سیاسی یا مدرک علمی نداشته باشد، اما همین فرد ممکن است فردی صاحبنظر و دارای تجربه در مسائل محیطی و اجتماعی خود باشد که او هم از نظر ما نخبه است. 

رییس دولت یازدهم اضافه کرد: یک ورزشکار پیش کسوت و فردی که سابقه جهاد، دفاع و مبارزه با دشمن دارد، ولو این که امروز سمت نظامی نداشته باشد یا حتی از مدرک دانشگاهی برخوردار نباشد، از نظر ما نخبه است.

روحانی گفت: هرکسی که می داند، می تواند و می خواهد، نخبه است. همه آنهایی که در جامعه ما دارای توانمندی ویژه ای برای شناخت، درک و دریافت مسائل و تحلیل و حل و فصل آنها هستند، نخبه محسوب می شوند.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: نخبه در جامعه کسی است که دارای احترام خاص و ویژه در آن جامعه است. او کسی است قدرت تبیین و تعدیل نظرات خاص و مطالبات به حق جامعه را دارد.

روحانی با اشاره به اینکه هفته ها قبل که تصمیم داشتیم دیدارهای استانی را آغاز کنیم، بعد از چند جلسه بررسی و انتخاب خوزستان، بلافاصله مسایل استان بررسی شد، اظهار کرد: در دیدار مجمع نمایندگان استان نیازهای مردم بطور شفاهی و مکتوب ارایه شد که در حال پیگیری است.

وی گفت: اولویت بندی مهم است. این مهم است که با امکانات محدود از کجا شروع کنیم و بدانیم که کدام یک از مسائل دارای اولویت است.

به گفته وی، جایگاه نخبگان در بحث نیازمندی ها و مطالبات مردم، جمع بندی و ارائه ان به بهترین شکل به دولت است. 

روحانی با تاکید بر اینکه قدرت جمع بندی مسایل از توانمندی نخبگان است، ادامه داد: آنها حتی می توانند این مسایل را ضمن جمع بندی ،تعدیل کنند و با مردم نیز سخن بگویند.

*نقش سازمان های مردم نهاد 

رییس جمهوری در این بخش از سخنان خود نقش سازمان های مردم نهاد و تشکل های صنفی را در جمع بندی مطالبات مردم یادآور شد و گفت: تشکل های صنفی می توانند بهترین یاری کننده دولت باشند و می توانند به مردم بگویند در شرایط فعلی چه چیزی شدنی و چه چیزی نشدنی است.

*پیشینه تاریخی و تمدنی خوزستان

روحانی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه خوزستان باسابقه ترین مرکز علمی کشور و شاید کل منطقه است، گفت: تمدن این استان به قبل از میلاد بازمی گردد و آثار تاریخی استان گواه و شاهد این مساله است. 

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه دولت خود را موظف می داند برای حل مشکلات هر یک از استان های کشور از همه توانش استفاده کند، اظهار کرد: سهم کمک مردم و نخبگان در رفع این مشکلات حایز اهمیت است.

حاشیه های نشست : 
نشست نخبگان، فرهنگیان و دانشگاهیان استان خوزستان با رییس جمهوری که ساعت 16 و45 دقیقه روز سه شنبه در تالار شهید هاشمی استانداری خوزستان در اهواز آغاز شد ، با حاشیه هایی همراه بود.

*استاندار خوزستان در این نشست از خوزستان به عنوان ملی ترین استان کشور نام برد.

*عبدالحسن مقتدایی هنگامی که در خصوص انتقال آب رودخانه کارون سخن می گفت و جمله ˈکارون سمفونی وحدت تمام ملت ایران استˈ را بیان کرد، مورد تشویق گسترده حاضران دراین نشست قرار گرفت.

*وی خطاب به رییس جمهوری گفت: مردم خوزستان به پاس نخستین سفر دولت تدبیر و امید به شما (رییس جمهوری)عنوان سردار تدبیر و امید را دادند.

* سخنان رییس جمهوری در این نشست با تشویق و استقبال گسترده نخبگان فرهنگیان و دانشگاهیان استان خوزستان همراه بود.

*مجری برنامه دیدار نخبگان با رییس جمهوری به عنوان اولین جمله شروع این نشست به جای بیان تشکر از رییس جمهوری دست نوشته ای با مضمون روحانی متشکریم به رییس جمهوری و حاضران نشان داد که مورد تشویق گسترده قرار گرفت.

*مجری با ذوق این نشست، خطاب به رییس جمهوری گفت: آقای روحانی متشکریم که بنا دارید سینه ها را از کینه ها پاک کنید و آماده اید صادقانه بشنوید.

*رییس جمهوری دراین نشست در خصوص انتقال آب کارون گفت : آبی که ما منتقل می کنیم فقط برای مصارف آشامیدنی است و نگرانی ازاین بابت نیست.

*وی در خصوص مشکلات پروژه سد گتوند گفت: گتوندی که می توانست دریاچه آن مایه امید باشد، امروز مایه نگرانی شده است که این سخن مورد استقبال گسترده حاضران قرار گرفت و نخبگان رییس جمهوری را تشویق کردند.

*هشت نفر از نخبگان دانشگاهیان و فرهنگیان استان خوزستان در این نشست مسایل و مشکلات عمده خوزستان در خصوص زیرساخت های آموزش عالی، آموزش و پرورش و نیز موانع توسعه و پیشرفت استان را با رییس جمهوری درمیان گذاشتند.

*غلامرضا فروغی نیا روزنامه نگار در این نشست، انحصار آگهی روزنامه ایران را به چالش کشید و در جمله ای گفت: پروژه سد گتوند به عنوان پروژه نا مهندسی موجب شوری آب و مشکلات زیست محیطی شده است.

*وی گفت: در دولت دهم آقایان از تهران به گتوند آمدند تا آبگیری تپه ای از نمک در میان دریاچه ای را افتتاح کنند.

دکتر روحانی به همراه تعدادی از اعضای هیات دولت برای یک سفر سه روزه مهمان خوزستانی ها است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار