شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۵۳۶۳
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۵
شوشان - سرویس کسب و کار : رئیس اتحادیه صنف کتاب و نوشت افزار و صحاف اهواز با بیان اینکه چندین سال است توزیع کتب درسی در مقطع راهنمایی و دبیرستان بر عهده کتاب فروشی ها می باشد اظهار داشت: این صنف تشکیل شده از اعضای کتاب خوان و فرهیخته و علاقه مند به کتاب که در سطح شهر به فروش کتاب مشغول می باشند،مشکلات توزیع کتاب های درسی بنا به دلایلی همچون تغییر در متن کتاب ها که سبب می شد کتاب های درسی دیرتر از زمان مشخص به اعضاء و دانش آموزان برسند با همکاری سازمان چاپ و نشر کتب درسی و اداره آموزش و پرورش حل گردیده است و کتاب های درسی در زمان مقرر توزیع می شوند.
فرید اسدی خاطر نشان کرد: از جمله رسته های تحت پوشش این اتحادیه می توان به فروش انواع کاغذ و مقوا،صحافی،کتاب فروشان،نوشت افزار،لوازم اداری مهندسی، تولید پاکت های اداری و تولید آلبوم اشاره کرد.
وی افزود:از جمله معضلاتی مهمی که در این صنف و در فصل بازگشایی مدارس با آن روبرو هستیم وجود بساطی هایی است که بصورت فصلی بساط خود را کنار خیابان پهن نموده و با اجناس تقلبی و نامرغوب مشکلات این صنف را برجسته تر می کنند، شایان ذکر است چنانچه خریدار از دستفروشان شکایتی داشته باشد بدلیل نداشتن مکان صنفی ثابت نمی توان به شکایات آنان رسیدگی کرد.
وی ادامه داد:از شهروندان گرامی خواستاریم لوازم تحریری و ... را از فروشگاههای معتبر دارای پروانه کسب خریداری نمایند در صورت مواجه شدن با مشکل به اتحادیه مراجعه تا جهت رفع مشکل رسیدگی های لازم صورت گیرد.
گفتنی است شهریور و مهرماه از جمله ماه های پر رونق این صنوف می باشند و بازار این صنوف از وضعیت کسادی خارج می گردد این در حالی است که وجود دست فروشان که بدون پرداخت هیچ گونه مالیات،حق عضویت و عوارض شهرداری به فعالیت مشغولند نوعی دلسردی و اجحاف میان اعضاء دارای پروانه کسب بوجود آورده است.
عضو هئیت رئیسه اتاق اصناف تولیدی خدمات فنی اهواز وجود فعالیت بیش از حد واحدهای صنفی نسبت به جمعیت را از جمله عوامل مهم در تداخل شغلی دانست و گفت:نبود شغل برای جوانان سبب شده تا بسیاری از جوانان به مشاغل آزاد و بازار روی آورند که این موضوع در ایجاد تداخل صنفی تأثیر بسزایی داشته است شایان ذکر است به ازای هر 7 هزار نفر باید یک واحد صنفی فعال باشد این در حالی است که امروز به ازای هر 700 نفر یک واحد صنفی به فعالیت پرداخته که در نتیجه تداخل شغلی را پررنگ تر نموده و اعضاء با مشکلات بیشتری روبرو می شوند.
اسدی افزود: با سروسامان دادن دست فروشان کنار خیابان می توان مشکلات واحدهای صنغی مجاز را در سطح شهر ترفیع داد تا در سطح شهر شاهد فعالیت فصلی بودن آنان نباشیم و بازار صنوف را با کسادی مواجه نکنند.
وی با بیان اینکه از جمله اهداف اصلی این صنوف ترویج فرهنگ کتاب خوانی در میان مردم می باشد افزود: درصد سود کتاب فروشی ها بسیار ناچیز است و تمامی آنان سعی بر فرهنگ سازی کتاب خوانی دارند. وی ادامه داد:گرانی کاغذ سبب شده تا برخی کتاب ها با قیمت گران به دست متقاضیان برسند در این میان قدرت خرید مردم پایین می آید و به خرید کتاب های دسته دوم روی می آورند.گفتنی است فروش کتاب های دسته دوم یک امتیاز مثبتی دارد تا علاقه مندان و دانشجویان راحت تر به کتاب های مورد علاقه شان دست پیدا کنند. وی همچنین از فعالیت 300 واحد صنفی داری پروانه کسب در سطح شهر اهواز خبر داد و گفت:بازرسی های مکرر سبب شده تا واحدهای غیر مجاز در سطح شهر نتوانند فعالیت داشته باشند، گفتنی است اکثر واحدهای صنفی در حومه شهر دارای پروانه کسب می باشند و بصورت قانونی فعالیت دارند.
اسدی خاطر نشان کرد:80 درصد اقلام نوشت افزار وارداتی می باشند که این موضوع سب شده تا نرخ ارز در قیمت اجناس تأثیر بسزایی داشته باشد، اما در حال حاضر با پایین آمدن نرخ ارز شاهد کاهش قیمت 15 تا 20 درصدی اجناس می باشیم. عضو هئیت رئیسه اتاق اصناف تولیدی خدمات فنی اهواز افزود:تورم موجود در کشور سبب شده تا قدرت خرید مردم پایین آید و واحدها با فروش پایین و کسادی بازار روبرو شوند در حالی که تداخل شغلی و بالا بودن نرخ ارز برای واردکنندگان نقش بسزایی دارند.
فرید اسدی با تأکید بر فرهنگ سازی طرح های اصیل ایرانی و اسلامی بر روی لوازم تحریر دانش آموزان جایگزین طرح های خارجی گفت:در حال حاضر اکثر شرکت های داخلی طرح های ایرانی را بر اقلام نوشت افزار و دفاتر درج می کنند که در نهادینه کردن فرهنگ ایرانی میان مردم نقش بسزایی دارد، لازم به ذکر است این اقدام با اسقبال بی نظیر شهروندان مواجه شده است.
رئیس اتحادیه کتاب ، نوشت افزار و صحاف اهواز در پایان با ابراز خرسندی از فعالیت اعضاء در راستای ایجاد فرهنگ کتابخوانی در جامعه اظهار داشت: از تمامی رسانه ها و اعضاء صنف که با جان و دل و علاقه بدون هیچ چشم داشتی به فرهنگ سازی کتاب خوانی در جامعه پرداخته اند نهایت تشکر را داریم و قدردان زحمات بی شائبه آنان می باشیم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار