شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۶۹۷۰
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۹
مدیرعامل کشت و صنعت امام خمینی :
وی از آبیاری اراضی زیرکشت نیشکر و گندم این واحد با استفاده از زهآب نیشکر باحفظ محیط زیست و مدیریت بهینه آب خبر داد.
مدیرعامل کشت و صنعت امام خمینی(ره) از آبیاری اراضی زیرکشت نیشکر و گندم این واحد با استفاده از زهآب نیشکر با هدف دستیابی به تولید پایدار، حفظ محیط زیست و مدیریت بهینه آب خبر داد.

ناصر مجدی افزود: در چارچوب استفاده بهینه از آب و با توجه به بررسی های صورت گرفته روی کیفیت زهآب خروجی مزارع کشت و صنعت امام خمینی(ره) و تشخیص مناسب بودن برای آبیاری، تصمیم به احداث یک ایستگاه پمپاژ با دبی یک هزار لیتر برثانیه گرفته شد تا آب زهکش را به کانال اصلی آبیاری منتقل کند.

مدیرعامل کشت و صنعت امام خمینی(ره) گفت: با بهره برداری این ایستگاه از سال جاری حدود 400 هکتار از اراضی کشت و صنعت امام خمینی(ره) با آب زهکش انجام و از سال آینده با توسعه این ایستگاه به طور قطع به یقین برای آبیاری مساحت بیشتری از اراضی از زه آب استفاده خواهد شد. 

وی تاکید کرد: این امر موجب تولید پایدار کشاورزی، کاهش هزینه تولید و حفاظت از محیط زیست و مدیریت بهینه مصرف آب می شود.

مدیرعامل کشت و صنعت امام خمینی(ره) یادآورشد: سال گذشته 25 هکتار از مزارع آیش این شرکت برای نخستین بار به صورت آزمایشی به زیر کشت گندم با زه آب نیشکر رفت که نتیجه بسیار مطلوبی داشت.

وی توضیح داد: سطح زیر کشت گندم در کشت و صنعت امام خمینی(ره) در سال گذشته به صورت آزمایشی 50 هکتار بود که 25 هکتار از اراضی با آب غیر زه آب و 25 هکتار با زهآب نیشکر آبیاری شد و مقایسه این دو نوع آبیاری نشان داد عملکرد تولید محصول دراین ها تفاوتی با هم ندارد و درهردو نوع آبیاری عملکرد تولید افزون بر چهار تن گندم در هکتار است.

مدیرعامل کشت و صنعت امام خمینی(ره) افزود: زهآب این واحد زیر نظر آزمایشگاه اداره محیط زیست شوشتر است و هر زمان که محیط زیست بخواهد می تواند آن را آزمایش و کیفیتش را بررسی کند.  وی گفت: زهآب این شرکت در معرض پایش مداوم است و از نظر EC و نیتریت و نیترات و دیگر پارامترها به طور مرتب سنجش می شود و تاثیر آن بر رودخانه در حد استانداردهای تعریف شده سازمان محیط زیست است.

مجدی افزود: با استفاده از تصفیه خانه فاضلاب بسیار پیشرفته پساب های آلوده کارخانه نیز تصفیه شده و پس از آزمایش های مرتبط مواد جامد آن گرفته و دفن می شوند، پس از انجام این مراحل آب آن با BOD زیر 30 میلی گرم در لیتر رهاسازی می شود.

وی گفت: این شرکت با دارا بودن گواهینامه های معتبر بین المللی از نظر استاندارد و محیط زیست در بهترین شرایط قرار دارد. مجدی با اشاره به اینکه در این شرکت به جای استفاده از سموم شیمیایی به صورت طبیعی با آفات مقابله می شود، گفت: با آفات موجود در مزارع که اغلب از نوع سزامیا است با استفاده از زنبوری به نام پلاتی تلنموس مبارزه بیولوژیک می شود که به نوعی دشمن طبیعی این آفت به شمار می آید.

وی افزود: با اجرای طرح مدیریت مزرعه و برنامه ریزی ها و عملیات به زراعی که در مزارع صورت گرفت و همچنین تحقیقاتی که روی ارقام نیشکر انجام شد میزان قند نیشکر های ارسالی به کارخانه به 13درصد افزایش یافت که این میزان نسبت به 5 سال گذشته 8/1درصد افزایش داشته است.

کشت و صنعت نیشکر امام خمینی(ره) با ظرفیت تولید یکصد هزار تن شکر خام یکی از واحدهای هفت گانه شرکت توسعه نیشکر است که در 30 کیلومتری جنوب شوشتر واقع است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار