شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۶۶۶۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۳
مدیر عامل شرکت نیشکر و صنایع جانبی کشور گفت: تولید نیشکر در کشور به دلیل محدودیت منابع آبی و شوری آب با مشکلاتی مواجه است که در صورت رفع این چالش ها برداشت نیشکر به 100 تن در هر هکتار می رسد.

نسیم صادقی  افزود: در حال حاضر متوسط برداشت نیشکر در هر هکتار 75 تن است که از متوسط جهانی نیز بالاتر است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر سطح زیرکشت نیشکر در استان خوزستان حدود 66هزار هکتار است که 63 هزار هکتار آن زیرکشت نیشکر و حدود 3 هزار هکتار برای کشت قلمه و کشت جدید بکارگرفته می شود.

صادقی گفت: با برنامه ریزی هایی که برای زمین های آیشی داریم امیدواریم با همکاری وزارت جهاد کشاورزی بتوانیم ظرف مدت 3 سال آینده حدود 14 هزار هکتار زمین خالص کشاورزی را به اراضی زیر کشت نیشکر بیفزاییم.

مدیرعامل شرکت نیشکر و صنایع جانبی کشور به 550 هزار هکتار از اراضی خوزستان و ایلام اشاره کرد و گفت: این اراضی که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی و رییس دولت یازدهم است اگر بخشی برای کشت نیشکر قرار گیرد، استان خوزستان می تواند کمبود تولید نیشکر را جبران کند و با افزایش تولید مجموع شکر مورد نیاز کشور را تامین کنیم.

به گفته وی متاسفانه امسال به دلیل افزایش شوری آب که در تولید موثر است و کمبود منابع آبی مناسب بخشی از اراضی برای کشت اماده نشد که بخش عمده این مشکل به احداث سد گتوند برمی گردد که در سفر اخیر وزیر جهاد کشاورزی به استان خوزستان مشکل سد گتوند مورد تاکید قرار گرفت و امیدورایم با تمهیداتی که دولت یازدهم در نظر دارد هرچه سریعتر مشکل شوری آب استان خوزستان برطرف شود.

صادقی در خصوص تولید نیشکر امسال گفت: به دلیل بارندگی های اخیر 185 هزارتن نیشکر (38 درصد) برداشت شده که پس از آمادگی اراضی مابقی محصول نیز تا 15 فرودین ماه سال آینده برداشت خواهد شد و تا پایان شهریورماه به تدریج تصفیه و شکر سفید به بازار عرضه می شود.

وی ظرفیت شرکت نیشکر و صنایع جانبی را حدود 700 هزار تن اعلام کرد و افزود: پیش بینی می شود امسال به 480 تا 500 هزار تن تولید شکر برسیم ، در حالی که سال گذشته 380 هزارتن شکر تولید و به بازار عرضه شد.

مدیرعامل شرکت نیشکر و صنایع جانبی گفت: بنابراین امسال نسبت به سال گذشته با 25 تا 30 درصد افزایش تولید شکر مواجه خواهیم شد.

صادقی میزان شکر سفید مورد نیاز کشور را 2 میلیون و 200 هزار تن عنوان کرد و گفت: برای افزایش تولید و کاهش میزان واردات امیدواریم با توسعه سطح زیرکشت نیشکر بتوانیم با تمام ظرفیت فعالیت کرده و تنها بخش اندکی از شکر مورد نیازوارد شود.

وی ظرفیت اسمی تولید شکر کشور را یک میلیون و 500 هزارتن اعلام کرد و افزود: برای افزایش ظرفیت تولید به یک میلیون و 800 هزارتن به برنامه ریزی دقیق نیاز داریم که با این وجود حدود 400 هزارتن شکر نیز از محل واردات باید تامین شود.

صادقی سرانه مصرف شکر برای هر ایرانی را بین 26 تا 28 کیلوگرم عنوان کرد و افزود:سرانه مصرف شکر در دنیا بین 10 تا 80 کیلوگرم است، اما معتقدم مصرف شکر در کشور ما بالاست و باید کاهش یابد.

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
comment
0
0
comment جناب اقاي مهندس صادقي مدير عامل محترم شركت توسعه نيشكر
يكي از بزرگترين طرح هاي استان دهخدا مي باشد و اين طرح مجاور روستاهاي تصفيه شكر مي باشد كه كاميونهاي و ماشين آلات سنگين از جاده آن مسير تردد مي كنند و موجب ايجاد مزاحمت و تخريب آن جاده شده است ضمنا آمار تلفات جاني در چند سال آخير اين مسير بالا رفته است لذا اهالي آن مسير تقاضي تعريض جاده را از آن مقام محترم دارند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار