شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۵۳۳۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۴
با حضور مديرعامل شركت ملي نفت ايران،
مجتمع نمكزدايي هفت شهيدان مسجدسليمان به ظرفيت 55 هزار بشكه در روز به منظور فرآورش نفت شيرين و نمكي ميادين مسجدسليمان، پرسياه، زيلايي، كارون و لالي با حضور ركن الدين جوادي مديرعامل شركت ملي نفت ايران به طور رسمي افتتاح شد.
 پروژه ساخت واحد بهره‌برداري و نمكزدايي هفت شهيدان با هدف ساماندهي تاسيسات بهره‌برداري قديمي ميدان نفتي مسجدسليمان درحالي به اجرا در مي آيد كه اين پروژه در زمره پروژه هاي اصلي مناطق نفت خيز جنوب به شمار مي رود.

از آنجايي‌كه واحدهاي بهره‌برداري مسجدسليمان قديمي، فرسوده و فاقد شرايط جديد استاندارد براي فرآورش نفت و گاز بوده و از طرفي به علت واقع شدن در ميان بافت مسكوني از لحاظ ايمني و زيست محيطي مناسب نيست، از اين رو طرح احداث مجتمع بزرگ واحد بهره برداري و نمكزدايي جديد از سال 1385 در دستور كار قرار گرفت.

اين مجتمع در فاصله 25 كيلومتري مسجدسليمان در منطقه هفت شهيدان با هدف جمع‌آوري و فرآورش نفت شيرين و نمكي ميدان هاي لالي، مسجدسليمان، پرسياه، زيلايي و كارون احداث شده است.

 واحد بهره برداري جديد كه در زميني به مساحت 48 هكتار احداث ‌شده، ظرفيت فرآورش 55 هزار بشكه نفت در روز را داشته و مجهز به يك واحد نمكزدايي است.

بر اساس اين گزارش، احداث واحد جمع آوري و انتقال نفت چاه هاي ميدان هاي مسجدسليمان و پرسياه در موقعيت جغرافيايي تمبي، احداث ايستگاه آبگيري و پمپاژ در كنار رودخانه كارون و احداث ٢٨ كيلومتر خط انتقال ٣٣ كيلووات دو مداره از ايستگاه برق گتوند بخشي از اين پروژه است.

از ديگر بخش هاي اين پروژه مي توان به احداث خط لوله انتقال نفت از واحد بهره برداري و نمك زدايي هفت شهيدان به واحد بهره برداري اهواز – ٢ به طول ١١٥ كيلومتر، احداث خطوط لوله از چاه ها و واحدهاي اقماري به واحد بهره برداري و نمكزدايي هفت شهيدان به طول حدود ١٢٥ كيلومتر و انجام عمليات خاكبرداري به ميزان ٤ ميليون و ٥٠٠ متر مكعب براي محوطه سازي واحدها و احداث مسيرهاي دسترسي، جاده ها و خطوط لوله زير زميني اشاره كرد.

احداث خطوط لوله آبرساني از ايستگاه آبگيري و پمپاژ و تزريق پساب از چاه هاي تزريقي به اين واحد به طول نزديك به ٥٠ كيلومتر، كابل اندازي در سطح مقطع و متراژ مختلف به طول ١٥٠ كيلومتر، جوشكاري ٢١٠ هزار اينچ قطر لوله و احداث ١٠ كيلومتر جاده اسفالته از ديگر اقدام هاي به عمل آمده در زمينه تحقق اين پروژه است.

مديرعامل شركت ملي نفت ايران در اين بازديد يكروزه همچنين از مناطق آلوده به نفت، مسيل درون شهري مسجد سليمان معروف به دره سبز و نيزمجتمع 1400 واحدي كه براي جابجايي ساكنان اين مناطق در حال احداث است از نزديك ديدن كرد.

گفتنی است شركت بهره برداري مسجدسليمان در گستره اي به وسعت ٢٧ هزار كيلومتر مربع راهبري توليد و بهره برداري از ميدان هاي نفتي و گازي در شمال استان خوزستان را برعهده دارد.

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
comment
comment
یک شهروند مسجدسلیمانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
comment
0
1
comment آیا افتتاح این کارخانه سودی برای مسجدسلیمان دارد؟ چند جوان بیکار مسجدسلیمانی را مشغول به کار می کند؟ آیا میدانید کارخانجات نکمزدایی چه آلودگی های زیست محیطی و آب و هوایی ایجاد می کنند؟؟

این واحد مثل واحد های دیگر نفتی نه تنها برای ما مسجدسلیمانیها سودی ندارد بلکه باعث آلودگی شدید حاصل از فعالیت این کارخانه و همچنین انتشار بوی بسیار بد ناشی دیسالترهای نفت و همچنین ورود آب دیسپوزال آن به زمین های شهر ما میشود و باز هم اجحافی دیگر در حق مسجدسلیمان و مسجدسلیمانیها...
-
دیگر دلمان از این وضعیت خون است. تا کی تبعیض تا کی بی توجهی به اولین شهر نفتی ایران ؟ کدام دولت قرار است بیاید و فقر و ویرانی مسجدسلیمان را خودشان مسبب آن بوده اند را جبران کنند ؟
چرا چنددرصد از دلارهای نفتی مسجدسلیمان را خرج اشتغال، آبادی و زیبایی و جبران کمبودهای شدید شهر ما نمی کنند؟
comment
سعید منجزی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
comment
0
1
comment سلام
به گوش مسئولیین نفتی برسانید
صرف نظر از ضررهای زیست محیطی و خطرات دیگر،خیلی خوبه ک چنین پروژه های بزرگی در منطقه بهره برداری میشه اما ای کاش یک هزارم فقط یک هزارم سود چنین پروژه های عظیمی که سالانه فراتر از میلیاردها می رود صرف رفع محرومیت های شدید مناطق شهری و روستایی خود منطقه هفت شهیدان شود.....
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار