شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۶۲۵۷
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۶
اين سازمان ها يارانه بگير دولت بوده و هميشه با ضرر و زيان مواجه اند و بدون كمك هاي بلاعوض دولت و شهرداري ها حتي در تامين حقوق پرسنل و تامين سوخت و لوازم و قطعات مورد نياز خود عاجز مي باشند
شوشان - نوید قائدی: سازمان هاي اتوبوسراني يكي از نهادهاي توابع شهرداري ها بوده كه عملكرد آنها غير انتفاعي است و طبق ماده 109 قانون شهرداري ها از دريافت ماليات بر درآمد معاف باشند، اين سازمان ها يارانه بگير دولت بوده و هميشه با ضرر و زيان مواجه اند و بدون كمك هاي بلاعوض دولت و شهرداري ها حتي در تامين حقوق پرسنل و تامين سوخت و لوازم و قطعات مورد نياز خود عاجز مي باشند.
برابر دستورالعمل هاي بودجه كشور مقرر گرديده يك سوم هزينه هاي جابجايي مسافرين از طريق دولت يك سوم از طريق شهرداري ها و يك سوم ديگر نيز از طريق دريافت كرايه حمل مسافر پوشش داده شود كه متاسفانه اين موضوع محقق نمي شود و مشكلات مالي سازمان ها روز به روز در حال تشديد شدن است و اين شكاف بعد از اجراي طرح هدفمندي يارانه ها و اعمال تحريم هاي صنعت خودرو بيشتر و مشكلات اين حوزه چندين برابر گرديد، با توجه به شرايط خاص كشور از لحاظ اقتصادي و مشكلات فراروي سازمان هاي اتوبوسراني استان خوزستان از جمله عدم نقدينگي، بدهي به بازار، گراني لوازم و قطعات يدكي و افزايش بي رويه قيمت مواد مصرفي(لاستيك،باطري،انواع روغن ها و ...) و كمبود قطعات مرغوب در بازار و مهم تر از همه پايين بودن كيفيت اتوبوس هاي ساخت داخل كشور و تنوع اتوبوس هاي تحويلي و ديگر مشكلات كه بارها و بارها مطرح گرديده اند همه و همه دست بدست هم داده تا اين سازمان هاي بزرگ خدماتي و اجتماعي با مشكلات عديده اي مواجه باشند.
طي يكسال گذشته بسياري از اتوبوس هاي بخص خصوصي بدليل مشكلات مالي بوجود آمده انصراف خود را اعلام و اتوبوس ها را با نواقص فني فراوان تحويل سازمان ها داده اند. جهت روشن شدن مطلب فقط به ذكر چند مثال اكتفا مي گردد، قيمت اتوبوس هاي اسكانيا طي 2 سال گذشته از مبلغ 156 ميليون تومان به 450 الي 500 ميليون تومان فعلي رسيده و هزينه خريد يك جفت لاستيك و متعلقات آن از 500 هزار تومان به حدود 2.5 ميليون تومان رسيده است.
ذكر تمامي مشكلات و مصائب در اين مرقومه امكان پذير نيست و نياز به جلسات كارشناسي و بحث هاي طولاني دارد كه بايد در جاهاي ديگري مطرح گردد اگر گوش شنوايي باشد. لذا بر مسئولين استان تكليف است با توجه به حساسيت موضوع و اهميتي كه سيستم هاي حمل و نقل عمومي بطور مستقيم بر معيشت و تردد شهروندان (خصوصاً اقشار ضعيف) دارند هر چه سريع تر به اين موضوع رسيدگي و چاره انديشي لازم بعمل آيد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار