شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۶۴۵۰
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۱
نویسنده: سعید رازقی
سفر روحانی به خوزستان پیام مهمی داشت. روحانی کوشید که سایه سنگین نفت را از سر خوزستان بردارد . او به صراحت اعلام کرد که استان خوزستان، استان نمونه کشاوزی است و توجه به احیاء و اتمام طرح550هزار هکتاری آبیاری و زهکشی از همین دیدگاه نشات می¬گیرد. مطمئناً توجه به قابلیت های کشاورزی استان خوزستان می تواند مزیت های نسبی بی شماری را که زیر سایه نفت پنهان مانده است برملا کند از سوی دیگر پیام روحانی کفه سنگین ترازو را به نفع فعالان حوزه کشاورزی، محیط زیست و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی که نگران کارون و انتقال آب آن از استان خوزستان هستند تغییر داد.
حالا با فعال کردن پتانسیل کشاورزی استان هیچ توجیهی برای انتقال آب استان نمی تواند مشروعیت داشته باشد. از طرفی مسئولین شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی نیز در طرح مطالعه مقدماتی نشان داده بودند که خوزستان به سادگی ظرفیت افزایش 100هزار هکتار نیشکرکاری جدید را دارد که حالا می تواند این پتانسیل را در درون همین طرح 550هزار هکتاری جا داد و از مجموعه این نگاه به کشاورزی استان خوزستان به نفع توسعه استان دفاع کرد.
تجربه احداث بزرگترین کشت و صنعت های ایران نشان داد که خوزستان پتانسیل تبدیل شدن به قطب اول منطقه و خاورمیانه را دارد و به سادگی ظرفیت کنونی 14میلیون تن محصولات کشاورزی در خوزستان می تواند به بالای 20میلیون تن محصولات افزایش یابد. در نظر بگیریم که فقط 100هزار هکتار به زمین های نیشکر در استان خوزستان اضافه شود این امر منجر به تولید10میلیون تن نیشکر خواهد شد که این میزان می تواند کشور را در زمینه تولید شکر به خودکفایی برساند و امکان تولید الکل، خمیر مایه، MDF ودیگر محصولات جانبی را تا بالاترین میزان ممکن و تا حد بی نیازی و صادرات فراهم کند. به نظر می رسد فعالین حوزه های مختلف باید از فرصتی که روحانی برای استان فراهم نموده استقبال نمایند و با درایت و تیز هوشی منافع استان خوزستان را در این تصمیم روحانی جستجو کنند. 
به گمان نگارنده دانش فنی زراعی مهندسی در کشت و صنعت های بزرگی مثل مجموعه های توسعه نیشکر در بالاترین سطح دانش موجود در کشور وجود دارد. باوجود راندمان 30درصدی آبیاری در کشور، راندمان آبیاری در این شرکت ها بالای 50درصد است. روش مبارزه با آفات در این شرکت ها کاملاً بیولوژیک است از طرفی رابطه بین کشاورزی و صنعت در این شرکت ها به خوبی محقق شده و این همه، چشم اندازی را نشان می دهد که می توان با اتکاء بر آن علاوه بر بیرون کشیدن این استان از زیر سایه نفت و مطرح کردن استان خوزستان 
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار