شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۶۶۹۲
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۰:۲۶
در میانه التهاب و موج‌ها خلاف جهت آب شنا کردن و گفتن حرف‌هایی دیگر بعضا جرات می‌خواهد و گاه باید دل به دریا زد و گفت، از مسیری گفت که ره به ناکجا می‌برد.
 عادل طیبی : در میانه التهاب و موج‌ها خلاف جهت آب شنا کردن و گفتن حرف‌هایی دیگر بعضا جرات می‌خواهد و گاه باید دل به دریا زد و گفت، از مسیری گفت که ره به ناکجا می‌برد. این چند روز که حرکت جمعی همشهریان بختیاری‌ام برای اعتراض به یک سریال شکل گرفته بود و کمی قبل از تجمع‌شان در جمع‌های خصوصی‌ترمان که رگ روشنفکر بودنمان بیشتر گل می‌کند و «گُنده‌گویی» می‌کنیم، گفته بودم که اعتراض یک حق است اما اعتراض به یک سریال، تولید فرهنگی، متن و یا هر پیام دیگر به سانسور ختم می‌شود.

هر چند نسنجیده نباید پیامی را به خوردِ جامعه داد اما سخت‌گیری بر برخی مسایل -که بی‌آنکه مساله‌ساز شود می‌تواند به نتیجه رسیده و حل شود- به رادیکال شدن فضا می‌انجامد. بعدتر از برخورد فرهنگی با یک پدیده فرهنگی، تحلیل دادن و انتقال پیامِ مخالف آن پیام را در عرصه عمومی راهکار می‌دانستم اما حرف‌هایم شنیده نشد و عدم کارآیی کنشِ منطقی در جامعه‌ای که «منطق» در آن حاکم نیست را در جواب حرف‌هایم شنیدم.

چند روز پیش هنگامی که تجمع رخ داد، باز هم از یک کنش جمعی اعتراض‌آمیز با تکیه بر هویت قومی را شاهد بودیم و پوپولیسم(معادل فارسی‌ای که جان کلام را بیان کند، نیافتم) موجودِ برآمده از هشت‌ سال زمامداری آن در کشور- که بی‌شک خروجش از فضای جامعه سال‌ها زمان می‌برد- بر موج احساسات قومی نشست و اجازه نگاه منطقی را ستود.

وقتی از انگیزه تجمع می‌پرسیدم مثال تبریز و اعتراض به کاریکاتور روزنامه ایران را برایم می‌آوردند و آنجا و یا اصفهان را که با همیت قومی‌شان چه امکاناتی به دست نیاورده‌اند را به رخ می‌کشیدند و یا حتی نشان دادنِ زهر چشم برای جرات نیافتن دیگران به «توهین» را مطرح می‌کردند و در نهایت بحث‌ها پیام تبریک عجیب برای «عقب نشینی متجاوزان بدسرشت و عذرخواهی‌ آنان» دیگر عایدی من در این چند روز بود.

هدف من از این یادداشت نفی یا تقبیح اعتراض رخ داده نیست بلکه بازکردن فضای گفتگو پیرامون جامعه محلی‌مان است و این تجمع تنها بهانه‌ای برای باز کردن گفتگو درباره جامعه‌مان بوده که با نقد از خود، راهِ تعالی را در عرصه عمومی و گفتگویی همگانی بیابیم.

آیا تکیه بر هویت های قومی به عنوان زمینه یک کنش جمعی (اعتراض، تجمع و...) به رفع محرومیت موجود در استان و شهرمان، منجر می‌شود یا زمینه را برای مغشوش شدن فضا و بعضا رادیکال شدن حرکت‌های جمعی فراهم می‌کند؟ شاید پاسخ را بتوان در تمییز بین تعلق‌خاطر و تعصب و تفاوت قایل شدن بین هویت قومی و هویت شهری(منطقه‌ای) دنبال کرد.

در این تحلیل کوتاه شاید نتوان به همه زمینه‌های تئوریک بحث پرداخت اما لُب مطلب آنکه تعلق خاطر داشتن و یا به تعبیری پیوسته بودن به خرده فرهنگ‌ها نه‌ تنها امری مقبول و مثبت تلقی می‌شود بلکه آن‌را زمینه‌ساز مشارکت در امور اجتماعی نیز معرفی می‌کنند. اگر به حجم سرمایه‌گذاری‌های بخش‌های خصوصی و حتی توجه مسئولین مرکز نشین‌شان به شهرهای آرمانی‌مان توجه کنیم یک گسست عمده را در فرهنگ‌ «ما» با «آنها» نمایان می‌شود که «دیگران» تعلق خاطرشان به شهر، هویت و منطقه‌شان را در تقویت و کمک به شهرشان نمود پیدا می‌کند و «ما» در مهاجرت و بهره‌گیری از پتانسیل استان‌مان برای رشد فردی‌مان نمود پیدا می‌کند. مهاجر فرستی شهرمان تا بدان‌جا پیش رفته که بعضاً اهواز را شهر «کار» هم نامیده‌اند.

حال در این زمان بجای تقویت هویت مشترک‌مان بیایم به هویت های خاص‌ترمان (مثلاً قومیت و ...) تکیه کنیم چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ تعصبی که به قومیت‌مان پیدا می‌کنیم به کجا ختم می‌شود؟ همانگونه که نفی هرگونه كنش قومی امری است که به زیرزمینی شدن آن‌ها منجر می‌شود، تعصب قومی نیز به رادیکال شدن فضای فعالیت و هویت قومی منجر می‌شود.

شاید بهتر این باشد که تعلق خاطر به قومیت (هویت قومی) را با فعالیت فرهنگی گسترش داده و از دیگر سو با گسترش فرهنگ شهروندی و تعلق خاطر به شهر به این فرهنگ برسیم که محرومیتی که احساس می‌کنیم برای همه ما وجود دارد و باید به مشارکت در توسعه همه جانبه شهر/استان‌مان برسیم. از دیگر سو «منطقه نگری» را با تقویت «هویت ملی» همراه کنیم و حقی را که معتقدیم باید داشته باشیم را با هم پیگیری کنیم (امری که در اعتراض به انتقال آب از سرشاخه‌های کارون نیز شکل گرفت)

نکته دیگر که باید به آن توجه کرد نتایج این اعتراض است آیا عذرخواهی ریاست سازمان صدا و سیما، کارگردان سریال و... تنها خروجی این تجمع خواهد بود؟ پاسخ بسیار روشن است که خیر. ما با تجمع این حق را برای سایر اقوام هم قایل می‌شویم که براساس هویت قومی‌شان کنش داشته باشند و حتی در کنش‌های دیگر مانند انتخابات و... قومیت مبنا قرار گیرد. آیا تعصب قومی خروجی‌ای جز آنچه که بر ما رفته است، خواهد داشت. آیا حساس شدن نسبت به کنش‌های قومی (فضای امنیتی) بجای ایجاد یک فضای فرهنگی‌/ سیاسی خروجی تجمع‌های اینچنین نخواهد بود؟ آیا این تجمع‌ها به سود توسعه همه جانبه استان و بهبود فضای سرمایه‌گذاری و کسب وکار خواهد شد؟

شاید پرداختن به سایر نتایج تجمع‌های این‌چنینی در این بحث نگنجد اما «تامل» در «نتایج» امری است که باید به آن توجه کرد و از دیگر سو راهکارهای جایگزین برای احقاق حقوق اقوام را به عرصه عمومی کشاند و مورد بحث قرار داد و همچنین باید نقش نهادهای فرهنگی در جایگاه فعلی‌مان بنگریم، به‌راستی چرا نهادهای فرهنگی‌مان به وظایف خودشان عمل نمی‌کنند؟ وظیفه نخبگان‌مان نسبت به مسایل محلی‌مان چیست و چرا سکوت کرده‌اند؟ چرا رفتارهای پوپولیستی جانشین نگاه تخصصی به مسایل فرهنگی و اجتماعی شده است؟ راستی! ما را چه شده است؟

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
انتشار یافته: ۱۰
comment
comment
اهوازی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
comment
0
1
comment جناب عادل ای کاش کمی زودتر این مطالب را می نوشتی و یا در فرصتی دیگر دست به قلم میشدی , به قول قدیمی ها به در زدی که دیوار بفهمد اما مطالبت برای این تجمع و اعتراض مناسبت ندارد .. درفرصتی دیگر حتما" جواب خوبی برایت ارسال خواهم کرد. تا بعد!!!!!
comment
همشهری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
comment
0
0
comment لطفا نظرات را منتشر فرمایید
comment
بختیاری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
comment
1
2
comment آقا عادل
نقدت نسیه است نه نقد
پاسخ ها
comment
ب
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
comment
comment موافقم. البته این نسیه امیدواریم روزی نقد بشود!!
comment
اسد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
comment
0
2
comment آقای عادل هرکسی حق دارد اعتراض کند قوم بختیاری تاریخ را بخوان هرگز یه این مملکت خیانت نکرد همیشه مقابل ظلم و متجاوزان ایستاد فتوحات پادشاهان گذشته را ببین پیکره اصلی سپاه ایران بختیاریها بودند در مشروطه اوج کار بختیاریها بودند که همه اش مصادره شد به نفع دیگران در بعد انقلاب چه عزیزانی را که در راه دفاع مقدس از دست نداد و همیشه پشتیبان انقلاب بودن میدانی چرا چون خود را آرزیایی اصیل میدانند و مملکت را مال خود و دفاع از آن را وظیفه خود-ام متاسفانه بیشترین هجمه به آنها میشود تاریخ را خیلی ها تحریف کردند ،آقای معتضد در رسانه ملی توهین کرد ،بیشترین جک ها میشود به این قوم، هیچ نگفتیم و نجابتمان را ترس معنا کردند در صورتیکه ترس و خیانت اصلا در لغت نامه بختیاری نیست و این مدت روشنفکرانی چون جنابعالی کجا بودید که بیایند به نقد بکشند این هجمه ها را منتهی وقتیکه کسی حمایت نکرد خود بپا خواستند دیگر نگذارند هویتشان را ازشان بگیرند
پاسخ ها
comment
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
comment
comment افرین
comment
عبدالله
|
Netherlands
|
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
comment
0
0
comment قانونمداری، ولایتمداری و اعتماد به مسئولان از ویژگی های قوم بختیاری است البته تحریک و تشویش اذهان عمومی و توهین و تحریف تاریخ و آتش زدن به کنده بختیاری پیگرد قانونی دارد یا خیر ؟
comment
عادل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
comment
1
0
comment برو كشكتو بساب قراردادي شدي زبون در آوردي
comment
فرامرزي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
comment
0
0
comment شما كدوم طرفي هستي جواب ميليون ها بختياري كه بهشان توهين شده عذر خواهي بود.حال اگر به ديگر اقوام هم توهين شود بايد عذر خواهي شود.اصلا در حكومت اسلامي كه اي عشاير و اقوام ذخايرش هستند چرا بايد توهين صورت گيرد.
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
comment
0
0
comment ببين اقاي به قول خودت روشن فكر شما روشن فكري رو با [...] اشتباه گرفتي تو ميخواي با اين تحليل ها جاي پاي خودت رو سفت كني ولي اين رو داشته باش بختياري پاسدار ايران هستش نه صاحب ايران و تنها قومي كه هميشه جانش رو در كف دستش گذاشته و هميشه اماده جان فشاني از ايران بوده و هست بختياري است تو تو تو برو تاريخ رو بخوان و اقوام مختلف ايران رو برسي بكن ببين چه قرمي تا به حال هيچوقت دنبال جدايي وخيانت و جدايي طلبي نبوده [...] ها [...] ها [...] ها كي ببين اقاي به قول خودت روشن فكر ديدت رو باز كن اين اعتراض ها يك پيام كلي داشته وكساني با برنامه از پيش تعيين شده جهت ساختن اين فيلم قصد داشته اند كه بختياري را براي خيانت به مملكت خود همراه كنند اقاي روشن فكرميداني پيام اين اعتراض ها چه بود پيام ما به دشمنان ايران و كساني كه خواستار نابودي ايران هستند اين است تا بختياري زنده است ايران پاينده است واين پيام رو به افرادي از اقوام [...] وكساني كه فكر جدايي طلبي از ايران رودارند رو داده كه بختياري هيچ رقت به ايران خود خيانت نخواهد كرد و كساني كه قصد تجاوز به خاك پاك ايران را داشته باشند را به خاك ذلت خواهد نشاند زنده باد بختياري پاينده ايران
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار