اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۶۴۸۵
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۷
بیایید سهم خواهی را کنار بگذاریم چرا که رییس جمهور منتخب؛ رییس جمهور تمام مردم می باشد و ایشان به گروه یا شخص خاصی تعلق ندارند و نماینده عالی او در استان را در این مسیر ناهموار و سخت توسعه استان بیش از پیش یاری دهیم.
 ستادهای انتخاباتی کاندیداها یکی از موارد مهمی هستند که در پیروزی یا شکست کاندیداها اثرگذارند. این مسئله آن‌قدر مهم است که کاندیداها چه در انتخابات مجلس شورای اسلامی و چه در انتخابات ریاست جمهوری، همواره به دنبال ایجاد یک ستاد قوی به دبیری یک شخص قوی و تشکیلاتی هستند تا احتمال پیروزی خود را افزایش دهند. 

اما با همه این‌‌ها، ستادهای انتخاباتی یک کاندیدا پس از پیروزی او معمولا وارد مسیری می‌شوند که کاندیدای حالا رئیس جمهور یا نماینده شده را تحت فشار قرار می‌دهند. «سهم‌‌خواهی ستادی» معمولا از صبح فردای انتخابات که شمارش آرا تمام شود، آغاز می‌شود.

 این مسئله طبیعتا در انتخابات ریاست جمهوری پررنگ‌تر است. معمولا رئیس جمهور در سطح کلان کشوری، به نفرات اصلی ستاد خود مسئولیت می‌دهد که امری طبیعی هم هست. اما هر چه از این سطح کلان به سمت استان‌ها و شهرستان‌های بیاییم، «سهم‌خواهی ستادی» بیشتر می‌شود تا جایی که حتی برخی مواقع مسئولین ستادهای شهرستانی به دلیل عدم دریافت «سهم» خود! قهر و چرخش سیاسی را ترجیح می‌دهند و سنگ‌اندازی‌ها در مقابل پای تیم دولت در استان‌‌ها و شهرستان‌ها آغاز می‌شود. آن‌ها از هر فرصتی استفاده می‌کنند تا به مقام ارشد دولت در استان یا شهرستان خود یادآوری کنند که اگر آن‌‌ها نبودند، این مسئولین هم الان بر سر کار نبودند!

استان خوزستان به عنوان یکی از سیاسی‌ترین استان‌‌های کشور، مصداق بارز این نوع سهم‌خواهی است. این مسئله در دولت احمدی‌نژاد وجود داشت، در دولت روحانی به وضوح دیده شده است و به احتمال بسیار زیاد در دولت‌های آینده هم وجود خواهد داشت.
 
در دولت احمدی‌نژاد با این‌که او رسما ستادهای خود را در سطح کشور تعطیل اعلام کرده بود اما باز هم رگه‌هایی جدی از نوعی سهم‌خواهی در استان خوزستان وجود داشت. اما در شرایط کنونی هر چند روحانی هم مانند احمدی‌نژاد ستادهای استانی خود را منحل کرده است اما به نظر می‌رسد سهم‌خواهان ستادی، تیم او در استان و شهرستان‌ها را تحت فشارهای بعضا شدیدی قرار داده‌‌اند. دکتر مقتدایی استاندار خوزستان تا کنون از طرق مختلف مانند درج در سایت ها ،  برخی رسانه‌های مکتوب و غیرمکتوب ، بیانیه ها ، پیامک ، پیغام و پسغام از سوی برخی از افراد منسوب به ستاد روحانی در خوزستان مورد شدیدترین آماج انتقادات و حملات قرار گرفته و حتی در مواردی استاندار خوزستان  تهدید به برکناری کرده اند. 

به طوری که  وقتی در برخی از آن‌ها عمیق شوی، نوعی سهم‌خواهی ستادی و جناحی را در آن‌ها به وضوح قابل رصد کردن است. شاهد این ادعا گلایه های استاندار خوزستان در دیدار با جمعی از نخبگان عرب است آنجا که  اذعان می دارد: استاندارانی که در دوره اول هر رییس جمهوری بر سرکار آمده اند بیش از استانداران دیگر در فشار قرار دارند.

مقتدایی به مطالبات انباشته گروه ها همسو سیاسی  و اعضای ستاد دکتر روحانی در استان خوزستان اشاره کرد و گفت: در این مدت از سوی ستاد انتخاباتی دکتر روحانی در استان تحت بیشترین فشارها و حملات بوده ام. برخی از افراد منسوب به ستاد روحانی شدیدترین حملات و انتقادات را به استاندار رسانه ای کرده اند.

وی ادامه داد: کما اینکه در دوره اول ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی نیز از سوی اعضای ستاد خاتمی در استان بیشترین حملات و فشارها به مهندس خرم استاندار وقت خوزستان وارد شد که در نهایت زمینه ترک وی از استان را فراهم کرد.

این انتقادات از سوی برخی از  افراد منسوب به ستاد در حالی است که تاکنون  مهندس علی عماد قائم مقام ستاد روحانی در استان به عنوان معاون توسعه مدیریت استاندار خوزستان، محسن اورکی به عنوان مدیرکل انتخابات استاندار، جمال عالمی نیسی مشاور اجرایی استاندار، احمد سیاحی به عنوان معاون عمرانی استانداری خوزستان ، حاج منصور قمر به عنوان فرماندار ماهشهر و... از سوی استاندار خوزستان منصوب و مشغول بکار شده اند. 
البته بدیهی است که انتخاب مدیران استانی و شهرستانی بر اساس سیاست های کلان ، رویکرد و مشی دولت برآمده از رای مردم در 24 خرداد 92 باشد. بی تردید استاندار خوزستان نیز بر این نکته واقف است می بایست نیروهایی که همراه و هفکر تفکر دولت تدبیر و امید هستند بکار گیرند. اما نحوه چینش و انتخاب مدیران و فرمانداران از اختیارات بدیهی استاندار خوزستان است.

به نظر می‌رسد در شرایط حساس کنونی استان ، این نوع سهم‌خواهی که احتمالا  در روزهای آینده و همزمان دیگر انتصابات استاندار در خوزستان ، افزایش نیز می‌یابد، می‌تواند مسیر پیشرفت استان را تحت تاثیر قرار دهد و بدون هیچ فایده ای ، توسعه استان را دچار چالش جدی کند. 

بیایید وام خواهی و سهم خواهی را کنار بگذاریم چرا که رییس جمهور منتخب؛ رییس جمهور تمام مردم می باشد و ایشان به گروه یا شخص خاصی تعلق ندارند و نماینده عالی او در استان را در این مسیر ناهموار و سخت توسعه استان بیش از پیش یاری دهیم.

خبرنگار و عضو  ستاد روحانی در استان خوزستان

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۴
comment
comment
فرامرز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
comment
0
0
comment حالا تو بگو چقدر میخوای؟؟؟؟؟؟؟؟؟
comment
ناشناس
|
United States
|
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
comment
0
0
comment من مطلب نقدی بر جریان سهم خواهی ها از استاندار خوزستان را خواندم. جالب بود. از عبداله نژاد هم تشكر مي كنيم
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
comment
0
0
comment بنظرم مطلب بجاي آقاي عبدالله نژاد حدود ١٠٠ سال ديگه براي سياسيون شريف ما احتمالاً جا ميفته... زياد نبايد عجله كرد
comment
نجفی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
comment
0
0
comment عبداله نژاد از نیروهای موثر ستاد روحانی در حوزه رسانه بود. درود بر علیرضا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار