اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۵۶۸۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۴
13 سال قبل یعنی اردیبهشت ماه سال 79 بمناسبت روز جوان با چاپ یادداشتی در روزنامه ایران با عنوان «آقای رئیس جمهور مجلس جوانان تشکیل دهید» خطاب به آقای خاتمی این طرح را پیشنهاد کردم که البته در آن مقطع بدلیل آماده نبودن زیرساخت های لازم در حوزه جوانان، موضوع تشکیل مجلس «دانش آموزی» به دستور ایشان در دستور کار قرار گرفت و با تشکیل مجلس دانش آموزی گام مهمی در نهادینه شدن روند مشارکت دانش آموزان و نوجوانان در عرصه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برداشته شد. حال پس از سالها این طرح را در جلسه دیدار رئیس جمهور دولت یازدهم با نخبگان خوزستان، مجددا پیشنهاد کرده ام که مورد استقبال ایشان قرار گرفت.
طرح مجدد این پیشنهاد، از آن جهت حائز اهمیت است که متاسفانه بدلیل بی تدبیری های صورت گرفته در سال های اخیر، از طرفی ساماندهی فعالیت های مربوط به حوزه جوانان به حاشیه برده شد و عملا به تعطیلی گرایید و از طرف دیگر زمینه ها و بسترهای لازم برای ارتباط شناسنامه دار و نهادینه جوانان فعال در عرصه های محتلف بویژه در نهادهای غیردولتی با مجموعه دولت و شخص رئیس جمهور ایجاد نشد و به دلیل قطع این ارتباط، عملا صدای جوانان به گوش دولت و رئیس جمهور نمی رسیده است که البته در دولت نهم و دهم اساسا چنین انتظاری هم غیرمنطقی بوده است!
اینک اما با تشکیل دولت تدبیر و امید که به دست همین جوانان بر روی کار آمده، امیدها دوباره زنده شده است. تشکل های غیردولتی رمق گرفته و به آینده فعالیت شان امیدوارند. در دانشگاهها هم اگرچه بتدریج ولی، فضای نشاط در حال ایجاد شدن است.
بر همین اساس تشکیل پارلمان جوانان ایران در این مقطع و انتخاب نمایندگان جوانان سراسر کشور می تواند ضمن تقویت فعالیت تشکل های غیردولتی، ارتباط شناسنامه دار و مستمر آنان با رئیس جمهور و هیئت دولت را محقق کند. از این طریق جوانان می توانند بر عملکرد دولت در تحقق وعده ها و اجرای سیاست ها و برنامه های حوزه جوانان نظارت کرده و در فضایی دموکراتیک بصورت دوره ای با رئیس جمهور جلسه بگذارند، از ایشان و اعضای هیئت دولت سوال کنند، توضیح بخواهند، تذکر بدهند و سیاست های خرد و کلان مرتبط با حوزه جوانان بر اساس نظر خود آنان تهیه و تدوین شوند.
نمونه این مجلس در کشورهای مختلف وجود دارد و حتی در برخی کشورهای همسایه مانند افغانستان - با تفاوت هایی- تجربه شده است.
بی شک چنین اقدامی، بر تقویت فرهنگ دموکراسی و مشارکت شهروندی در کلیت جامعه تاثیر خواهد گذاشت و نوعی تمرین دموکراسی است که به شدت به آن نیاز داریم.
من از همه ی دوستان نوجوان و جوان در سراسر کشور می خواهم این موضوع را به بحث و تبادل نظر بگذارند و نظرات شان را به روش های مختلف در مجامع بحث و گفتگو، رسانه ها، شبکه های اجتماعی و ... اعلام و نظر خود در خصوص چگونگی تشکیل این مجلس، اختیارات و وظایف و نحوه تعیین نمایندگان و هر آنچه به آن مربوط است را اعلام و به گوش مسولان برسانند.
البته برخی از مقامات دولت در حاشیه دیدار من با رئیس جمهور وعده داده اند بصورت جدی موضوع در دستور کار قرار خواهد گرفت و انشالله به کمک همه دوستان در سراسر کشور، تا تحقق این ایده، آن را پیگیری خواهیم کرد.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۲
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
comment
0
0
comment آقای مکارمی آن زمان که شما در صیدون بودید مگر چندسالتان است
پاسخ ها
comment
علیرضا ع
| United States |
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
comment
comment مگر از یک منطقه محروم نمی شود افتخارآفرینی کرد؟ اتفاقا مایه افتخار نظام و انقلاب است له نظر من. که یک نوجوان از منطقه ای محروم در یک روزنامه کشوری مقاله ای بنویسد و رییس جمهور را خطاب قرار دهد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار