شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۶۹۵۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۰:۵۶
روایتی از کتابفروش اهوازی که منزلش در‌آستانه مزایده است!
بسیاری از کتاب‌هایی که زیرزمینی است از مکان‌ها و فروشگاه‌های دیگری خریداری می‌شود.
محمود کلاهدوز، کتابفروش اهوازی که این روزها به دلیل بدهی 460 میلیونی بدهی مالیاتی خود منزلش در آستانه حراج قرار دارد؛ در مصاحبه‌ای به روایت بروز این مشکل و بیان خاطراتش از سال‌ها کتابفروشی در اهواز می‌پردازد.

کلاهدوز   عنوان کرد: مجلس شورای اسلامی قانون معافیت مالیاتی کتابفروشان را در سال 1380 مصوب کرده است اما اکنون این قانون اجرا نمی‌شود، و طبق استفساریه از مجلس شورای اسلامی هنوز این معافیت لغو نشده است و مجلس شورای اسلامی باید در این مورد موضع خود را روشن کند. 

روایت نخست شروع فعالیت کتابفروشی از 19 سالگی 

مدیر کتابفروشی رشد عنوان کرد: در آبانماه سال 1357 همزمان با بحبوحه انقلاب اسلامی که دبیرستان‌ها تعطیل شد، به دنبال راهپیمایی‌‌ها و سخنرانی‌‌ها در دانشگاه‌ها و مکان‌های مختلف بودم و به دلیل این‌که علاقه مند بودم که ببینم از میان این سخنرانان کدام یک موضع بهتر و درستی دارند،پ، کتاب می‌خریدم. 

کتابفروشی که با اتوبوس می آمد و کارتنی برای اهوازی ‌ها کتاب می‌خرید! 

وی با بیان این‌که دارای خانواده‌ای بازاری است، گفت: از 19 سالگی دیدم، می‌توانم کتاب‌هایی را که دوره انقلاب آزاد شده است و شهر اهواز احتیاج دارد، بخرم. به همین دلیل از اهواز با اتوبوس حرکت می‌کردم؛ به تهران می آمدم و از ناصر خسرو کارتنی کتاب می‌خریدم و آن‌ها رابسته‌بندی و در اهواز به فروش می‌رساندم و دوباره کتاب‌های آزاد شده بعد از انقلاب را می‌فروختم. 

مدیر کتابفروشی اهواز با بیان این‌که یکی از دلایلی که علاقه‌ام به کتاب و انقلاب را درسال1357  پرورش داد، یکی از آرمان‌های انقلاب و آیه معروف «فبشر عبادی الذین یستمعون القوم»، بود، عنوان کرد: معنای این آیه این بود که «سخنان را بشنوید و بهترین را از میان آن‌ها انتخاب کنید»، هنگامی که دیدم دین و مذهبی داریم که این گونه با دین و اندیشه مواجه می‌شود، با خودم گفتم؛ چه بهتر که خودمان مروج این اندیشه‌ها باشیم. 

کلاهدوز افزود: سال 1357 شروع به کتابفروشی کردم و حتی در توزیع و تکثیر اعلامیه‌ها و نوارهای سخنرانی حضرت امام خمینی (ره) و بزرگان هم فعالیت داشتم. 

کتابفروشی که یادگار انقلاب است اما این روزها سخت نفس می‌کشد! 

وی اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دوباره به دبیرستان بازگشتم، دیپلم انقلابی گرفتم و بعد از 12 سال فراغت از تحصیل مدرک کارشناسی روانشناسی را اخذ کردم. در سال 1358 به جهاد سازندگی، کمیته فرهنگی و تدارکات وارد شدم و در انجمن اسلامی لشگر 92 زرهی به عنوان سرباز به کارهای فرهنگی و کتابفروشی مشغول شدم. در پایان خدمت سربازی هم به جهاد سازندگی بازگشتم و در کتابفروشی جهاد مشغول شدم. 

مدیر کتابفروشی رشد با بیان این‌که در شهر اهواز سه کتابفروشی بزرگ در زمان انقلاب ایجاد شده است، اظهار کرد: یکی از این کتابفروشی‌ها، کتابفروشی سازمان تبلیغات بود که مسوولیت آن را شهید عصاره بر عهده داشت؛ کتابفروشی دیگر در سپاه بود که آقای عسگری مسوولیت آن را برعهده داشت و سومین مرکز کتابفروشی جهاد سازندگی بود.

وی گفت: از همان زمان به دلیل علاقه‌آم به کتاب در پی ایجاد یک کتابفروشی بودم اما شرایط مالی خوبی نداشتم و بعد از هشت سال دوندگی و فراهم کردن پول؛ توانستم کتابفروشی رشد را با قرض و بدهی زیاد دایر کنم. 

کلاهدوزگفت: از یک بزرگ شهر اهواز که حاکم شرع بود،‌درباره ایجاد یک کتابفروشی بزرگ مشورت گرفتم و گفتم مایل هستم یک کتابفروشی بزرگ با همه نوع کتابی ایجاد کنم. حتی اسم بزرگانی را بردم که ممکن بود کتاب‌هایشان مشکل داشته باشد و ایشان در کسوت روحانی به من گفتند شما قاعده‌تان این باشد که کتابی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز می‌دهد، در کتابفروشی شما باشد و مشکلی برای شما پیش نمی آید. 

کتابفروشی با تنوع صد هزار عنوان کتاب در گردش 

وی با اشاره به این‌که با این روش کتابفروشی را دایر کردیم، اظهار کرد: اکنون کتاب‌های دانشگاهی این کتابفروشی به اندازه 10 تا کتابفروشی متنوع است و هر نوع کتاب دانشگاهی در آن یافت می‌شود. کتاب‌های کمک آموزشی در هر سطحی از مهد کودک و دانشگاه تا همه کتاب‌های عمومی شامل عام، تاریخ، فلسفه، اجتماعی و به ویژه روانشناسی را در این فروشگاه عرضه می‌کنیم. 

مدیر کتابفروشی رشد درباره‌آمار کتاب‌های موجود در این کتابفروشی گفت: ما صد هزار عنوان کتاب در گردش داریم و از این جهت یکی از بهترین کتابفروشی‌ها در ایران هستیم زیرا تعداد عناوین این کتابفروشی صد هزار عنوان است اما تعداد نسخه‌های آنها به میلیون می‌رسد و این کار را که ما انجام دادیم لازم است در ایران توسعه پیدا کند و مرکزی در هر استان باشد که بتواند همه کتاب‌های ایران را پوشش دهد. 

کلاهدوز عنوان کرد: هر آن چه در حوزه کتاب و محصولات فرهنگی مخاطب درخواست داشته باشد، فراهم می‌شود. اما اکنون بعد از گذشت 35 سال از انقلاب به نظر می‌آید عده‌ای اعتقاد به انتخاب بهترین سخن از میان قول‌های گوناگون را ندارند و فصل دیگری باز شده است. 

وی تاکید کرد: قاعده قانونی این است کتاب‌هایی که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز می گیرند می‌توانند در کتابفروشی‌ها وجود داشته باشند و کار سلیقه‌ای نباید باعث شود اختلال در کار کتابفروشان به وجود بیاورد. 

سلیقه‌گرایی در انتخاب کتاب‌ها برای فروش؛ مشکلی پنهان است 

وی با بیان این‌که یکی از مشکلات پنهان در حرفه کتابفروشی‌های شهرستانها، اعمال سلیقه‌هاست گفت: کتاب‌هایی که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز گرفتند، بر اساس سلیقه از فروش آن‌ها جلوگیری می شود، در حالی که ما در اصل صنف و اتحادیه داریم و آن‌ها می‌توانند تصمیم بگیرند کتاب‌هایی که صلاح نیست به کتابفروشی‌ها اطلاع رسانی کنند و ما آن‌ها را به فروش نرسانیم. 

کلاهدوز عنوان کرد: ما تلاش می‌کنیم قانون را رعایت کنیم اما انگار این مشکل خارج از محدوده قانون دنبال می‌شود زیرا محدودیت‌‌هایی که برای نشر و توزیع کتاب، نویسندگان اعمال شده، روشن است و بسیاری از کتاب‌هایی که زیرزمینی است از مکان‌ها و فروشگاه‌های دیگری خریداری می‌شود. 

وی با تاکید بر توجه مسوولان به حوزه اقتصاد کتاب و نشر گفت: در استان خوزستان که هزار کیلومتر با تهران فاصله دارد با این شرایط آب و هوایی این فروشگاه با سه نفر کارمند شروع به فعالیت کرد و اکنون این کارمندان به 90 نفر رسیده است. این کتابفروشی اکنون برای 90 نفر کار و درآمد ایجاد کرده است و از نظر اقتصادی این فعالیت باید ارزش باشد، زیرا ناشر و کتابفروش وقتی درآمد خوبی داشته باشد و بتواند در رقابت با دیگران روزگار بگذارند، می‌تواند ادامه حیات دهد. 

به دلیل مشکل حقوقی در قانون معافیت کتابفروشی‌ها از مالیات و همچنین تفسیر اشتباه اداره مالیات استان اهواز، نزدیک به 460 میلیون تومان مالیات برای کتابفروشی رشد تعیین شده و به همین دلیل قرار است آپارتمان مسکونی  این شخص را که به عنوان وثیقه در اختیار اداره دارایی شهرستان قرار داده شده تا بدهی مالیاتی خود را تسویه کند، با قیمت پایه به مزایده گذاشته شود.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۲
comment
comment
حمید صدر رضوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
comment
0
0
comment نمایندگان محترم کلان شهر اهواز شما کاری کنید تا کلان شهر نمایندگی تان بدون کتابفروشی مرجع نماند کتاب فروشی رشد یک کتابفروشی مرجع نه تنها برای کلان شهر اهواز که برای کل استان یک کتابفروشی مرجع می باشد آقای سودانی،آقای سید شزیف،آقای شکرخدا اهواز را دریابید کتابفروشی بین الملل که تعطیل شد ومتاسفانه آب هم از آب تکان نخورد در صورت تعطیلی رشد آیا بازهم آب از آب تکان نخواهد خورد مگر شما وکیل موکلان خود نیستید؟ تعطیلی رشد تعطیلی یک مغازه نیست ،تعطیلی تهیه مواد تغذیه اندیشه است.تعطیلی رشد فکری نوجوانان،جوانان این دیار است .بیائید ویک بار هم که شده یک مسئله فرهنگی را حل کنید ونگذارید بعد ها حسرت آنرا بخورید اگر امروز این مسئله را حل نکنید فردا پشیمان خواهید شد
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
comment
0
0
comment آقا . شما که فقط کتاب فروش نیستید . شما لوازم التحریر و نوشت افزار و لوازم مهندسی و کیف و اسباب بازی هم میفروشید . کتاب از مالیات معاف است . لوازم التحریر و نوشت افزار و کیف و اسباب بازی و لوازم مهندسی که از مالیات معاف نیست .
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار