شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۵۳۷۹
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۵
حالا کار به جایی رسیده است که منتقدان ناشناخته صفحات ادبی روزنامه‌های جهان هم در وجاهت ادبی آکادمی نوبل تشکیک می‌کنند
شوشان - حامد یعقوبی نوشت : متاسفانه جوایز ادبی با تبلیغاتی که در اطراف شان وجود دارد فرضیه‌ای را تقویت کرده‌اند که از اساس نادرست است.
 امروزه خیلی‌ها فکر می‌کنند مقبولیت یک نویسنده یا اثر ادبی وابسته به موفقیتی است که در جشنواره‌های ادبی به دست می‌آورد ، در صورتی که عکس این تصور به حقیقت نزدیک‌تر است.
اگر آکادمی سوئد "لئو تولستوی" را لایق دریافت جایزه نوبل نمی‌داند و در سال 1901 نخستین جایزه خود را به یک شاعر فرانسوی به نام "سولی پرودم" می‌دهد ، آشکارا کج سلیقگی خودش را به نمایش می‌گذارد و گر نه نویسنده "جنگ و صلح" خیلی بزرگتر از آن است که با تصمیم های ابلهانه داوران آکادمی نوبل اعتبارش را از دست بدهد.
واقعیت این است که آنها خطای بزرگی مرتکب شدند، چون نام تولستوی می‌توانست برایشان آبرو کسب کند. ولی عبرت نگرفتند و به طرز شرم‌آوری نام خیلی از نویسندگان بزرگ دیگر را هم از قلم انداختند. کسانی مثل : هنری جیمز، مارسل پروست ، فرانتس کافکا ، جوزف کنراد، خورخه لوئیس بورخس ، گراهام گرین و ... حالا کار به جایی رسیده است که منتقدان ناشناخته صفحات ادبی روزنامه‌های جهان هم در وجاهت ادبی آکادمی نوبل تشکیک می‌کنند و صریحا بعضی از انتخاب‌های داوران را نه تنها به تمسخر می‌گیرند بلکه معتقدند انگیزه‌های غیر ادبی نام فرد منتخب را از توی جعبه " یا شانس یا اقبال " آنها بیرون می‌کشند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار