شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۶۲۶
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۴

شوشان : به منظور بهره مندی باغات خرما از مزایای بیمه کشاورزی و استفاده از چتر حمایتی صندوق بیمه کشاورزی محصول خرما تحت پوشش بیمه قرار می گیرد.

محصول خرما یکی از محصولات مهم مناطق جنوبی به ویژه خوزستان است که نقش مهمی در توسعه صادرات غیر نفتی دارد. میزان تولید محصول خرما در استان خوزستان قریب به 200هزار تن می باشد. منشاء پیدایش خرما در خوزستان و در بین النهرین بوده است و در ایران 600 رقم خرما وجود دارد که 100 رقم آن در خوزستان یافت می شود. خرمای صادراتی بین 10 تا 15 درصد کل تولید را شامل می شود که این میزان در خوزستان به 20 درصد نیز می رسد. حدود 35 تا 40درصد خرمای تولید شده، خرمای مناسب برای تازه خوری است و 50 درصد باقیمانده نیز در صنایع تبدیلی همچون قند مایع، شیره، سرکه، الکل و خوراک دام مصرف می شود.

حق بیمه دریافتی جهت هر اصله خرما 5250 ریال است و حداکثر تعهد یا غرامت قابل پرداخت برای یک اصله میزان 120000 ریال است. در سال زراعی گذشته میزان 323 میلیارد ریال غرامت در وجه باغداران خسارت دیده خوزستانی پرداخت شده است.

لازم بذکر است حدود 81 درصد از کل حق بیمه توسط دولت تعهد گردیده و مورد بخشودگی قرار می گیرد و نیازی به پرداخت توسط باغدار نمی باشد. تعداد 200نفر از فارغ التحصیلان رشته کشاورزی امر بیمه گری این محصول را بعهده دارند و پیش بینی می شود میزان 5 میلیون اصله نخل تحت پوشش بیمه قرار گیرد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار