شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۵۴۰۸
تعداد نظرات: ۱۹ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۲ - ۲۱:۱۹
اولین سفر استانی روحانی خیلی به دل هواداران او نچسبید. خیلی ها می گویند که باز هم احمدی نژادی را دیدند که در قامتی و لباسی دیگر راهی سفر استانی شده است// شدیدا نیاز داریم که دیگر مردم دنبال ماشین رئیس جمهور ندوند ...
پیام نو: اولین سفر استانی حسن روحانی خیلی به دل هواداران او نچسبید. خیلی ها می گویند که باز هم احمدی نژادی را دیدند که در قامتی و لباسی دیگر راهی سفر استانی شده است. صادق زیبا کلام که برای انتخاب حسن روحانی هر کاری از دستش بر میامد را انجام داده بود هم همین نظر را دارد. او هم مانند خیلی از هواداران منتقد دولت یازدهم عقیده دارد که رئیس جمهور باید این شیوه رفتاری را ترک کند.

زیبا کلام در گفتگوی کوتاه خود با پیام نو اشاره می کند که قسمتی از رفتارهای حسن روحانی در خوزستان یادآور کارهای احمدی نژاد بود.

 پیام نو: ارزیابی اولیه شما از اولین سفر استانی آقای روحانی به استان خوزستان چیست؟
زیباکلام: باید بگویم که یک مقداری بی شباهت به سفرهای استانی آقای احمدی نژاد نبود. انتظار اقشار و لایه های فرهیخته جامعه این بود که تا آنجایی که امکان دارد آقای روحانی از شعار زدگی و پوپولیسم دوری کند و بیشتر به بیان مسایل واقعی جامعه بپردازد. به نظر من این سخن آقای روحانی که گفتند مقاومت شما در جریان هسته ای باعث به زانو درآمدن کشورهای غربی شد به شدت یادآور زمان احمدی نژاد و پوپولیسم اصول گرایان بود.
در حالی که قطعا خود آقای روحانی هم می داند که دقیقا اینطوری نبوده و اگر ما در این مذاکره به اینجا رسیده ایم به واسطه فشارهایی است که تحریم ها بر توان اقتصادی کشور وارد کرده و اساسا در فرایند مذاکره صحبت از اینکه آنها از پای در آمدند و یا ما از پای در آمدیم زیبنده یک رئیس جمهور نیست. اگر مثلا در آن طرف آقای اوباما نطق می کرد و به مردم می گفت که ما ایران را به زانو درآورده ایم، آن وقت ما چه احساسی پیدا می کردیم؟

پیام نو: البته خب آقای اوباما هم صحبت هایی با این مضمون داشته است.
زیباکلام: به نظر من آن صحبت ها کاملا متفاوت بوده است، به خصوص اینکه باید ببینیم آقای روحانی در چه شرایطی این حرف را زده است. الان در شرایطی هستیم که دولت آمریکا برای پا بر جا ماندن توافق ژنو حتی کنگره را تهدید به وتو تحریم های احتمالی جدید کرده است. این اصلا چیز کمی نیست. نباید بی جهت بگذاریم که این فضا تغییر کند. من سوالم این است که اگر آقای روحانی این حرف را در جمع مردم خوزستان نمی زد چه اتفاقی می افتاد؟
به نظر من اتفاقی نمی افتاد، چون اصلا مردم برای شنیدن حرف های دیگری آمده بودند. به نظرم از این منظر حتی سفرهای دور اول آقای احمدی نژاد موفق تر بودند.

پیام نو: از چه منظری؟
زیباکلام: از این منظر که مردم برای شنیدن چه حرفی به سخنرانی رفته اند. احمدی نژاد بهتر می توانست در آن دو سه سال اول با افکار عمومی بازی کند. البته بعدا دستش رو شد اما آن دو سه سال اول چیزی را می گفت که قشر هوادار او توقع آن را داشتند.
این قشر در نهایت ریزش کرد، قشری که در تیر ۸۴ چه بخواهیم و چه نخواهیم آقای احمدی نژاد آنها را جذب کرده بود. 

پیام نو: یعنی آقای روحانی الان حق ندارد این قشر را جذب کند؟ به عبارتی آقای روحانی یک پایگاه قابل قبول در قشر متوسط دارد و این را همه قبول داریم، آیا درست نیست که به فکر گسترش پایگاه خود در اقشار دیگر باشد؟
زیباکلام: درست است، اما نباید این کار را با روش های متناقض انجام دهد. ببینید آقای روحانی به پایه اجتماعی نیاز دارد و هر سیاستمداری در هر جای دنیا چنین نیازی را دارد. جامعه هم از لایه های مختلفی تشکیل شده است. آقای روحانی در قدم اول باید بتواند پایه اجتماعی که حداقل در همین انتخابات گذشته اصالتا متعلق به خود او بوده را حفظ کند و بعدا سراغ دیگر لایه ها برود. اگر بخواهد با روش هایی پوپولیستی دل به جذب لایه های پایینی داشته باشد قطعا طبقه متوسط را از دست می دهد. بعد مشکل این کجاست؟
اینجا است که نهایتا آقای روحانی می شود مصداق آدم از اینجا رانده و از آنجا مانده. اول که پایه اجتماعی واقعی خود را از دست داده و نهایتا لایه هایی را توانسته جذب کند که اصالتا متعلق به خود او نیستند. این لایه ها را اصولگرایان با ابزارهایی که دارند در بزنگاه ها خیلی راحت تر از آقای روحانی جدب خواهند کرد.

پیام نو: شما رفتار رئیس جمهور را در سفر خوزستان پوپولیستی می دانید؟
زیباکلام: مقداری از آن را بله. در خصوص وعده های زیاد دادن به مردم خوزستان، صرف نظر از اینکه چقدر عملی هست و چقدر نیست. اینها هم یادآور کارهای آقای احمدینژاد بود. اما در عین حال فاصله و تفاوت عمده ای بین این سفر با سفرهای آقای احمدی نژاد وجود دارد. مثلا آقای روحانی سراغ تعطیل کردن ادارات و یا بسیج اتوبوسی افراد از مناطق دیگر برای مراسم استقبال نرفت. یا اینکه آرزوی نیستی و نابودی دیگران را نکرد.


پیام نو: به هر حال آقای روحانی نیاز دارد تا با طیف های جامعه ارتباط نزدیکی ایجاد کند. اتفاقا خیلی ها به آقای خاتمی هم انتقاد می کنند که چرا در طول دوران ریاست جمهوری خود خیلی به سمت هوادارانش نرفت و با آنها پیوند قویتری برقرار نکرد. آقای روحانی برای رفع این نیاز باید چه کند؟
زیباکلام: آقای روحانی باید تکلیف خود را مشخص کند که قصد دارد چگونه حکومت کند. آیا قصد دارد یک هوگو چاوز و یا احمدی نژاد دیگر باشد و با جمع کردن مردم در خیابان ها برایش هورا بکشند و یا اینکه رفتار دولت در حوزه عمومی را تغییر دهد. به نظرم دولت باید سبک کار خود را عوض کند. شدیدا نیاز داریم که دیگر مردم دنبال ماشین رئیس جمهور ندوند و البته اینقدر در دیدارهای عمومی شاهد مونولوگ دولتمردان نباشیم. ببینید استفاده از اجتماعات عمومی در مدرن ترین کشورهای جهان هم رایج است. اما آنها چگونه عمل می کنند؟
 اولین چیزی که در سفرهای استانی آقای احمدی نژاد به چشم می خورد و در سفر آقای روحانی هم دیده شد، ضربه خوردن به شأن شهروندان ایرانی بود. واقعا شأن شهروند ایرانی این نیست که دنبال ماشین رئیس جمهور بدود و برای رساندن یک نامه که به احتمال زیاد جوابی هم در پی نخواهد داشت، هر کاری را انجام دهد. 

پیام نو: خب آقای روحانی باید چه کند؟
زیباکلام: باید ارتباط عمومی را در سطوح میانی دولت تقویت کند. آن شهروندی که صدها متر دنبال ماشین رئیس جمهور در آن شلوغی و میان آن همه محافظ می دود تا نامه خود را به آقایان دولتی برساند، مطمئن باشید در سطوح میانی به هر دری زده و هر جایی رفته ولی کارش به بن بست رسیده است. این شهروند به احتمال قریب به یقین یا شغل می خواهد، یا وام می خواهد و به هر حال مشکل اقتصادی دارد. اینها دست دولت است که وضعیت را تغییر دهد، اما استفاده از اجتماعات عمومی به نفع دولت؛ در اینجا دولت در ذات خود سیاست هایی را دارد که حداقل با برداشت قسمت عمده ای از حاکمیت و محافظه کاران در تناقض قرار می گیرد. دولت نباید سعی کند که در برخی رفتارها مثل همین صحبت اخیر آقای روحانی درباره آمریکا و موضوع هسته ای، برای خلاص شدن از مشکلات همان حرف محافظه کاران را بزند. دولت خط مشخصی دارد و یاپه اجتماعی کاملا شناخته شده ای دارد که باید بتواند در رقابت سیاسی آن را به رخ رقیب بکشد. این در همه دنیا رایج است. آقای روحانی اگر بخواهد حداقل قسمتی از رفتار و ادبیات خود را از محافظه کاران و اصولگرایان قرض بگیرد قطعا با بن بست مواجه می شود.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۱۹
comment
comment
خوزستانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
comment
0
6
comment گل گفتی دکتر. واقعا در شان شهروندان نیست دنبال ماشین مسئولین دویدن آن هم برای دادن نامه. در خرمشهر ان طور که خبرگزاری ها گفتند پاکت نامه نایاب شد. در زمان سفر احمدی نژاد هم 21 گونی نامه جمع آوری شد. نامه هایی که به بعضی هرگز پاسخی داده نشد...
comment
آگاه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
comment
0
4
comment خوزستانی وضعیت درست و حسابی ندارد. چرا آقایان نتوانستند برنامه ریزی مناسبی انجام دهند تا شهروندان در سرمای زمستان 5 ساعت منتظر موکب رییس جمهوری نباشند؟ آیا کسی در این باره بازخواست شد؟ در ضمن این افراد که تحت عنوان نخبه پیش رییس جمهور حرف زدند بر اساس چه معیاری انتخاب شده بودند؟ کسی هست جواب ما را بدهد روشن شویم ؟
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
comment
0
4
comment تحلیل جامع و مناسبی بود. برخی هم استانی ها هم به نظر می رسد می بایست در برخی اخلاقیات خود تجدید نظر کنند. تا کی قرار است هر مسئولی بیاید این طور برای آمدنش شلوغ کنیم؟ آنها مسئولند و وظیفه دارند نزد ملت بیایند و به موکلین خود پاسخ بدهند - اگر قرار است خادم مردم باشند -
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
comment
0
3
comment خرج این همه بنر با امضای ستاد استقبال مردمی از دکتر روحانی را چه کسی داده است؟ این اقایان بیایند و توضیح دهند که چند بنر و تابلوی شهری زده اند و خرج آنها را کی داده است و چقدر هزینه صورت گرفته است؟
comment
بصیرت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
comment
1
1
comment چرا جناب دکتر رضایی را به این سفر دعوت کردند اما یک تک پا به مسجدسلیمان نرفتند؟ این کار درستی نبود
پاسخ ها
comment
رضا عالی پور
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
comment
comment کسی دعوتش نکرد خودش نخود همه آش هاست.
comment
اهواز آباد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
comment
0
4
comment احمدی نژاد در هر سفر حداقل به 20 شهر می رفت اما آقای دکتر روحانی فقط به 2 شهر جنوبی رفت. در ضمن ایشان زیر قول خود به مردم خوزستان در رابطه با اختصاص 3 درصد از فروش نفت به خوزستان زد که زیبنده نبود.
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
comment
0
2
comment جناب اقاى زيباكلام سلام، اقا لااقل شما راستكو باش، اينجا هم مدارس را تعطيل كردند هم ادارات را ملزم به حضور هم 750نفر عشاير ازلالى،ايذه،دزفول ،انديمشك ،... به اهواز اوردند،هم سرباز از بادكان و اتوبوسي نفر از روستاهاى اطراف، لطفا صداقت داشته باش
comment
نوید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
comment
0
4
comment واقعا تا هفته دیگه مشکل آب اهواز حل میشه؟
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
comment
0
2
comment دویدن مردم دنبال خدمتگذاران نظام با اخلاق ائمه اطهار (ع) تناقض دارد .
ضمناً آقای احمدی نژاد هم قبلاً در سفرهای استانی تقریباً همین کارها را میکرد و همین حرف ها را میزد با کمی تفاوت .
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
comment
0
1
comment سلام. زيبا كلام حرف تازه اي نزد! فقط رفتار روحاني رو نقد كرد و گفت روحاني چه نبايد مي كرد! اما حرف جديدي نداشت و اينكه روحاني دقيقا چه بايد مي كرد!
comment
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
comment
2
0
comment آقای زیبا کلام دست از حرفهای عوام فریبانه بردار چه کسی مانند احمدی نژادوقت می گذارد وانرژی صرف کندوبه همه شهرها سزکشی می کند به پاس احترام به مردم
comment
حسینی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
comment
0
1
comment مگر محسن رضایی خوزستانی است مگر فرزند طیب رضایی معرف نیست که یک میدان هم در تهران بنام ایشان است میدان طیب
مدیر پایگاه خیر عزیز. آقا محسن خوزستانی و بختیاری اهل لالی و از ایل جلیل بابادی و طایفه میرقائد هستند. البته شاید این ایراد به ایشان وارد باشد که خیلی ملی عمل کرده اند و کمتر محلی در صورتی که سیاستمداران کویر اعم از اصفهان و کرمان برای منطقه خود سنگ تمام گذاشته اند.
 با درود به روان قهرمان وطن و مرد اخلاق و کرامت شهید شادروان طیب حاج رضایی
پاسخ ها
comment
جواد بارانی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
comment
comment ضمنا ایشان در انتخابات سال 88 اعلام کردند که از خانواده ی مادری سید است که دروغ محض است [...]
comment
فرهنگی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
comment
0
3
comment زیبا بود زیبا کلام!
پاسخ ها
comment
سعید دست نشان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
comment
comment این آقای زیبل کلام لیبرال وطن فروشه.به حرف هاش نمیشه اعتماد کرد.
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
comment
0
3
comment عالی گفتی دکتر واقعا همیشه از تحلیلهای شما لذت بردم همیشه متفاوت تر از دیگران و جذابتر این تحلیل ها را به آقای روحانی بدهید
comment
شوشتری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
comment
0
1
comment باید منتظر ماند ودید آیا وعده ها داده شده عملی میشوند یانه؟ وگرنه با آقای احمدی نژاد هیچ تفاوتی ندارد
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
comment
0
0
comment ;کسانی ماندگار ند و کارهای آنها فراتر از زمان می رود که به اصول صحیحی پایبند باشند اینکه یک روز ما کار حریف را نقد کنیم و بعد که به قدرت رسیدیم همان کار را تکرار منیم شایسته نیست
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار