شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۵۷۶۸
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۰
سرپرست معاونت فرهنگی شهرداری اهواز مطرح کرد:
آهن جان چندین سال به عنوان مدیر اجرایی و معاون این پست عملا کلیه ی کارهای این مدیریت را به عهده داشت لیکن اراده ای برای مدیریت وی نبود تا اینکه مهندس موسوی شهردار منتخب شورای شهر، با حکمی وی را به عنوان معاون فرهنگی - ورزشی شهرداری اهواز انتصاب نمود.
در گفتگو با روزنامه روزان:  اعتقادم بر این است که چرا حس تعلق به شهر در اهواز و خوزستان کم است. چنانکه در شهرهای بزرگ مثل اصفهان و قم، شیراز و... اینچنین نیست. این شاید از فقر فرهنگی باشد.
ما گفته ایم مثل تهران، اصفهان و شیراز این زمین ها را تحویل خود مردم بدهیم و پرداخت قبوضش با خود مردم باشد. نگهداری زمین هم با خود مردم باشد. ما گفته ایم هر بازی که حدود یک ساعت و پانزده دقیقه است را به قیمت مثلاً هشت هزار تومان بدهند.  به این صورت این پول هزینه های تعمیر و نگهداری زمین فوتسال را تامین می کنند. الان یکی دو تا از زمین ها که دجار مشگل شدند توسط همان هیئت امنا تعمیر شده اند و مشکل آنان حل شد. داریم روی این مسئله کار کارشناسی می کنیم تا به نتیجه ای دلخواه برسیم.
در مورد سازمان فرهنگی و ورزشی اگر مطلبی دارید بگوید؟
من اعتقاد شخصی دارم که کار فرهنگی باید به صورت مستقل انجام شود. انشالله با پیشنهادی که ریاست محترم شورا و شهردار محترم داده ایم که ایجاد سازمان فرهنگی و ورزشی است. چون در اهواز بیس این مسئله وجود نداشته است فعلاً با این کار شروع کنیم. 
ما اگر سازمان را داشته باشیم از نظر اختیارات استقلال بیشتری دارا هستیم. سازمان فرهنگی ورزشی می شود پیمانکار اجرایی، حالا کنار این سازمان می تواند دوسه تا شرکت توسعه فرهنگی و یا عمرانی که زیر مجموعه خودش باشد و خودش کارهای اجرایی اش را انجام بدهد و یکسری درآمد زایی هم بکند. و این زمین هایی که در سطج شهر اهواز هستند را ساماندهی کنند.
بودجه سال های گذشته با امسال آیا تغییری کرده است و شما به عنوان معاونت فرهنگی - ورزشی چه طراحی برای بودجه امسال در نظر گرفته اید؟
در سال قبل 15 میلیارد بوده دو سال قبل 9 میلیارد بوده است. ولی امسال من 85 میلیارد تومان بودجه فرهنگی – ورزشی تهیه کرده ام. امیدوارم اگر مشکلی پیش نیاید قول 70 تا 75 درصد را مورد استفاده قرار بدهیم. در این یکی دو ماهه تمام کاربری زمین های ورزشی - فرهنگی را تهیه کرده ام با نقشه تا فردا شهردار منطقه بهانه و یا مشکلی نداشته باشد که من زمین برای کار فرهنگی – ورزشی  ندارم. سامانه ای راه انداختیم برای زمین های فرهنگی – ورزشی در کل مناطق. مثلاً من می دانم در کدام قسمت های مناطق یک تا هشت زمین متعلق به شهرداری داریم که کاربری اش فرهنگی – ورزشی است. با این وضعیت دیگر محتاج به تغییر کاربری زمین و مشکلات آن نخواهیم بود. تا 15 زمین را مشخص نموده ایم که از برآورد یک ساله ما بیشتر است.
مثلاً ما الان مشکلی که در منطقه یک و دو داریم با همه معضلاتشان، تا حدود 16 زمین را از نظر کاربری مشخص کرده ایم و در طرح ما آمده است. به این صورت دیگر مشکلی برای تغییر کابری باقی نمی ماند و برای امسال می توانیم 5 یا 6 زمین را آماده کنیم و برای سال آینده نیز می توانیم همین مقدار را آماده نمایم. 
ساختار معاونین فرهنگی – ورزشی مناطق را چگونه تهیه نموده اید؟
ساختار معاونین مناطق مشکلات و معضلات خاص خودش را دارد. ما توانستیم در دو سال قبل معاونین مناطق را منسوب نماییم. ولی خوب نوع دیدگاه شهردارن مناطق به معاونین و بخصوص معاونین فرهنگی – ورزشی  نوع خاصی است. معاونین مناطق طبیعتا هزینه هایی خاص دارند. اما شهرداران هزینه های فرهنگی را هزینه حساب می کنند و شهرداری هزینه های فرهنگی – ورزشی را هزینه حساب می کنند و نمی گویند ذخیره یکی دو سال آینده ما هستند. 
وقتی ما در شهری زندگی می کنیم که حدود 400 هزار منازل مسکونی و تجاری و حدود 256 هزار خودور و حدود یک میلیون 200 هزار جمعیت زندگی می کند، آیا شهرداری چه اندازه می تواند رُفت و روب کند و هزینه خدماتی انجام دهد. برآورد ها و آمارها را نگاه کنیم و ببینیم ما در سال چه اندازه هزینه تخریب اموال عمومی بدهیم، چقدر هرینه تخریب مبلمان شهری و حمل و نقل را می دهیم. با یک آموزش مستمر می توانیم بسیاری از این هزینه ها را بر طرف نموده و مردم را به سوی نگهداری و درست برخورد کردن با اموال خدماتی هدایت نماییم.

معاونت فرهنگی شهرداری برای پرسنل شهرداری چه برنامه هایی در نظر دارید لطفاً بیان نمایید؟
مایلم پرسنل شهرداری جایگاه حقیقی خودشان را پیدا کنند. در همه نهاد ها و ادارات که می روی برای پرسنل شان امکاناتی دارند اما پرسنل شهرداری فاقد این امکانات هستند. ما با ولادت حضرت نبی اکرم شروع کردم و برنامه ای برای پرسنل گذاشته ام و شهردار محترم هم در این جشن جند کلمه ای با پرسنل صحبت کند. این قول را هم می دهم که هر ماه یک جشن برای پرسنل اجرا کنم.
همچنین طبق بررسی های به عمل آمده یک مجتمع چند منظوره را در حاشیه شهر داریم می سازیم و بازدیدش کرده ایم و نقشه اش را هم معاونت فنی عمرانی در حال آماده کردن است. ما در دهه فجر این سالن را کلنگ خواهیم زد. این سالن در ورودی سه راه خرمشهر است و 5 هزار متر است که در حال حاضر به مخروبه ای جهت جمع آوری وسایل فرسوده تبدیل شده است. ما در حال آماده کردن آن هستیم و این مجتمع چند منظوره برای پرسنل شهرداری است. من در فکر تملک این زمین هستم تا یک مجتمع تفریحی و ورزشی و فرهنگی برای پرسنل ایجاد کنیم.
در مورد شهردار مدارس و کارهای معاونت فرهنگی در این قسمت بگویید؟
حدود 140 مدرسه به عنوان شهردار مدرسه و شهردار خانواده داریم. ما توانستیم با راه اندازی انتخابات در مدارس این برنامه واقعی برای انتخاب را در مدارس آموزش بدهیم. بچه ها در مدارس با راه اندازی تبلیغات خود را کاندیدا می کنند برای شهردار شدن و همچنین در خانواده هایشان سفیران شهرداری می شوند.  تا شعاع یک کیلومتری مدرسه هر مشکلی وجود داشته باشد با شهردار منطقه مکاتبه می کند و این مکاتبه یک رونوشت هم به ما داده می شود. شهردار مناطق موظف هستند به این مکاتبات جواب بدهند. این مکاتبات اعم از خط کشی و جداول و آب گرفتگی و موانع هستند. ما مکاتبات را به صورت کتابچه تهیه کرده ایم.
در مدارس از طریق آموزش شهروندی به عنوان سفیران شهرداردی در خانواده ها هستند. ما در آموزش هایمان هر هفته یک تاتر در مدراس اجرا می کنیم و به آنان در مورد پسماند خشک و تر آموزش داده ایم. تنها چیزی که می تواند حس تعلق شهروندان را به شهر ایجاد نماید همین آموزش است. 
در چه مقاطعی این کارها را انجام داده اید؟
در مهد کودک ها مدتی است ورود کرده ایم  به وسیله هنرمندان مفاهیم آموزش شهروندی را آموزش می دهیم. عمو پورنگ و خاله شادونه و آقای قناد را قبل از اینکه بروند روی استیج و یا در مهد کودک ها، توجیه می کنیم که چه مشکلاتی در شهر هست و آموزش آنچه می خواهیم را اول به وی می گوییم. این باعث می شود که این هنرمندان در هنگام تاتر این مفاهیم را با زبان کودکان اجرا کنند و اینچنین مفاهیم واقعی شهروندی وارد ذهن آن بچه ها می شود. این آموزش ها از مهد کودک که شروع شود به مرور زمان در ذهن آنان حک می شود و این باعث می شود آن کودک در آینده بسیاری از معضلات امروزی را حل نماید. 
در مورد مسایل دینی و مذهبی و شبهای بین الحرمین لطفاً توضیح دهید؟
ما در کارهای مذهبی بخوبی ورود کرده ایم. برنامه های ماه محرم و بین الحرمین امسال در کاری متفاوت برای اولین بار از 12 کانال که 5 تا کشوری و هفت کانال ماهواره ای بوده برنامه ما پخش شد و شب هایی بود که بین 15 تا 20 هزار نفر جمع شدند. در یک ناحیه آسیب پذیر این کار را انجام دادیم و سازه ها و کوچ های بنی هاشم را با کمترین هزینه ای شبیه سازی کردیم. و در هر قسمتی و یا خانه و یا کوچه ای یک راوی گذاشتیم و هر راوی در این مورد توضیحات کامل را از وقایعی که اتفاق افتاد در محرم به زبانی واضح توضیح می دهد. این برنامه ها به مدت 10 روز انجام می شود و ما از این فضاها به صورت خوبی استفاده کرده ایم. در کنار این ها یک تعزیه خوانی هم داریم.
و برنامه ای دیگر هم دارید؟
یک برنامه دیگر هم که دکورش را آماده کرده ایم مسابقه ی سفر دریایی است که دکوری بسیار عظیم و بزرگ دارد. نیمی ازهزینه اش را سازمان پسماند می دهد. حدود هفتادوهشت نفر از زوج های شهرداری در این مسابقه شرکت می کنند. این مسابقه را بصورتی طراحی کردیم که در 26 قسمت اجرا شود و اگر تصویر برداری اش تمام شود از اول اسفند ماه امسال از طریق صدا و سیما پخش خواهد شد. در این برنامه بحث ما بیشتر روی محور آموزش شهروندی است که در مورد شهرداری و فضای سبز و پسماند و حمل و نقل عمومی و شناساندن و آموزش آن با مردم است.
کار جدیدتری هم انجام دادیم که احتمالا هفته ی دیگر رونمایی می کنیم. یک بانک اطلاعاتی هنرمندان را راه انداخته ایم. در این بانک هنرمندان می آیند و ثبت نام می کنند برای هر کسی صفحه ای در نظر گرفته ایم و در این تالارها گفت و گو می کنند و با هر کسی که در این سایت ثبت نام می کند در ارتباط هستند و می توانند اثرهای خود را ارایه دهند. در صدد هستیم که تمامی هنرمندان شهر اهواز را شناسنامه دار کنیم. بصورتی که با یک کلیک می توانیم شناسنامه یک هنرمند و اثر و یا صدایش را در سایت داشته باشیم. با یک آدرس هر کسی می تواند در هر کجایی که باشد با هنرمندان اهوازی ارتباط بر قرار کند.
و در مورد ورزش و مسابقات فوتسال؟
برای اولین بار میزبان فوتسال کلانشهرها بودیم و چون با سفر دکتر روحانی ریاست محترم جمهوری همزمان شد و چون دعوت کرده بودیم از کلانشهرها محبور شدیم افتتاجیه را در آبادان انجام بدهیم و اما باقی این بازی ها در اهواز برقرار شد و روز شنبه بعد از ظهر ساعت سه با حضور آقای خیابانی و حامد زمانی را هم دعوت نمودیم.
در آخر به صورتی جامع تر و خلاصه تر چه برنماه هایی برای آمزوش شهروندی دارید؟
من برای بچه ای که بدنیا می ایید در حال بررسی هستیم با اداره ثبت احوال اهواز.  اینکه روزانه آمار شناسنامه ها را آدرس را به ما بدهید که یک لوح تبریک از سوی شهرداری کلانشهر و یک دسته گل به درب خانه آن ها برود تا بدانند چقدر شهرداری با مردم ارتباط دارند. و این برای هیچ کسی فرق نمی کند چرا که در خدمات رسانی بین پرسنل شهرداری و مردم هیج فرقی وجود ندارد.
در بحث آموزش شهروندی چه کارهایی در دست اقدام دارید؟
یکی از طرح هایی که ما ناموفق بودیم محل انتظار شهروندان که ما این طرح را در پزشکان شروع کردیم که ناموفق بود. و کتاب اتوبوس را راه اندازی کردیم که مدتی هم متوقف شد اما دوباره شروع خواهیم کرد. اما کار دیگرمان بصورت پیام های صوتی است که با موسیقی لایت بین دو ایستگاه اجرا می شود.
در بحث آموزش شهروندی یک سری ابزار ها وجود دارد در سطح شهر، مثل ایستگاه های اتوبوس و فضای داخل آن، پشت تابلوهای راهنمایی به عنوان بیلبورد های آموزشی، کتاب اتوبوس و تاتر خیابانی که از اول دهه فجر در خیابان سلمان فارسی به صورت پایلوت تاتر خیابانی داریم که شرایطی خاص دارد و شباهتی به معرکه گیری های قدیمی است. 
در مورد متکدیان و جمع آوری آن ها در سطح شهر توضیحات لازم را بگویید؟
ما هر ساله از آبان ماه تا اردیبهشت ماه بهترین میزبان برای متکدیان کل کشور هستیم. اردوگاهی بود که متعلق به ما نبود و بلکه کرایه اندکی می دادیم بدون کارشناسی آن را تعطیل کردند. و امروزه در سوله ای در نزدیکی صنایع فولاد اردوگاهی تشکیل دادند که متسافانه از تعاریف یک اردوگاه خارج است. سه ماه است در این اردوگاه را داریم آماده می کنیم تا متکدیان در آنجا غربال گیری شوند. عده ای حرفه ای هستند رهسپار زندان شده و عده ای خانواده هایشان می آیند و تعهد می دهند و عده ای را هم به تیمارستان ها می فرستیم. اتباع خارجی را هم سر مرزها برده و تحویل می دهیم.
در ضمن لازم است گفته شود شهرداری در مورد متکدیان فقط عهده دار ساماندهی هستند نه نگهداری.



نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار