شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۷۰۴۶
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۰
نقدی علمی بر مقاله ی تاثیر جهانی مکتب مصدق
بااین ارجاعات در این متن کوشیدم .بخشی از تجلیل های که جناب دکتر کیانوش راد از ابرمرد تاریخ مبارزات ضداستعماری ایران نموده است را صحه بگذارم وتنها آن چه را که مصدق ، مصدَق آن بود بیاننمایم..
دکتر کیانوش راد در شوشان نوشت: ماندلا بزرگ و ستودنی است و نوشتن و گفتن از او همواره درس‌آموزاست، اما ماندلا را باید پیرو گاندی و مصدق دانست اما مصدق، حتی پیرو گاندی نبود. در درستی و عظمت راه گاندی تردیدی نیست، اما نباید فراموش کنیم که قبل از گاندی، مصدق مصدق بود. مساله مصدق پیشرفت، دموکراسی و آزادی و حاکمیت قانون بود.

مکتب چیست :

از واژه مکتب یا School تعاریف و توصیف‌های زیادی در دانشنامه‌ها و فرهنگ‌های تخصصی ارائه شده ولی آنچه اکثر اندیشمندان و صاحب‌نظران حوزه علوم اجتماعی بر آن وفاق دارند این دو تعریف است:

مکتب به مکان یا موسسه‌ای اطلاق می‌شود که در آن یک دیدگاه منسجم پایه نوعی هم اندیشی و مشارکت ایدئولوژیک قرار می‌گیرد و از یک انتظام خاص علمی پیروی می‌کند به طوری که اعضای خود را ملزم به رعایت کردن تمام مراحل فعالیت‌هایش می‌داند.

مکتب به جایگاه رهبر محور گروهی نه چندان یکپارچه از متخصصان و دانشوران اطلاق می‌شود که روش برخورد آنها با یک حوزه علمی - پژوهشی پیرامون یک رویکرد نظری محض توآم با ماهیتی آئین گرا تعیین می شود. در حوزه روان شناسی، جامعه شناسی، انسان شناسی، ارتباطات و ..... مکتب به طور معمول با نام یک مدیر یا رهبر فکری - روشی عجین است

. با وجود این گاهی اوقات گرایش اصلی بدون ارتباط با نام فرد است.برای مثال در حوزه روان شناسی، مکتب گشتالت چنین وضعیتی دارد. اصطلاح مکاتب ارتباطیCommunication School دو معنای کلیدی دارد؛ که البته هر دوی این معانی به هم مربوط هستند.

نخست: اینکه یک مکتب ارتباطی گروهی از متفکران و ارتباط پژوهان را در بر می گیرد که همگی پیرو نظام خاصی از روش شناسی یا پیرو استاد بنیان گذار آن هستند.دوم آنکه یک مکتب ارتباطی به خودی خود یک نظام عقلانی Intellectual System تلقی می شود که مفروضات ، مفاهیم و نظریه های کاربردی مربوط به هم را در بر می گیردو اندیشمندانی چند از آن پیروی می کنند. برای مثال:مکتب کلمبیا (که از سوی لازارسفلد و همکارانش با ارتباط پژوهی آغاز می شود) ؛‌ مکتب بیرمنگام ( که با اقدامات هوگارت درباره مطالعات فرهنگی معنا پیدا می کند) ؛‌

مکتب تورنتو ( که با کارهای اینیس و مک لوهان درباره جامعه شناسی رسانه شکل می گیرد) ؛ مکتب فرانسه ( که با فعالیت های نشانه شناختی روانکاوانه بارت و دیگران آغاز می شود) ؛ مکتب ژنو (که باتلاش‌های مجدانه ریمون و همکاران در محتوای ادبی - فرهنگی رسانه ها کار خود را شروع می کند)؛ مکتب آیوا ( که با کارهای لوین و دیگران در پویایی گروه و ارتباطات گروهی شکل پیدا می کند)‌؛ مکتب ییل ( که با فعالیت های مستمر هاولند و همکارانش در باب اقناع پژوهی رسانه ها آغاز می شود) ؛ مکتب روسیه ( که با مشارکت باختین ودیگران درباره مذاکره جدلی محتوای رسانه ای معنا می یابد) و ... در هر حال برای ظهور یک مکتب ارتباطی شرایط و موقعیت‌های خاص و معینی را بر می‌شمرند. {نوشته شده توسط:مژگان شیریان بدخش}

 با این توضیح مشخص شده است که به این سادگی نمی شود به هر کنشگر سیاسی ویا به هررجال دولتی ولو انقلابی و مبارز ضد استعماری اطلاق صاحب مکتب و صاحب تفکر نهاد. اما بهتر بود که جناب کیانوش راد درمورد منش و مبارزات سیاسی از لفظ مشرب به جای مکتب استفاده می کرد.می توان گفت مصدق متاثر ازمکاتیب حقوق بنیان ، به مشرب اندیشه گی سیاسی خود ساز وبرگ داده ودر عمل سیاسی خودانگیخته عمل می کرد . تجلیل از مصدق مربوط به این بخش از حسنات اوست.

می شود گفت اولین رجال ایرانی که در قالب یک دولتمرد توانست بخش عمده ای از مدرنیته را در ایران به طور شجاعانه پیش به جلو براند بی شک محمد مصدق است.

همه دانشوران علم سیاست می دانند اولین ملت استعمار ستیز آمریکاییان بودند و آنها بودند که تز استعمارزادیی را بعد ازجنگ دوم جهانی برای برقراری دولت –ملت در کشورهای تحت استعمار روس وانگلیس وفرانسه و......کلید زدند ماندلا وگاندی و جمال عبدالناصر متاثر ازاین خواستگاه به شکل بومی بالیدند آنچه امروز از دکتر محمد مصدق خوانش غلط می شود پنداری از تز موازنه ی منفی بود که بیشتر مارشال تیتو در قالب تز ضد آمپریالیستی غرب وشرق بیان می کرد.

مصدق ضد آمپریالیست تمام عیار بود وتوده ای ها ازاین ناراحت بودن که وجود او توجیه علمی شان را درعرصه ی مبارزات سیاسی ضد آمپریالیستی منتفی می کرد وبه خاطر همین مسئله بود که در توطئه سرنگونی دولت دکترمحمد مصدق مشارکت جستند.

هر مکتب فلسفی، یا مشرب فکری به طور کلی در تمدنی که آن فلسفه و مشرب را به وجود آورده است ریشه های عمیق تاریخی دارد. برای درک علل واقعی پیدایش مکتب اگزیستانسیالیسم، یعنی این که بدانیم چه عواملی باعث شد که مکتب اگزیستانسیالیسم، به نحو خاصی که می بینیم، به وجود آید، باید برگردیم به تاریخ فلسفه و دین در اروپا.tahoorkotob.com/page.php

مشابهات ادعایی در مورد تز گفتگوی تمدنهای سید محمد خاتمی با موازنه ی منفی دکتر محمد مصدق

صاحب "گفت و گوی تمدن ها"، نظریه ای که سید محمد خاتمی آن را به نام خود ثبت کرده بود، در فرانسه درگذشت.

رئیس جمهور کشورمان در اواخر دهه هفتاد شمسی نظریه "گفت و گوی تمدن ها" را مطرح کرده و این گفتمان را در مجامع بین المللی به نام خود به ثبت رساند چندی بعد اما روژه گارودی اندیشمند و نویسنده مشهور فرانسوی باب شکایتی را در مراجع قضایی فرانسه گشود. اگرچه با دلجویی دولت ایران از گارودی، این شکایت از سوی وی منتفی شد.{سایت "صراط" }

تاریخچه گفتگوی تمدن ها[ویرایش]

یکی از اولین مراکز گفتگوی بین تمدن ها و گفتگوی بین ادیان انجمنی بود تحت عنوان انجمن صفاخانه اصفهان که بیش از یک قرن قبل تشکیل شد. انجمن صفاخانه مکانی در محله جلفا اصفهان(محله ارامنه اصفهان) جهت مناظره و گفتگوی ادیان بوده‌است که به همت آقا نجفی اصفهانی و حاج آقا نورالله نجفی اصفهانی[۲] در سال ۱۲۸۱ شمسی برابر با جمادی الاخر ۱۳۲۰ قمری و ۱۹۰۲ میلادی[۳] تاسیس شده‌است در این مکان مبلغین مسیحی و نمایندگان مسلمانان به بحث و گفتگو می‌پرداختند. [۴-ویکی پدیا]

 طرح گفتگوی تمدن های عنوان شده ازسوی  سید محمد خاتمی را به حلقه ای که داریوش شایگان وسایر اندیشمندان طرح اولیه آن را قبل ازانقلاب در مجمعی که فرح دیبا در اختیار روشنفکران گذاشته  بود انتساب می کردند . در خصوص دکتر مصدق و طرح موازنه منفي آن نیز یک ادعای مشابهی موجود است.

 «وي تزي را عنوان کرد که بعدها از سوي جمال عبدالناصر، جواهر لعل نهرو، مارشال تيتو و ديگر سران کشورهاي غير متعهد دنبال شد.»(7)

همچنان که دکتر مصدق تز خود را در نطقش اظهارداشت اين روش، «منش نياکان ما» جهت حفظ منافع ايران بوده است و ابتکار اين دوره نيست. ميرزا تقي خان اميرکبير اولين کسي است که با قدرت و مهارت ايران را در ميان «دو شير قوي پنجه» يعني روس و انگليس حفظ مي کرد. بعد از او اين شيوه به فراموشي سپرده شد تا اينکه در مجلس پنجم شهيد مدرس با انتقاد از سياست مستوفي الممالک در قبال شوروي خواستار برقراري «توازن عدمي» در برابر «توازن وجودي» شده بود.(8)

نکته مهمتر آنکه بنابر اذعان نماينده اول تهران طرح موازنه منفي را ضياءالملک فرمند نماينده همدان تهيه و به دکتر مصدق داده بود.(9) گويا نماينده همدان به خاطر وجهه و توان بهتر دکتر مصدق در ارائه و تلاش جهت تصويب آن بوده که طرح خود را به نماينده اول تهران داد تا او اين طرح را مطرح نموده و به تصويب برساند.

با پایان جنگ سرد و فروپاشی اردوگاه سوسیالیسم کشورهای عضو جنبش عدم تعهد دچار نوعی بی‌هویتی شده و دلیل وجود این جنبش که ایجاد موازنه منفی بین دو ابر قدرت دوران جنگ سرد بود از بین رفته‌است.

عده‌ای را فرض بر این است که جنبش عدم تعهد وارث موازین ضد آمریکایی یا همان ضد امپریالیستی است.[۱]

این در حالیست که بسیاری از تحلیلگران سیاسی فلسفه وجودی چنین سازمانی را وابسته به جهان دوقطبی می‌دانند و دلیلی برای ادامه حضور جنبش در صحنه بین‌المللی با معیارها و مختصات دوران جنگ سرد نمی‌بینند. ۱۲۰ کشور جهان که تقریباً بیش از دو سوم اعضای سازمان ملل متحد و ۵۵ درصد جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهند، عضو جنبش عدم تعهد می‌باشند. از سال ۲۰۱۲ کشور ایران ریاست دوره‌ای این جنبش را بر عهده دارد. سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد هر ۳ سال یکبار در اجلاسی با همین نام گرد هم می‌آیند و اجلاس بعدی در سال ۲۰۱۵ در کاراکاس پایتخت ونزوئلا بر‌گزار خواهد شد. fa.wikipedia.org/wiki/جنبش_عدم_تعهد‏

دکتر کیانوش راد در شوشان نوشت:امروزه به برکت اینترنت و عصر ارتباطات و امواج معجزه‌گر آن، نشر افکار در جهان سرعت یافته و فراگیر شده و صدای هرکسی حتی تک و تنها شنیده می‌شود و رسانه از انحصار دولت‌ها خارج شده است. اما زمان مصدق، حاکمیت بر رسانه تا حد زیادی در انحصار قدرت‌های سلطه‌گر شرق و غرب بود. افزون بر آن، با به بن‌بست رسیدن نظام‌های تک‌گویانه و فروپاشی بلوک شرق و پایان عصر انقلاب‌های ستیزه‌جویانه و مسلحانه و رواج و همگانی‌شدن گفتمان مدارا و تساهل و نفی خشونت سخن از صلح و مدارا آسان شده است. مصدق برخلاف ماندلا و با مقاومتی کم‌نظیر، همیشه روشی اصلاح‌طلبانه و مداراجویانه داشته است.

بااین ارجاعات در این متن کوشیدم .بخشی از تجلیل های که جناب دکتر کیانوش راد از ابرمرد تاریخ مبارزات ضداستعماری ایران نموده است را صحه بگذارم وتنها آن چه را که مصدق ، مصدَق آن بود بیان نمایم..
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
انتشار یافته: ۸
comment
comment
مکاوند سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
comment
0
0
comment حرفهای ....نیک تمامی ندارد میدونم نشان نمیدهید ولی مینویسم راه دیگه ای برای مطرح شدن پیدا کن جناب نیک
comment
احمد
|
United States
|
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
comment
0
0
comment آفرین به استاد نیک سرشت و شوشان و این حسن سلیقه.
comment
ناشناس
|
United States
|
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
comment
0
0
comment احسنت نیک
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
comment
0
0
comment چی احسنت الکی فامیلاش یا دوستانش هستین
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
comment
0
0
comment [...] تو چرا زورت مياد تو هم مطلب بنويس مطرح شدن يعني چي نيك استاد بزرگيست كه هنوز شناخته نشده
پاسخ ها
comment
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
comment
comment فقط بگواگه این استاد عالی مقام شناخته بشه،بازم [...] میکنه یا نه؟
comment
ناشناس
|
United States
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
comment
0
0
comment شما اگر از کامنتها ناراحت هستید مشکلی نیست ولی اگر از متن کارشناسی شده و دقیق آقای نیک سرشت ناراحت شدید خواهشا نقدی نوشته و در شوشان به اشتراک گذاشته و اشکالات را بازگو کنید.
comment
مکاوند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
comment
0
0
comment نیک کجا این حرفها کجا نیک دنبال مطرح شدنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار