شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۶۳۶۲
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۶
سیستم آموزشی در نظام جامع آموزش و پرورش در سال های اخیر با تحولات فراوانی روبه رو بوده است.
 از جمله استقرار سیستم آموزشی 3-3-6 که در شکل ظاهر تداعی کننده سیستم قدیمی آموزشی قبل از انقلاب بوده است اگرچه در محتوا تفاوت های فراوانی داشته است.
آنچه که درپروسه این تحولات ازاهمیت فراوانی برخوردار است ضرورت انطباق تحولات آموزشی در نظام تعلیم و تربیت منطبق با شرایط و ویژگیهای جامعه امروزی و مخصوصا توجه جدی به جنبه کاربردی این تحولات می باشد؛

 درغیر این صورت تحولات غیر واقع و کاذب که صرفا به قصد تبلیغات انجام می گردد در عمل بازده ای بدنبال نخواهد داشت بعنوان نمونه وزیر سابق از وجود 25000مدرسه قرآنی در سطح مدارس کشور خبرداده بود و البته بالای سردرب ورودی هرمدرسه هم تابلویی با مضمون مدرسه قرآنی.....نصب شده بودکه در مجموع هزینه های فراوانی دربر داشته و البته عملا وجود خارجی نداشتند ودرحال حاضر بعد از گذشت شاید یکسال به غیراز تابلوهای موجود برسر درب مدارس چنین مدارسی وجود خارجی ندارند و لازمه چنین تحولاتی اول: ایجاد یک ردیف استخدامی برای بکارگیری معلم قرآنی بصورت رسمی؛دوم اختصاص فضای مناسب فیزیکی همراه با وسایل و تجهیزات دیداری و شنیداری و سوم اختصاص بخشی ازساعات آموزشی به فعالیتهای قرآنی بوده است که عملا متاسفانه جز بهره برداری تبلیغاتی ازاین مقوله هیچکدام از مولفه های پیش گفته اتفاق نیفتاد.آقای فانی وزیر فعلی آموزش و پرورش برنواقص اجرای شتابزده و شعارگونه طرحها و برنامه ها در آموزش و پرورش انتقاد داشته است
یکی از مهمترین ضعف های دیگر وارده بر نظام آموزش سیستم فعلی نمره دهی به دانش آموزان است.چرا که ارزیابی یک سال تحصیلی زحمات دانش آموزان به خصوص در مقطع متوسطه صرفا با یک نمره کتبی مبتنی برآزمون کتبی چندان مقرون به واقعیت نیست.
برهمین اساس پیشنهاد می گردد درسیستم فعلی نمره دهی به خصوص در مقطع متوسطه(دوره اول و دوم) تغییرات جدیدی داده شود و نمره دهی به دانش آموزان براساس ترکیبی از فعالیتهای کلاسی طول سال تحصیلی؛انجام تحقیق و پژوهش و درنهایت نمره کلاسی منظور گردد.
یعنی نمره پایانی دروس دانش آموزان می بایست براساس میزان مشارکت دانش آموز در مباحث کلاسی(1نمره)انجام تحقیق نظری یا عملی حسب موضوع مورد بحث(4نمره)و نمره آزمون کتبی پایانی(15نمره) باشد.
درخصوص موضوع مورد تحقیق می بایست مباحث مورد اشاره حتی الامکان جنبه کاربردی داشته باشد و دانش آموزبرای ارزش افزایی تحقیق و پژوهش از منابع متعدد موظف است بهره ببرد.
ایجاد انگیزه برای مشارکت دانش آموزان در مباحث کلاسی؛عادت دادن دانش آموزان به تحقیق و پژوهش ؛تاثیرگذاری میزان مشارکت و تحقیقات دانش آموزی در نمره پایان سال و خارج شدن سیستم نمره دهی ازیک حالت ارزیابی مبتنی برنمره کتبی
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار