شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۶۸۸۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۸
به نظر می رسد شورای شهر اهواز و شهردار اهواز هنوز بررسی کارشناسانه و ارزیابی جدی از عملکرد و راندمان مسئولین سازمان قطار شهری و مدیریت پروژه انجام نداده اند.
به نظر می رسد شورای شهر اهواز و شهردار اهواز هنوز بررسی کارشناسانه و ارزیابی جدی از عملکرد و راندمان مسئولین سازمان قطار شهری و مدیریت پروژه انجام نداده اند.
کیومرث سرکاکی: چند سالی است که گذر از اتوبان آیت اله بهبهانی اهواز همراه است  با دیدن خرابی ها و چاله های بسیاری که عملیات حفر و احداث تونل مترو آنها را ایجاد کرده است.
ریزش های مکرر تونل مترو، اتوبان را چنان ناهموار نموده است که شباهت تامی به جاده های دوران جنگ پیدا کرده است و هر آن امکان دارد چاله ای کوچک یا بزرگ پیش پای شما متولد! شود.
آری جنگ مترو با خیابان های اهواز اکنون هشت سال است که آغاز شده است و به احتمال زیاد این جنگ 16 سال به طول خواهد انجامید چرا که هم اکنون سرعت حفر و احداث تونل در پروژه مترو اهواز روزانه 6 الی 7 متر میباشد و بی گمان با چنین مدیریتی و چنین سرعتی و ریزش های مکرر و مداوم آن، احداث 46 کلیومتر تونل های خط یک مترو اهواز تا سال 1400 شمسی به طول خواهد انجامید.

در کشورهای کمی پیشرفته و حتی در برخی شهرهای دیگر ایران ما، در هنگام ریزش یا رانش تونل مترو یا حتی جاده و پل یا ساختمان، تیمی از کارشناسان خبره دستگاه های اجرایی و ایمنی در حضور نماینده مدعی العموم به بررسی دقیق و فنی و کشف علل حادثه می پردازند و تنها پس از حصول اطمینان از عدم تکرار چنین حوادثی و امنیت شهروندان، اجازه ادامه عملیات ساخت و ساز را صادر می نمایند حتی گاها در چنین حوادثی نماینده دادستان یا شهردار و فرماندار بر اساس نتیجه تحقیقات مستقیما متخلفین یا سهل انگاران را به دستگاه قضایی معرفی میکنند اما در شهر اهواز پس حدود یکصد ریزش و رانش کوچک و بزرگ هنوز مشخص نیست که دلیل این ریزش ها چیست؟ و چه تدابیری برای کاهش این حوادث اتخاذ شده یا خواهد شد؟ و مقصر و سهل انگار کیست؟ و اشکال کار کجاست؟
سازمان قطار شهری اهواز در اینگونه حوادث گاها فقط به تکرار این جملات اکتفا کرده است که: زمین اهواز بسیار سست است و سطح آبهای زیر زمینی نیز بالاست.
اکنون با این پرسش اساسی مواجه هستیم که: آیا در شهرهای دیگر جهان هر گاه در زمینی مشابه زمین شهر اهواز، قطارشهری احداث شده است این میزان ریزش و رانش وجود داشته است؟ 
جالب است که وقتی دستگاه های حفار تونل مترو اهواز را با هزینه ای صدها میلیارد ریالی از کشور چین خریداری کردند، اعلام شد که این دستگاه ها مخصوص حفر و احداث تونل در چنین زمین های طراحی و ساخته شده است و از این نظر ایمن و کارآمد و مطمئن هستند. حتی در آن هنگام اعلام شد این دستگاه های حفار هر کدام قادر هستند روزانه 36 متر تونل احداث نمایند اما اکنون بطور میانگین کمتر از 7 متر در روز تونل حفر و احداث میکنند!!
در دوران مدیر سابق پروژه قطار شهری اهواز، عملیات اجرایی و ساخت و ساز حتی به صورت سه شیفت هم اجرا می شد و پروژه از سرعت پیشرفت مناسبی برخوردار بود اما چند سالی است که با آمدن مدیر جدید پروژه _تقوی_ سرعت ساخت و ساز و پیشرفت پروژه کاهش چشمگیری داشته است. مدیری که در بدو امر تعداد بسیاری را از استانهای آذربایجان شرقی و غربی  به استخدام پروژه درآورد و حتی دو فرزند خود را در پروژه بکار گمارد و مسئولیت داد.
اکنون از مجموع حدود بیست معاون و سرپرست پروژه قطار شهری اهواز فقط یک نفر بومی است و بقیه همه غیر بومی هستند.

در ابتدای بهمن ماه گذشته در حدود 50 نفر از نیروهای عموما بومی پروژه اخراج شدند و ظاهرا قرار است باز هم پروژه تعدیل نیرو داشته باشد و تعداد دیگری از نیروهای بومی و بی پناه در فقدان احساس مسئولیت مسئولین شهر اخراج شوند هم اکنون کارخانه تولید قطعات پیش ساخته تونل تقریبا تعطیل شده است و پرداخت حقوق ها به صورت 30 درصدی صورت میگیرد به نحوی که در برخی مراتب اداری حقوق ها در حدود شش ماه عقب افتاده است.

بی گمان پرداخت 30 درصدی حقوق موجب کاهش انگیزه کاری کارکنان و کاهش نسبی راندمان و کیفیت ساخت و ساز خواهد شد و عمر مفید سازه ها را کاهش خواهد داد همچنین استخدام افراد غیر بومی مزید بر علت خواهد شد و این نگرانی را افزایش خواهد داد.موضوعی که باید در دستور کار دستگاه های مسئول و نظارتی قرار بگیرد.به نظر می رسد شورای شهر اهواز و شهردار اهواز هنوز بررسی کارشناسانه و ارزیابی جدی از عملکرد و راندمان مسئولین سازمان قطار شهری و مدیریت پروژه انجام نداده اند.
 به نظر میرسد با توجه به اینکه در دولت گذشته و استاندار سابق خوزستان، فریادها و بررسی ها به جایی نمی رسید و سازمان قطار شهری اهواز را تقریبا از نظارت شورا و شهرداری منفک کرده بودند اکنون نیز این انقطاع عادتا هنوز استمرار دارد لذا شایسته است استاندار دولت تدبیر و امید ضمن توجه جدی به مترو اهواز، اجازه دهد تا عملکرد مدیرعامل سازمان قطار شهری و راندمان مدیر غیر بومی و 80 ساله آن، از سوی کارشناسان خبره مورد بررسی قرار گیرد و تیمی از کارشناسان خبره و با تجربه جهت نظارت بر عملکرد قطارشهری تشکیل شود تا شاید در آینده برخی نابسامانی های این پروژه  و استخدام های بی رویه افراد غیر بومی و اخراج کارگران بومی آن پایان یابد و مدیرانی کارآمد و با تجربه و بومی زمام امور را در دست بگیرند
آقای استاندار پروژه قطار شهری اهواز واقعا به نظارت جدی و مدیران کارآمد و با تجربه نیاز دارد.
فذکر انما انت مذکر

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۲
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
comment
0
1
comment خسارت شهروندان و خوزستانيها با زاي تأخير در اجراي خطوط مترو را چه مرجعي بايد جبران كند!؟ نمي خواهم به كسي تهمت بزنم يا تخطئه كنم وليكن عاقبت تعريف كردن پروژه هاي عمراني در ايران توسط دلالان چينيها همين مي شود ! آخر اين شهر اقماري چه نيازي داشت كه اينگونه دستخوش كنده كاري و حفاري شود!؟ مسائل كلان مانند چنين تحرمهايي كه حتي در جنگ هم بي سابقه بودندچرا در تعهدات پيمانكار و كارفرما گنجانده نشده بود!؟
comment
ali
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
comment
0
2
comment ای کاش استاندار محترم که تا کنون نشان داده است به بازگشت مدیران نخبه خوزستانی در راس کارها معتقد است ( همانند بازگشت امیدبخش مهندس شمسایی) برای حل پروژه عظیم مترو هم از یک مدیر نخبه هم استانی استفاده نماید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار