شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۵۸۰۶
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۹
درابتدای آغاز فعالیت اعضای جدید شورای شهرنکاتی را بر اساس تجربه و دلسوزی و همچنین حمایت از منتخبین نگاشتم تا چنانچه بتوان آنها را مورد نظر قرار دهند و اعتقاد داشتم که باید با زمانبندی و ارائه فرصت ،مانع از اتخاذ تصمیمات خلق الساعه و فی البداهه گردید تا موجب ضرر و زیان به منابع شهری نگردد .
همچنین معتقد بودم و هستم که اعضای این دوره شورای شهر به دلیل غلبه گفتمان فرهنگی بر نگرش آنان می توانند گامهایی بزرگ برای هویت شهری و فرهنگ شهروندی بردارند و هنوز به این باور معتقدم و مأیوس نمی گردم زیرا اهل فرهنگ باتحمل و صبورند اتتظار دارم فرصتها را از دست ندهند.

ازجمله نکاتی که در مطالبات مردمی مؤکدا"مورد تأکید قرار دادم که نباید فراموش شود قولها و وعده های انتخاباتی بود که بفرمایش حضرت امیر (ع) :برترین صدق و راستی وفا به پیمان است ، هرچند گاهی وعده ها متناسب با ظرفیتهای موجود نبوده و یا اینکه در اختیار و حوزه عملیاتی اعضای شورای شهر نیست اما در هر صورت تدوین برنامه برای جلب رضایت و کسب آرا مردم از اساسی ترین مواردی است که هرکس برای ورود به هر حوزه نیازمند این اقدام می باشد و با شناخت تنگناها و مسیر واقعی برای تحقق آنها گام برمی دارد و قطعا" برنامه ها و وعده های داده شده با کسب آرا مورد پذیرش قرار گرفته اند و اقبال مردم را به همراه داشته است.

 شاید اگر اعلام چنین برنامه هایی نبود افراد دیگری بر این کرسی ها تکیه زده بودندمن نیز به عنوان یک شهروند از منظر اجتماعی فارغ از قضاوتهای کلیشه ای به موضوع می پردازم .توجه به وعده های انتخاباتی به دلیل صداقت با مخاطب، سلامت اجتماعی را فراهم می کند و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی به دلیل اعتماد سازی را نیز به دنبال دارد و رفلکس نامطلوب و تقابل از درون واکنشها بیرون نمی آید بلکه به دلیل همخوانی برنامه ها با مطالبات و باورها تعامل و مشارکت اجتماعی را به همراه خواهد داشت ،درنقطه مقابل بد عهدی به تضعیف سرمایه‌های اجتماعی در جامعه و بروز و افزایش آسیب‌های اجتماعی منجر می‌شود و به نوعی بحران و چالش ارتباطی با خود می آورد و افکارعمومی را در تقابل قرار داده و اعتقاد به مشارکت را کاهش میدهد ویأس و دلمردگی را با خود خواهد داشت .

برای تحقق وعده ها در ابتدا تعامل و هماهنگ سازی و همراه سازی و نزدیک نمودن ایده ها وتجمیع طرحهای دیگر اعضا در پروسه تصمیم گیری و تصمیم سازی است  با ایجاد وحدت و انسجام درارائه طرحها برای خدمات به جامعه شهروندی در درون شورا رفتار شورایی به سوی اجرایی شدن وعده ها گام برداشت.

 یعنی اینکه انسجام و یکپارچگی در ارائه خدمات رفاه اجتماعی، پرهیز از تفکر جزیره‌ای و اتخاذ سیاست اجتماعی واحد در حوزه های متنوع شهری و ارائه مجموعه خدمات در قالب نظام جامع خدمات مبتنی برمنابع با استفاده از بستر فناوری‌های نوین ضرورتی انکارناپذیر است، برای دستیابی به انسجام و یکپارچه سازی در ارائه خدمات و پیگیری مطالبات همراه با تطابق وعده ها با امکانات موجود علاوه بر تلاش برای تامین منابع جدید می‌بایستی به مفاهیم مهمی توجه شود،و پیوسته برای این مفاهیم که در مدیریت شهری بعنوان یک مقوله اجتماعی نه سیاسی که کمتر به آنها توجه می شود،راهکاراجرایی یافت .

در شهریور ماه به این موضوعات پرداخته بودم و ضرورتا"دوباره بازخوانی می کنم که مفاهیم رفاه اجتماعی- سلامت اجتماعی-آسیب‌های اجتماعی-سرمایه اجتماعی سر فصل‌های مهم محسوب می‌شوند و اکثریت اعضا در فعالیتهای انتخاباتی به موضوعات توجه داشته اندو برنامه ها را به رؤیت مردم رسانیده اند ،قطعا"باعلم و آگاهی و شناخت از کاربرد هرکلمه ولغت آن را در بروشورهای خود درج نموده اند .

رفاه اجتماعی تعبیری است معطوف به وضعیت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی که حفظ کرامت انسانی، مسئولیت‌پذیری شهروندان جامعه در قبال یکدیگر و ارتقای توانمندی‌ها از اهداف آن است. رفاه اجتماعی مهمترین و اساسی‌ترین پیش نیاز انجام هر برنامه توسعه ای است.رفاه اجتماعی یک کالای عمومی است که افراد جامعه خود به طور مستقیم نمی‌توانند تولید کننده آن باشند لذا دولت با مشارکت مردمی، سامان دهنده و شکل دهنده آن است واعضای شورا در مدیریت شهری نقش حاکمیتی دارند ، باید در نظر داشت که توسعه در همه ابعاد اقتصادی اجتماعی و فرهنگی بدون منظور داشتن این کالای عمومی نمی‌تواند معنا و مفهوم واقعی داشته باشد. ضمن اینکه رفاه اجتماعی یک مقوله یکپارچه است و از تلاقی عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به وجود آمده و با مطرح شدن کیفیت سطح زندگی و ارتقای آن در عمل عینیت می‌یابد این مقوله در مقیاس شهری شورا را جایگزین دولت می بیند که امور مربوطه از طریق آن شکل می گیرد یعنی همسویی با سیاستهای دولت از کارآترین پیشبرنده مشارکت پذیری اجتماعی خواهد بود و باید درنظر داشت که حصول منابع از این منبع محقق می گردد.

اما در بحث سلامت اجتماعی می‌توان آن را به سه حوزه شفاف و قابل مداخله تفکیک کرد که عبارتند از: سلامت اجتماعی به مثابه شرایط اجتماعی سلامت - سلامت اجتماعی به مثابه جامعه سالم-سلامت اجتماعی به مثابه جنبه‌ای از سلامت فرد در کنار سلامت جسمی و روانی. سلامت اجتماعی امری متمایز از سلامت جسمی و روانی است. سلامت اجتماعی هم می‌تواند بخشی از ارکان و اجزای سلامت محسوب شود و هم می‌تواند موجد سایر انواع سلامت باشد. تحقیقات نشان می دهد اشخاصی که از سلامت اجتماعی برخوردارند، با موفقیت بیشتری می‌توانند باچالش‌های ناشی از ایفای نقش‌های اصلی اجتماعی کنار بیایند و ورود به مشارکت در سایر فعالیتها بنمایند.

برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نیاز به سیاست گریزی یا سیاست زدگی نیست و آفت عدم امکان ثبات و وفاداری به عهد از همین نقطه آغاز می گردد که افراط و تفریط مانع از دریافت منطقی پیامها می شود، بلکه باید به بررسی و مطالعه در فرایند اجتماعی تکیه کرد،فرایند اجتماعی مداری است که بر مبنای نگاهی عمیق به فرایندهای تحول و تغییر در جامعه، درکی روشن از این تحولات و آسیب‌ها و فرصت‌های برخاسته از آن دارد و می‌کوشد تا با برنامه ریزی هوشمندانه این تحول را تدبیر کند.آسیب‌ها را کنترل و از فرصت‌های آن برای شکوفایی استفاده کند.

با مشاهده هر پدیده مذموم اجتماعی علیرغم تعیین متولی قانونی ،همه نگاهها به شهرداری وتصمیمات شورای شهر معطوف می گردد زیرا با انتخاب مبتنی بر یافته های قریب به فرهنگ شهروندان وارد عرصه حاکمیتی شده اند که اعضا با اعتماد سازی لازم است دراین عرصه ورود نمایند همانطور که در موضوع کارتن خوابهای تهران ،شهرداری برای حل مشکل اقدام به ایجاد گرمخانه نمود لذا افکارعامه فقط شهرداری را متولی شهر می شناسند و لاغیروهرگز احاله مشکلات را به دیگران نمی پذیرند هرچند در قانون وظایف را تفکیک و مشخص نموده باشد ! مردم انتظار تعامل بین نهادها را توسط نمایندگان خود دارند و اعضای محترم شورا باید در الگو دهی کار زیادتری کنند عرض نموده بودم که چالش‌های عمده جامعه امروز ایران را می‌توان در دو بخش، برشمرد: نخست مرتبط با مسائل اقتصادی و معیشتی است دوم مرتبط با مسائل اجتماعی و فرهنگی است.

در مورد نخست مسئولیت را باید از منظر دیگر و جایگاه دیگر جستجو کرد و مبحث جداگانه ای می طلبد هرچند مراجعات برای رفع مشکلات مالی و اشتغال بخش اعظمی از وقت اعضا را به خود اختصاص می دهد و به مورد دوم که وظیفه ذاتی شوراهاست توجه داریم ،بر همین اساس لازم است تا ارزیابی وضعیت سلامت اجتماعی جامعه و اولویت بندی آنها به عنوان یکی از مهمترین دغدغه‌های سیاستگذاری و برنامه ریزی و همسو نمودن لایحه های مطروحه در شورا با این وضعیت حائز اهمیت باشد.

در عرصه مطالعات اجتماعی ،ظرفیتها ی سرمایه اجتماعی را متعدد می دانند برای اعضای شورا شهروندان و شناخت قابلیتهای انسانی بزرگترین سرمایه اجتماعی هستند که می توانند با بسیج قابلیتها و استعدادها و داشته ها، عمران و آبادانی را فراهم آورند لازمه تحقق این امرتوجه به کرامت انسانی وعدم غفلت از تکریم آنان است ، تضعیف سرمایه اجتماعی در جامعه، به بروز آسیب‌های اجتماعی منجر می‌شود، امروزه این امر مسلم است که رسیدن به توسعه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و بسترسازی مناسب براى زیست اجتماعى فقط با وجود سرمایه اجتماعى شکل مى‌گیرد آنچه نگاشته ام با علم وشناخت از وعده ها بوده است و بروشورهای تبلیغاتی همه اعضای محترم را نزد خود محفوظ نگه داشته ام و اقدامات در این راستا را هر از چندی رصد می نمایم همچنین شهروندان که رأی قاطع دادند منتظرند وعده های ائتلافی مؤتلفین محقق گردد .لااقل بعد از این مدت گزارش کوتاهی به شهروندان ارائه نمایید تا امیدوار شوند .با ید دانست که حافظه تاریخی مردم هرگز وعده ها را به فراموشی نخواهد سپرد وامروز نام افراد بسیاری دراوراق تاریخ برده می شود و برای هرکدام قضاوتی را همراه با صفاتی بر مبنای خدمت به مردم درج نموده اند با مراجعه به اسناد تاریخی می توان سرنوشت انسانها را دریافت ،زمان به سرعت می گذرد وشورا کمترین گزارش عملکردرا به مردم ارائه نداده است و به نظر می رسد در چنبره سیاسی سیاست بازان بدجوری گرفتار شده اند و قادر به اعتراف نمی باشند.

به قول یکی از بزرگان اگر صادقانه اعتراف کنیم برای رهیدن موفقتر خواهیم بود تا زیرکانه بخواهیم رها شویم . دعا بهترین پاداش و نفرین سخت ترین عذاب خواهد بود .انشاالله کاری کنید تا مردم شریف و نجیب همیشه دعا گویتان باشند. و همچنانکه در عرصه های مختلف فرهنگی و عمرانی موفق بوده اید در این سنگر با اتکال به خدای بزرگ و بر اساس داشته ها و توانمندیها و باورهای اعتقادی موفق و موید و منصور باشید.بگذارید در پایان این پیام مشفقانه را اهدا کنم که :جاذبه سیب ، آدم را به زمین زد و جاذبه زمین ، سیب را .فرقی نمیکند؛سقوط ، سرنوشت دل دادن به هر جاذبه ای غیر از خداست ،به جاذبه ای می اندیشم که پروازم میدهد ،خدا ...یگانه نامی که اندیشیدن به آن سقوط ندارد.

درآینده وعده های انتخاباتی اعضا را به رؤیت مردم خواهم رساند
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار