شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۶۵۴۷
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۳
پنجشنبه به یاد ماندنی و زنجیره انسانی حفاظت از کارون
همه آدم های حاضر در زنجیره انسانی با دانستن این موضوع هر کدام پوستر، پارچه یا برگه حاوی شعاری با خود همراه دارند که متن نوشته شده بر روی آن دغدغه هایشان است
شوشان - به نقل از هفته نامه راوی ملت - هادی گودرزی: در ساحل غربی رودخانه کارون  کنار صدای بوق و ترافیک عصرگاهی آخر هفته خیابان های منتهی به آنجا،آدم هایی از روی دل پر عشق شان برای حضور در زنجیره انسانی حفاظت از کارون در حال جمع شدن هستند.این طور که عده ای از آنها می گویند موضوع این حلقه انسانی را از چند روز پیش از طریق شبکه های اجتماعی و یا دوستان شان متوجه شده اند و آنها نیز به رفقا و آشنایان دیگر خبر داده اند. ساعت ازچهار و نیم بعد از ظهر روز پنجشنبه که می گذرد پشت کتابخانه مرکزی اهواز جمعیت قابل توجهی متشکل از قومیت های مختلف،پیر و جوان، زن و مرد،دختر و پسر و حتی بچه، گرد هم جمع می شوند و تعدادی از آنها همچنان موبایل به دست در حال اطلاع رسانی و دعوت کردن دوستان شان هستند.ساعت پنج که می شود جمعیتی که حالا چند برابر شده است با نظم خاصی در ساحل کارون صف کشیده اند و به همان اندازه هم یک ردیف آدم دیگر در حال عکس گرفتن و فیلمبرداری کردن از این حضور چشم گیر هستند.
با گذشت زمان همچنان جمعیت زنجیره انسانی در حال افزایش است و واضح و مشخص است که چرا در این ساعت سالن های مطالعه کتابخانه مرکزی،جشنواره غذاهای خانگی چند قدم آن طرف تر در پارک ساحلی و حتی پارک های بادی بچه ها مراجعه کننده چندانی ندارند!

حال کارون خوب نیست،باور کن
اولین چیزی که در زنجیره مردمی حفاظت از کارون به چشم می خورد قبل از نوشته های روی پلاکارد، افراد و سکوت آدم های صف گرفته در این زنجیره، نظم قابل توجه آن است. طوری که  بدون هیچ نظم دهنده ای مردم با قومیت و سنین مختلف برای یک هدف مشترک در کنار هم قرار گرفته اند.عده ای با پوشیدن لباس های محلی شان و نوشتن شعارهای با همان زبان همدلی بیش از پیش شان را برای کارون نشان می دهند.

داغ شعارها بر دل پوسترها و کاغذها
با اینکه گاهی حتی زبان به همین راحتی و سادگی نمی تواند اقرار کند که کارون دارد خشک می شود ولی واقعیت این است که ساده تر و راحت تر از آن چیزی که بشود فکرش را کرد در حال خشک شدن است. همه آدم های حاضر در زنجیره انسانی با دانستن این موضوع هر کدام پوستر، پارچه یا برگه حاوی شعاری با خود همراه دارند که متن نوشته شده بر روی آن دغدغه هایشان است.«کارون را نجات می دهیم...کارون سمفونی وحدت...آب که از سربالا بره چه یه وجب چه صد وجب...سلام بر کارون...زنده باد کارون...خوزستان بمیرد که اصفهان جان بگیرد...مادر ما کارون...خشک کردن کارون را متوقف کنید...کارون شاهرگ ایران زمین...کارون پرآب اهواز شاداب... نه! به انتقال آب کارون...کارون برای خوزستان...قلب من کارون...چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است...ما کشاورزیم مطیع رهبریم با کارون زنده ایم...نفت که رفت کارون را نمی گذاریم...آب کارون حق مسلم ماست...مرگ کارون مرگ خوزستان...هوا رو از من بگیر کارون را نه» از جمله شعارها و دلنوشته های مردم حاضر در آنجا بود. 
 
حضور نماینده مردم اهواز در محل تجمع
ساعت پنج و سی دقیقه سید شریف حسینی نماینده مردم اهوازدر مجلس شورای اسلامی در میان جمعیت حضور پیدا می کند و در تمام سی دقیقه حضور خود در زنجیره انسانی حفاظت از کارون بیشتر سعی می کند شنونده خوبی باشد تا گوینده خوب. با حوصله حرف های جمعیتی را که صف زنجیره انسانی را رها کرده اند و دور نماینده شهرشان را گرفته اند گوش می دهد و می گوید: این تجمع اصلا سیاسی نیست ویک حرکت فرهنگی است و پیام واضح این تجمع هم این است که خود مردم به این آب احتیاج دارند.وی پس از شنیدن حرف های مردم تصریح می کند: مردم باید بیش از پیش به مسوولان شهرشان اعتماد کنند تا آنها هم گره مشکلات پیش آمده را باز کنند.از دولت تدبیر و امید و استاندار جدید سخن به میان می آورد و می گوید: بسیار امیدوارم که بسیاری از مشکلات کنونی استان حل خواهد شد.باز هم در پاسخ به سوال یکی از شهروندان اهوازی که می گوید اگر آب کارون انتقال یابد حاضرید استعفای خود را اعلام کنید بدون هیچ مکثی می گوید: اگر چنین شود دیگر حضورم را در مجلس ضروری نمی بینم.تکیه کلام نماینده مردم اهواز در این نیم ساعت هم قدم شدن با مردم این بود: نمی توان برای آباد کردن یک منطقه، منطقه دیگری را از بین برد.

دردسرهای خوزستانی بودن
یکی از شهروندان اهوازی درباره پیام حضورش در این زنجیره انسانی و دغدغه هایش درباره آب رودخانه کارون این طور می گوید: یادتان هست همین چند سال پیش بود که یک باره همراه با رشد ساخت و ساز آپارتمان ها در کنار برداشت آب از سرشاخه های کارون فشار آب لوله های منازل به مقدار قابل توجهی کم شد و تب خرید پمپ های خانگی یکی پس از دیگری تمام شهروندان خوزستانی را فرا گرفت و با صدای گوشخراش اش به لیست آلودگی های صوتی اطراف مان هم یک مورد اضافه شد.بار اولی که آب را با استفاده از پمپ در خانه هایمان به کار بردیم خوشحال بودیم از اینکه فشار آب دوباره زیاد شده و مشکلات مربوط به آب استان مان هم در حال حل شدن می باشد،اما عمر این خوشحالی کوتاه بود و طولی نکشید که قضیه گل آلود بودن آب لوله کشی و املاح درون آن و مشکلات روده ای بیماران گزارش شده توسط کارشناسان بیمارستان ها مردم را وادار کرد که برای پخت و پز و آشامیدن از آب سالم تری با تصفیه مجدد استفاده کنند.به یک باره جلوی تمام سوپر مارکت ها و فروشگاه ها پر از گالن های بیست لیتری آب برای فروش شد،فروش بطری های آب معدنی بالا گرفت و دستگاه های آب تصفیه کن خانگی بازار را قبضه کردند.دوباره مردم ناچار شدند برای فرار از مزه و بوی نامطبوع آب هزینه کرده و هر خانواده اهوازی یکی از این دستگاه ها را برای منزل خریداری کنند و آنهایی که وسعشان نمی رسید هم هر دو روز یک بار جلوی سوپر مارکت ها حاضر شوند و گالن های خالی شان را با گالن های پر تعویض می کنند و لنگ لنگان آن را به خانه ببرند.حتی کارگرهای ساختمانی و بچه های بازار هم که یخ مصرفی شان را از یخ فروشی ها تهیه می کردند با امتناع از خرید یخ هایی که با آن آب تولید می شد،کارخانه های یخ سازی را وادار کردند که یخ هایشان را با آب تصفیه تولید کنند. اما این  همه ماجرا نبوده و نیست. چرا که هم اکنون از مدتی پیش قسمت سوم سریال زنجیره ای مشکلات آب خوزستان برای شهروندان اهوازی با افت فشار دوباره آب آغاز شده است و در برخی نقاط  شهروندان را وادار به خرید یک پمپ دیگر و یک تانکر بزرگ آب کرده که بالای سر در و پشت بام منزل شان بگذارند و بدین ترتیب یک پمپ را قبل از تانکر و پمپ دیگر بعد ازتانکر آب قرار دهند تا  در کنار آلودگی صوتی بیشتر و حجم اشغال شده افزون تر شرایط تا حدودی مساعد و قابل تحمل تر شود.ما دیگر تحمل این را نداریم که با انتقال آب کارون برای آبادانی جای دیگر شاهد مشکلات معیشتی بیشتر از این برای خودمان باشیم.  

در جستجوی روح گمشده کارون
ساعت شش و سی دقیقه بعد از ظهر چند جوان دوستدار محیط زیست در محل تجمع از پارچه سفیدی  رو نمایی می کنند که بالای آن نوشته شده است:«کارون یادآور تاریخ پر از حماسه و ایثار مردم خوزستان است.کارون سمفونی وحدت ملت ایران است.با انتقال غیر علمی آب،حیات کارون را به خطر نیندازیم.ضمن تشکر و حمایت از مواضع مقتدایی استاندار خوزستان خواهان لغو پروژه انتقال آب کارون هستیم.» و سپس از همه مردم درخواست می کنند که زیر آن را امضا نمایند.پس از استقبال جمعیت مشتاق حفاظت از کارون از امضا کردن زیر این طومار به علت کوچک بودن پارچه امضای زیادی جمع نمی شود اما همین حضور و درخواست اقشار مختلف برای امضا کردن این پارچه پیام این حرکت نمادین را می رساند.

حاشیه های زنجیره انسانی حفاظت از کارون
با تاریک شدن هوا کلیه چراغ های روشنایی موجود در پارک ساحلی به جز چراغ های محل تجمع حلقه انسانی حفاظت از کارون روشن شدند اما  روشن نشدن چراغ ها و تاریک بودن آن منطقه از پارک باز هم موجب پراکنده شدن جمعیت نشد و پیر و جوان و دختر و پسر همچنان درباره حفظ آب کارون و مخالفت خوزستانی ها با اجرای طرح بهشت آباد شعار می دادند.
در زمان حضور نماینده مردم اهواز در میان جمعیت نیز یکی از شهروندان اهوازی فیلتر تصفیه آب مصرف شده خانه شان را به وی تقدیم کرد تا عمق دغدغه شهروندان از وخیم بودن اوضاع آب کارون را نشان دهد. پس از ساعت هفت شب که حلقه انسانی تمام شد و مردم پراکنده شدند هیچ کدام از برگه هایی که روی آن شعارهایشان را نوشته بودند برعکس تجمع های دیگر روی زمین ریخته نشده بود.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۵
comment
comment
سجاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
comment
0
3
comment با تشکر از نویسنده ی این متن زیبا ، امیدوارم این زنجیره ها باز هم ادامه پیدا کنه تا شاید بتونیم حقمون از کسانی که کمر به نابودی خوزستان بستند بگیریم ، ولی ای کاش نمایندگان و استاندار خوزستان در یک برنامه ی تلویزیونی به طور شفاف در مورد انتقال اب کارون با مردم صحبت کنند چیزی که تا به حال اصلا اتفاق نیفتاده و احتمالا اجازه ی این کار را همان کسانی که دنبال این انتقال هستند و از ان سود می برند ،به مسئولین این استان نمیدهند .
comment
سارا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
comment
0
1
comment خیلی جالبه، انگار سهم این استان و این مردم در قبال این همه ثروت و نعمت خدادیشون فقط فقر و محرومیته!!! مردم اینجا چه تفاوتی با مردم اصفهان و تهران دارن که یه بار دیگه باید قربانی بشن!!!! هوای آلوده، آب آلوده و حالا خشک شدن کارون، چرا مسولین این شهر فکری به حال شهروندان نمی کنن..چرا مثل شهرهای دیگه شما هم به خاکتون تعصب ندارین..کافیه از این شهر دفاع کنید
comment
کوتعبدالله
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
comment
1
1
comment به اصفهانیهای عزیز بگویم که آب کارون گوارایتان ! زاینده رودتان پرگردشگر! در دفاع مقدس کنارمان بودید حالا ما هم قدرشناسانه آب کارون را با شما قسمت میکنیم. راستی ما در شکاره2 شهرستان کارون فقط شبها اب داریم! حاضریم آنراهم با شما قسمت کنیم.
comment
خوزستانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
comment
0
1
comment من به عنوان یک خوزستانی با انتقال آب کارون و احداث سد و هر تغییر دیگری در نظام طبیعت که صدمات جبران ناپذیری به محیط زیست میزند به شدت مخالفم.
comment
شهروند 916
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
comment
0
0
comment عکسا رو هم بزارید :)
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار