اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۵۹۲۱
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۴
فولاد خوزستان:
خوزستان این روزها مهیای دومین قهرمانی فولادمردان است و تماشاگران این تیم محبوب جنوبی در حمایت از تیم شان متحد شده اند تا امسال دو جام زرین را به اهواز بیاورند.
تیم فولادخوزستان در سال 1374 و با خرید امتیاز تیم جنوب اهواز ایجاد شد و در آن سال کار خود را در مسابقات دسته دوم جام آزادگان آغاز کرد. "همایون شاهرخی" مربیگری این تیم را بر عهده گرفت و فولادی ها پس از درخشش در مسابقات دسته دوم، در فصل بعد به رقابت های دسته اول راه یافتند.
 

در سال 1380 رقابت های جام آزادگان به لیگ برتر فوتبال کشور تغییر نام داد و فولادخوزستان نیز به عنوان یکی از نماینده های جنوبی نخستین لیگ برتر، به عنوان سومی دست یافت و بهترین تیم شهرستانی لیگ هم شد. فولادی ها در سال 1384 نیز قهرمان رقابت های لیگ برتر شدند و حالا دیگر همه فهمیده بودند که باشگاه فرهنگی ورزشی فولادخوزستان در عرصه فوتبال حرف هایی برای گفتن دارد. فولاد در آن سال و در هر دو بازی رفت و برگشت، دو قطب فوتبال کشور در آن زمان یعنی استقلال و پرسپولیس را شکست داد و گامی بزرگ در جهت تغییر رویه فوتبال دوقطبی کشور برداشت. فولاد در آن فصل راهی مسابقات آسیایی شد.
 
باشگاه فرهنگی ورزشی فولادخوزستان در 10 سال گذشته در زمینه بازیکن سازی توانسته بسیار موفق عمل کند و بسیاری از این بازیکنان که محصول آکادمی فولاد هستند، توانستند در سطح ملی و بین المللی مطرح شوند. افرادی مانند ایمان مبعلی، حسین کعبی، جلال کاملی مفرد، ابراهیم میرزاپور، علی بداوی، عادل کلاه کج، پژمان منتظری، میلاد زنیدپور، آرش افشین، رضا نوروزی، بختیار رحمانی و تعداد زیادی بازیکن دیگر در این مجموعه رشد یافته اند.
 
تیم فولادخوزستان درمجموع حضور خود در رقابت های لیگ برتر فوتبال کشور توانسته عملکرد خوبی داشته باشد و نکته مثبت درخصوص این تیم، عملکرد پایه ای این باشگاه بوده، به گونه ای که علاوه بر نگاه به لیگ برتر و تلاش برای کسب نتیجه، به تیم های پایه نیز توجه داشته و در بسیاری مواقع با میدان دادن به جوانان، توانسته چهره هایی موفق را به فوتبال کشور معرفی کند.
 
این تیم در رقابت های این فصل از مدعیان اصلی قهرمانی محسوب می شود و اکنون در بالای جدول، برای رقبای خود خط و نشان می کشد.
 
فولادخوزستان در نخستن دوره رقابت های لیگ برتر در سال 1380 که با حضور 14 تیم برگزار شد، با 45 امتیاز به عنوان سومی رسید. در آن فصل پرسپولیس و استقلال اول و دوم شدند. فولاد در دوره دوم لیگ برتر با 34 امتیاز هفتم شد و این در حالی بود که در این فصل دو تیم سپاهان اصفهان و پاس تهران قهرمان و نائب قهرمان شدند. در سومین فصل لیگ برتر فولاد دوباره به جایگاه سوم بازگشت، آن هم با 47 امتیاز از 26 بازی و تنها 5 باخت که آمار خوبی برای این تیم اهوازی بود. در این فصل فولاد برای دومین بار به عنوان بهترین تیم شهرستانی انتخاب شد. در این فصل پاس و استقلال اول و دوم شدند.
 
فولاد شهر اهواز در چهارمین دوره لیگ برتر با اقتدار قهرمان شد و در میان 16 تیم حاضر در این دوره از مسابقات، با 64 امتیاز در صدر قرار گرفت. در این فصل ذوب آهن و استقلال نیز دوم و سوم شدند. فولاد در دوره پنجم لیگ برتر سقوط آزاد داشت و هشتم شد. در این فصل فولاد از 30 بازی 41 امتیاز به دست آورد و تیم های استقلال و پاس اول و دوم شدند.
 
روند نزول فولاد در فصل ششم هم ادامه یافت و تیمی که دو فصل گذشته قهرمان شده بود، در این فصل تنها با کسب 28 امتیاز، پانزدهم شد و به دسته یک سقوط کرد. به این ترتیب فولاد در فصل هفتم، غایب بزرگ لیگ بود و در رقابت های لیگ یک نیز در مرحله پلی آف مقابل پیام خراسان به دلیل گل خورده در خانه، از صعود به لیگ برتر بازماند. اهوازی ها که نمی توانستند دومین فصل دوری از لیگ را هم تحمل کنند، امتیاز تیم سپاهان نوین اصفهان را خریداري و راهی لیگ برتر شدند.
 
در فصل هشتم که با حضور 18 تیم برگزار شد، فولاد با 50 امتیاز هفتم شد. در فصل نهم و در حالی که اصفهانی ها قهرمانی و نائب قهرمانی را به دست آوردند نیز فولاد دهم شد. فولادی ها در لیگ دهم و یازدهم نیز به ترتیب ششم و چهاردهم شدند.
 
فولادخوزستان درمجموع 311 بازی در لیگ برتر انجام داده و درمجموع 116 پیروزی، 103 تساوی و 92 شکست را تجربه کرده است. این تیم 379 گل به ثمر رسانده و 332 گل نیز دریافت کرده و درمجموع 451 امتیاز کسب کرده است.
 
و حالا فولادی ها در این دوره از رقابت های لیگ برتر برای دفاع از عنوان قهرمانی خود متحد شده اند و یک به یک رقیبان خود را از پیش رو برمی دارند. فولاد همچنين به نیمه نهایی جام حذفی صعود کرده و گوشه چشمی نیز به قهرمانی در این جام دارد. رقابت های آسیایی فولاد نیز از اسفندماه آغاز می شود و باید دید شاگردان حسين فرکی در این رقابت های برون مرزي به چه جایگاهی دست خواهند یافت.
 
در بررسی دلایل موفقیت فولاد در این دوره از لیگ برتر، به نتایج قابل توجهی دست می یابیم که می تواند برای دیگر تیم های خوزستانی و همچنین تمام تیم های لیگ برتر الگو باشد. باشگاه فرهنگی ورزشی فولادخوزستان هم اکنون با مدیرعاملی سیف الله دهکردی که از چهره های شناخته شده فوتبالی در خوزستان است، فعالیت می کند. دهکردی سابقه مدیریت اجرایی در راس فوتبال استان را داشته و اکنون این تجربه خود را در باشگاه فولاد به کار گرفته است.
 
حسین فرکی، مربی با اخلاق فوتبال کشورمان نیز در این فصل هدایت فولادی ها را بر عهده دارد و به نظر می رسد توانسته انگیزه لازم برای قهرمانی را در بازیکنانش ایجاد کند، آن هم در حالی که هیچ گاه به قول فوتبالی ها کری نخوانده و به وضوح صحبت از قهرمانی نکرده و این موجب شده بازیکنان این تیم از تلاش در رقابت ها بازنمانند.
 
تیم فولادخوزستان تیم بی حاشیه ای است و همین موضوع، یکی از عوامل موفقیت این تیم است. ورود به حواشی و هر آنچه غیر از فوتبال، می تواند به هر تیمی ضربه بزند و به نظر می رسد مسوولان فولاد این نکته را به خوبی می دانند. اتحاد و رفاقت میان بازیکنان فولاد نیز کاملا مشهود است و قطعا مدیریت باشگاه و سرپرست و مربی تیم در ایجاد این آرامش و اتحاد نقش محوری داشته اند.
 
مسوولان این باشگاه به وضعیت بازیکنان، شرایط روحی و روانی، آینده آن ها و حتی مسایل خانوادگی بازیکنان توجه دارند و این مساله بارها از سوی برخی از بازیکنان فولاد به عنوان نقطه قوت این باشگاه مطرح شده است. مسوولان این باشگاه نیز اعتقاد دارند که اگر بازیکن از نظر شرایط روحی و روانی و خانوادگی و اجتماعی در آرامش باشد، این آرامش می تواند در نهایت موجب موفقیت تیم شود.
 
صمیمیت ایجاد شده میان بازیکنان بومی و غیربومی حاضر در فولاد نیز بسیار قابل توجه است و کار تا جایی پیش رفته که تعصب خوزستانی و تلاش برای موفقیت تیم را گاهی حتی در بازیکنان غیربومی این تیم نیز می توان به وضوح مشاهده کرد، به گونه ای که مسایل مادی و مالی در اولویت دوم قرار گرفته است.
 
با ارزیابی عملکرد رفتاری و اخلاقی حسین فرکی و تاثیر آن در تیم و همچنین قیاس آن با شرایط موجود در دیگر تیم ها که حتی می توانستند شانس قهرمانی باشند، ولی اکنون از شرایط خوبی برخوردار نيستند، این نتیجه مهم به دست می آید که آرامش و توان مدیریتی، از جمله ویژگی هایی است که هر مربی فوتبال باید دارا باشد؛ به زبان دیگر، تنها داشتن سابقه فوتبالی و یا فلان تعداد بازی ملی، نمی تواند ملاک خوبی برای موفقیت یک مربی باشد و آرامش، تدبر، عقلانیت، تفکر و هوشمندی و مدیریت، از مهمترین ویژگی هایی است که یک مربی فوتبال باید داشته باشد تا بتواند تعدادی جوان را آن هم در شرایط هیجان و استرس مسابقات، به خوبی مدیریت کند و به موفقیت برسد و این ویژگی به وضوح در حسین فرکی و تیم فولادخوزستان مشاهده می شود.
 
عملکرد اخلاقی فرکی تا جایی پیش می رود که در بازی فولاد و پرسپولیس در جام حذفی، شاهد بودیم که مربی فولاد به آرام کردن بازیکنان تیم حریف در آن شرایط حساس می پردازد و این کار اخلاقی یک مربی قطعا تاثیر بسیاری در آرامش بازیکنان تیم خودی خواهد داشت.
 
فرکی در ارتباط با جامعه داوری نیز عملکردی اخلاق مدار دارد و در زمان حضور این مربی در تیم فولاد، اعتراضی غیراخلاقی نسبت به داوری از وی دیده نشده است. توجه باشگاه فولادخوزستان به انتخاب مربیان با اخلاق در سال های گذشته به خوبی قابل مشاهده است و همین عامل، موجب ایجاد آرامش در این تیم شده است.
 
هواداران فولادخوزستان نیز همیشه حامی این تیم بزرگ جنوب کشور بوده اند و در روزهای پایانی فصل جاری نیز پرچم های قرمز و زرد هواداران این تیم آماده برافراشته شدن در جشن قهرمانی است. نکته قابل توجه درخصوص تماشاگران نیز این است که آرامش تیم فولاد و مسوولان و مربیان و بازیکنان این تیم، به تدریج به تماشاگران نیز منتقل شده و اگرچه گاه و بی گاه شاهد بداخلاقی هایی از برخی تماشاگرنماها هستیم، ولی درمجموع و در مقایسه با گذشته، هواداران فولادخوزستان صبورتر شده اند و تنها به تشویق تیم محبوب خود می اندیشند. رفتار اخلاقی و توام با آرامش مربی این تیم در ابتدای حضور خود در فولاد و در برخورد با هواداری که با پرتاب شی‌اي موجب شکستگی سر وی شد، نقش مهمی در تغییر رفتار تماشاگران این تیم داشت.
 
درمجموع فولادخوزستان اکنون در شرایط ایده آل و آرمانی برای قهرمانی در لیگ برتر و جام حذفی و موفقیت در جام باشگاه های آسیا قرار دارد و خوزستانی ها خود را مهیای جشن قهرمانی می کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار