شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۶۰۷۴
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۳:۵۴
راضیه زمانی دهکردی: چهار ماه است صندوق حمایت از نویسندگان، روزنامه نگاران و هنرمندان به اعضای جدید این صندوق خدمات بیمه ای ارائه نمی دهد و اعضای این صندوق هر روز چشم انتظارند تا پس از دو سال کار پیاپی بتوانند بیمه شوند.

نویسندگان، روزنامه نگاران و هنرمندان بعد از دو سال کار مداوم با ارائه و ثبت رزومه کاری خود در سایت سمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بعد از تائید نهایی آثارشان می توانستند از طریق این صندوق بیمه شوند.

حالا که اعضای این صندوق پس از سابقه دو سال کار شرایط استفاده از خدمات صندوق بیمه را دارند، بدهی 200 میلیارد ریالی صندوق حمایت از نویسندگان، روزنامه نگاران و هنرمندان به تامین اجتماعی مانع از تحقق این نیاز ضروری و قانونی انها شده است.

علت اصلی بدهی به سازمان تامین اجتماعی، کسری بودجه صندوق حمایت از نویسندگان، روزنامه نگاران و هنرمندان درچند سال اخیر عنوان شده است.

موضوعی که به نوعی نتیجه نگاه انقباضی دولت نهم و دهم نسبت به اهالی فرهنگ و هنر تحلیل می شود و باعث مشقت های معیشتی و کاستی های دارویی و درمانی فعالان فرهنگی وهنری دران سالها بوده است.

در پی این کاستی ها بسیارند از اهالی فرهنگ و هنر که خود یا اعضای خانواده آنان با بیماری دست و پنجه نرم می کنند و با سیلی صورت را سرخ نگهداشته و زیر بار هزینه های سنگین درمان کمر خم کرده اند اگرچه قلم را نه.

و همه این اهالی به عملکرد مدبرانه دولت یازدهم امید بسته اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تازگی در نامه ای از رییس جمهوری درخواست کرد که بدهی صندوق حمایت از نویسندگان، روزنامه نگاران و هنرمندان جزو دیون دولت به تامین اجتماعی محسوب شود.

و در این راستای گشایش بخش، برخی از مسوولان از پیش بینی گنجاندن این بدهی در قانون بودجه سال آینده خبر می دهند.

رئیس صندوق حمایت از نویسندگان، روزنامه نگاران و هنرمندان به تازگی به خبرنگار ایرنا اعلام کرد: با سازمان تامین اجتماعی برای حل مشکل بیمه اهالی فرهنگ و هنر در حال توافق هستیم و نتایج نهایی این مذاکرات هفته آینده اعلام می شود.

مهدی شجایی همچنین گفت: بخشی از 200 میلیارد ریال بدهکاری این صندوق به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شده است.

وی ابراز امیدواری کرد: مسوولان مرتبط به تاسی از نگاه فرهنگی دولت تدبیر و امید تعهدات بیمه ای اهالی فرهنگ و هنر عملی کند.

به راستی چه کسی باید این گره کور را باز کند؟ 

روایت این مشکل تداعی گر ضرب المثل ˈ کوزه گر از کوزه شکسته آب می خورد ˈاست نویسندگانی که برای گرفتن حق مردم حاضرند تا پای جان بیاستند حالا که خوددر کوزه دیوانسالاری افتاده اند راه به جایی و کسی ندارند.



نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار