شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۵۴۷۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۴
شوشان – با مخابره عکس ها و تصاویر شیوه استقبال از رییس جمهور در خوزستان موج انتقادی تعدادی از نخبگان و تعدای از رسانه ها به راه افتاده است. این نخبگان معمولن بر این اعتقادند که همان طور که معاون اجرایی دولت آقای شریعتمداری از قبل هم اعلام کرده سفر کاروان تدبیر و امید می بایست با سفرهای استانی احمدی نژاد متفاوت باشد اما برخلاف انتظار تمایزی میان سفر روحانی و احمدی نژاد نبوده است و حتا گاه صحنه های استقبال تکراری و مشابه بوده اند. یکی از این نخبگان اصلاح طلب اکبر اعلمی نماینده اسبق تبریز است که در صفحه شخصی اش موضع گیری کرده است. گفتنی است که البته درج دیدگاه های این نماینده ادوار – که با جرح و تعدیل در ذیل آمده - الزاما به معنای دیدگاه شوشان نیست اما مقدمه ای است بر تضارب آراء و افکار که حاصل هر چه باشد پدیده ای مبارک خواهد بود. 

اکبر اعلمی نوشته است:
یکی از بزرگ ترین آفاتی که جامعه بلازده ما گرفتار آن شده است، رواج شخصیت زدگی، شخصیت پرستی، سرخوردگی و از دست دادن عزت و کرامت انسانی و آلوده شدن [برخی] به رذائلی چون؛ نفاق، ریاکاری، مداحی، تملق گفتن و چاپلوسی و تحقیر شدن در برابر ارباب ثروت و قدرت است که خود مولّد عوارض و رذائل فراوان دیگری در جامعه ماست.
نمونه ای از این فرهنگ را در شیوه برگزاری استقبال از [مقامات] می توان مشاهده کرد که رابطه معناداری هم با محبوبیت آنان ندارد و تنها به قدرت و موقعیت و شیوه بسیج مردم جهت حضور آنان در این قبیل استقبال های نمایشی و فرمایشی بستگی دارد.

با این مقدمه کلید دار بنفش و دولت موسوم به تدبیر و امید هم در خوزستان نشان داد آنجا که پای [...] در میان باشد چیزی کمتر از اسلاف خود از جمله احمدی نژاد ندارد و مقولاتی چون تدبیر و امید و تغییر، می تواند شعاری مانند هزاران شعار بی عمل مسئولان باشد!

رهائی از این نوع بختک و پدیده های اجتماعی که به اعتقاد من وهن جامعه اسلامی-ایرانی ، مستلزم تلاش و مبارزه بی وقفه فرهنگ سازان جامعه برای بازسازی فرهنگ عمومی است. 

وی نوشته است : پرواضح است که حاکمان و صاحبان قدرت بدلیل جایگاه، قدرت و موقعیت و ابزارهائی که در اختیار دارند، یکی از مهمترین و موثرترین فرهنگ سازان جامعه محسوب می شوند و بر این اساس می توانند سهم موثری در پالایش فرهنگ عمومی ایفا نمایند.
شاید به همین سبب علی(ع) می گوید: "الناس علی دین ملوکهم". باز همو می گوید "الناس بامرائهم اشبه من آبائهم". یعنی حاکمان فرهنگ سازان جامعه اند. یعنی مردم به حاکمان خود بیش از آباء و اجداد خود شبیه ترند و تا زمانی که آنها نخواهند و یا خود اصلاح نشوند اصلاح جامعه خیال بیهوده ای است!

بنابراین تفسیر سخن علی این است که:
-اگر انگونه که قران فرمود "ولقد کرّمنا بنی آدم"، قرار است انسان تکریم شده و در جایگاه خلیفه اللهی خود قرار گیرد؛

-اگر قرار است به این جمله پیامبر ایمان آوریم که فرمود: "انتم بنو آدم و آدم من تراب. ان اکرمکم عندالله اتقیکم" تو فرزند آدمی و آدم هم فرزند خاک. پس عزیزترین و گرامی ترین شما پرهیزگارترین شماست.

-اگر قرار است اصل دوم قانون اساسی واقعا جامه عمل بخود بپوشد آنجا که تصریح شده نظام جمهوری اسلامی، نظامی است برپایه ایمان به "کرامت و ارزش والای انسان و آزادی توأم با مسیولیت او در برابر خدا"

و این همه در گرو ان است که [مسئولان] مانع از گسترش و نهادینه شدن هرچه بیشتر فرهنگ مخرّبی شوند که به آن اشاره شد.

طرفه آنکه علی(ع) خود بعنوان خلیفه قدرتمند جهان اسلام وقتی که در مسیر شام با آداب جاهلی و رفتارهای ذلت بار و بسیار زشت و زائل کننده عزّت و کرامت انسانی در حد بسیار ضعیفتر از نوع همین استقبال ها [...] که از زمان دولت سازندگی در جمهوری اسلامی ایران رایج و تا دولت بنفش روحانی تداوم یافته مواجه می شود، بجای سرمست شدن و در بوق و کرنا کردن آن، خطاب به دهاقين انبار که در مسیر تردّد امام پيشاپيش آن حضرت ميدويدند، می گوید:این روش احترام گذاردن برای اميران شما سودی ندارد و این در حالی ست که شما در دنيا با آن خود را به زحمت می افکنيد، و در آخرت نیز دچار رنج و زحمت مي گرديد، و چه زيانبار است رنجي که عذاب در پي آن باشد، و چه سودمند است آسايشی که با آن امان از آتش جهنم باشد!
...
لذا اگر همچنان در انتظار اصلاح شدن این جماعت و آنگاه اصلاح شدن جامعه باقی بمانیم، دیری نخواهد پائید که همه چیزمان را از دست خواهیم داد و این در حالی ست که انسان به اعتبار ودیعه و گوهری بنام عزّت و کرامت در وجودش؛ فخرالموجودات و اشرف مخلوقات نام گرفته است. 
پس وظیفه من و شماست که بعنوان روشنفکران جامعه به عوامی که اینگونه عزّت خود را [پایمال]می کنند تا به استقبال رئیس جمهوری روند که همه قدرتش مرهون خواست و اراده ملت است باید تفهیم کرد که بین مردم و مسئولین هیچ تفاوتی وجود ندارد و تنها تفاوت آنها در این است که عده انگشت شماری [...] توسط مردم به قدرت می رسند ...
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۳
comment
comment
داریوش ب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
comment
0
8
comment زشتی این رویه می بایست توسط مراجع دینی و دانشگاهی و از طریق رسانه ها به ویژه رادیو و تلویزیون به آگاهی مردم برسد و استثنا هم نباید قائل شد ریشه هر رفتار ناپسند باید خشکانده شود اما و اگر هم ندارد
comment
حامدرنجبر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
comment
0
6
comment درودبراعلمی
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
comment
0
0
comment سخن اعلمي حق است و چشيدن آن براي كساني كه كام خودرا با باطل شيرين مي كنند مانند زهر تلخ است
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار