شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۵۴۶۱
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۶
شوشان : خیل عظیم بیکاران در استان و کشور روز به روز در حال افزایش است . این جمعیت به تیک تاک بمبی ساعتی تشبیه شده که هر آن ممکن است با جرقه ای منفجر وعواقب خطرناکی را به بار آورد. همه ما اعم از اساتید دانشگاهها ، محققین و مسئولین کشور در قبال هموطنانمان مسئولیم . فارغ التحصیلان دانشگاهی که روزبه روز در مقاطع مختلف بر شمار آنها افزوده می شود هیچگاه با فرهنگ کارآفرینی آشنایی نداشته و همگان چشم انتظار دولت برای خلق فرصتهای شغلی اعم از دولتی و غیر دولتی می باشند . موجهای اول تا سوم کشاورزی ، صنعتی و تکنولوژی بودند و اخیرا موج چهارم ،موج کارآفرینی دردنیاست. کارآفرینی شاه کلید اشتغال ، نوآوری ورشد اقتصادی است. کارآفرینی موتور توسعه همه جانبه کشور است و خلاقیت، نوآوری و سودآوری را به دنبال خود دارد.
یکی از عواملی که باعث توسعه اقتصادی می شود این است که فرهنگ کارآفرینی را توسعه وعمومیت دهیم چرا که به قول معروف همین کسب وکارهای کوچک فرشته نجات اقتصاد کشور می باشد.
کارآفرینی ،کشورهایی اعم از مالزی ، هند و کره را که روزگاری نظاره گر توسعه ایران بودند به کشورهایی قدرتمند مبدل ساخته است که در کورس رقابت کشور ما را عقب رانده اند ، با توجه به بسیاری از استدلال های قوی کارآفرینی، ترویج فرهنگ کارآفرینی باید توسط کلمه و از طریق بزرگان جامعه تشویق شود. این تشویقات باید با هدایت نظام آموزش در ارائه مهارت های تخصصی و عمومی به افراد توام باشد. تحقیقات نشان داده است که کارآفرینی قابل آموزش و انتقال است و علمی نیست که در اختیار شخصی خاص باشد .
در این خصوص می بایست دوره هایی برگزار گردد که به دانشجویان برای کسب مهارت های لازم مانند نوشتن طرح کسب و کار، تهیه یک طرح پیشنهادی برای ارائه به سرمایه گذاران، چگونگی ثبت یک شرکت، مهارت حسابداری عمومی و دیگر مهارت های لازم آموزش داده شود . بیایید دست در دست هم کارمان را آغاز کنیم بیایید با درایت وآموزش فرزندانمان آنها را در خلق فرصتهای جدید و ایجاد کسب و کار هدایت نماییم . "هر فارغ التحصیل دانشگاهی یک کسب و کار" را شعار خود قرار دهیم ، دانشگاه را از انزوای به اصطلاح علمی خارج نماییم، اساتیدمان را به تزریق روحیه کارآفرینی در دانشجویانشان آموزش دهیم .
سیاستهای ما در زمینه ایجاد اشتغال شکست خورده است این را باور کنیم ما به تخریب نیاز داریم ساختارهای ما در این خصوص باید تخریب و از نو شکل گیرد به گفته دانشمندان خبره کارآفرینی ما نیاز به "تخریب خلاق" داریم . 
ما باید خودمان را بشناسیم ، فرصتها ، تهدیدات ، نقاط ضعف و نقاط قوت ما کدامند؟چند مثال می زنم استان خوزستان با وجود چندین شرکت بزرگ و وسایل نقلیه شخصی و کشاورزی فاقد شرکت تولید روغن و گریس است آیا این یک فرصت نیست؟ کارخانجات و صنایع ما نیاز فراوان به پیچ و مهره و اتصالات فلزی دارند آیا این نیزیک فرصت نیست ؟
در کجا ما نیازهای خود را مطالعه کرده ایم ،چه میخوریم ،چه میپوشیم ،صنایع ما مواد مورد نیاز خود را از کجا تهیه می کنند، کالا ها و مصارف آنها چیست، مصارف جامعه ما چیست ، چه چیزهایی را خودمان می سازیم ، چقدر از مایحتاج کالاها و مواد مصرفی خود را وارد می کنیم، از کجا وارد می کنیم، نیاز استان ها و کشورهای همجوار ما که دلارهای نفتی به آنها سرازیر می شود چیست ، قبل از راه اندازی هر کسب و کاری ما باید فروش آنرا تضمین کنیم غیر از این است؟ سوالاتی که پاسخ درست به آنها می تواند مشکل گشای بسیاری از مشکلات باشد . 
شناخت درست از نیازها و مصارف جامعه می تواند راهنمای درستی در جهت ایجاد کسب و کارها و کاهش ریسک سرمایه گذاری باشد. 
مطالعه دقیق این مشکلات و تلاش در ایجاد بستری مناسب برای هدایت کارآفرینان و کسب و کارها در این راستا می تواند از سویی اشتغال استان را متحول ساخته و از سمت دیگر منابع در دسترس دولت نیز افزایش خواهد داد و آن را قادر به ارائه خدمات اجتماعی مانند بیمارستان ها و مدارس، توسعه زیرساخت ها و حفظ نظم و قانون نماید. به امید خوزستانی آباد و ایرانی سرفراز. 
* حسین بوعذار دانشجوی دکترای تخصصی کارآفرینی و قدرت سوادی پور ،کارشناس ارشد مدیریت بازاریابی
Hosseinboazar@yahoo.com-savadipor@yahoo.com
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار