شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۶۷۷۳
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۶
بر اساس خبری که طی روزهای اخیر، برخی خبرگزاری ها منتشر نموده اند، شهردار اهواز از نگارش و ارسال نامه ای به رییس جمهوری برای اختصاص یک هزار میلیارد ریال برای ارائه خدمات به مناطق محروم این شهر و ساماندهی آن خبر داد.
سیدخلف موسوی در این زمینه به ایرنا گفته است: در نامه مزبور از رییس جمهوری درخواست کردیم این اعتبار را برای خدمت به مناطق محروم اختصاص دهد.
در همین زمینه ذکر نکاتی چند را خالی از لطف نمی دانیم و البته بیان این نکات صرفا از سر دلسوزی است و امیدوارم مسوولان شهری و استانی تلاش کنند با استفاده بموقع و پیگیرانه از امکانات و ظرفیت های مختلف برای رفع مشکلات مردم تلاش کنند.
1- این نامه در حالی نوشته و خبر آن رسانه ای شده است که رئیس جمهور، بودجه سال93 را هفته ها قبل به مجلس تقدیم نموده و کلیات آن نیز به تصویب رسبده است. اینک نیز مجلس مشغول نهایی کردن تصویب بودجه است. در چنین شرایطی، نامه نگاری برای اختصاص 1000 میلیارد ریال جهت ارائه خدمات به مناطق محروم اهواز چه فایده و تاثیری دارد؟ و اساسا چه توجیهی دارد؟ اگر واقعا قرار بود با چنین نامه نگاری هایی، دولت چنین مبالغی را به شهرداری یک کلانشهر اختصاص دهد مگر نباید آن را در بودجه سال آینده پیش بینی کند؟! انجام نامه نگاری در چنین مقطع زمانی و رسانه ای کردن آن، آیا حقیقتا نتیجه ای در بردارد؟
2- یکماه قبل رئیس جمهور محترم، میهمان خوزستان و شهر اهواز بود. آیا شهردار محترم اهواز نمی توانست در همان مقطع با انجام مطالعات لازم، تدوین برنامه و همینطور تنظیم مکاتبات لازم و... و البته انجام رایزنی های پیش از سفر با استاندار محترم، نمایندگان مجلس و دیگر مقامات وزارت کشور و... زمینه اختصاص چنین مبلغی را توسط رئیس جمهور در این سفر فراهم کنند یا لااقل وعده آن را از دولت اخذ کنند؟ و اختصاص چنین مبالغی در برنامه سفر مسوولان دولت به استان به تصویب می رسید؟
3- دولت یازدهم به دلیل مشکلات اقتصادی و... بودجه عمرانی استان های مختلف کشور بویژه خوزستان را کاهش داد که در همان مقطع با اعتراض نمایندگان استان مواجه شد و حتی کار به استعفای نمایندگان انجامید. گفته می شود بیش از 700 میلیارد تومان از بودجه استان کاهش یافته است.
در چنین شرایطی، شهرداری با چه تحلیلی در این اوضاع اقتصادی چنین مکاتبه ای انجام داده است؟
آیا اگر هدف از رسانه ای کردن نامه اخیر، حساس نمودن دولت به مناطق محروم و حاشیه ای اهواز بوده، بهتر نبود این نامه در همان مقطع تدوین و تقدیم بودجه، نوشته و یا منتشر می شد؟ چرا شهرداری در آن زمان، همگام با نمایندگان استان، سخنی از مشکلات بی شمار مناطق محروم شهر اهواز که بگفته شهردار محترم توان پرداخت عوارض را ندارند به میان نیاورد؟
4- بودجه شهرهای مختلف ایران در حال رشد است و البته درصد تحقق این بودجه ها هم در بهترین وضعیت ممکن است که نشان دهنده توان و کارایی بالای این کلانشهرهاست. بگونه ای که بودجه عمده این کلانشهرها، رقم های 3/4/5/6 هزار میلیاردی و بیشتر است. در حالی که شهرداری اهواز در 10ماه اول امسال تنها317 میلیارد تومان درامد داشته که نیمی از آن هم از محل مالیات بر رزش افزوده بوده است.
شهرداری کلانشهرهای دیگر، با آگاهی از اوضاع اقتصادی کشور و بدنبال آن سیاست های انقباضی دولت یازدهم، به سوی دولت دست دراز نکرده اند بلکه سعی کرده اند با برنامه ریزی مناسب و همت و تلاش مضاعف، تقویت درامدهای پایدار و جذب سرمایه های بخش خصوصی و...مشکلات و کمبودهای خود را رفع کنند.
بر همین اساس لازم به نظر می رسد شهرداری اهواز نیز همین سیاست را در پیش بگیرد.
امیدواریم که شهردار محترم اهواز و مجموعه شهرداری بتوانند در تحقق اهداف شهرداری و خواسته های شهروندان اهوازی موفق و سربلند باشند.انشالله
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار