شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۷۱۱۷
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۷
یکی از دلایل اصلی عقب ماندگی اقتصاد ملی، متکی بودن بیش از پیش کشور به نفت، واردات و مصرف گرایی محض جامعه و فرهنگ مصرف گرایی می باشد.
یکی از دلایل اصلی عقب ماندگی اقتصاد ملی، متکی بودن بیش از پیش کشور به نفت، واردات و مصرف گرایی محض جامعه و فرهنگ مصرف گرایی می باشد.
کشوری که رشد اقتصادی و درآمد سرانه پایین دارد نیازی به واردات کالای لوکس مصرفی ندارد. متاسفانه تبلیغات زیاد و بی رویه کالاهای مصرفی خارجی چه در شبکه های ماهواره ای و در شبکه ها تلویزیونی داخلی مزید بر علت شده است تا مصرف کننده ایرانی به تجمل گرایی و مصرف کالاهای بی ارزش(ازنظر رشد اقتصادی) روی آورد. به بیلبردهای شهرمان که نگاه می کنیم هیچ اثری از امیدواری به تولید و درخشش اقتصاد ملی نمی بینیم. تبلیغ کالاهای مصرفی، مصرف گرایی و لوکس پرستی انگار با فرهنگ ما عجین شده است. رویای توسعه اقتصادی ما را به خواب عمیق توسعه فرو برده است انگار ما را آفریده اند که مصرف کننده بر منطق کالاهای غربی باشیم.
آیا تا به حال از شبکه های ماهواره ای تبلیغات کالاهای سرمایه ای یا واسطه ای و کارخانه ای را دیده یا شنیده اید، آیا تا به حال بر روی بیلبردهای شهرمان تبلیغ مشارکت یا سرمایه گذاری برای رشد اقتصادی و توسعه ملی را دیده اید. سال تولید ملی حمایت از کار و سرمایه ایرانی گذشت. سال حماسه اقتصادی و حماسه سیاسی به فرموده مقام معظم رهبری هم خواهد گذشت. اما باید فکری کرد تا از چنگال مصرف گرایی و اقتصاد بیمار مصرفی گریخت.
طبق نظر نظریه پردازان علم اقتصاد کالای لوکس، کالایی است که با کاهش یک واحدی درآمد مصرف کننده تقاضا برای این کالا بیش از یک واحد کاهش خواهد یافت و بالعکس. ولی با افزایش تبلیغات اثر روانی تقاضای این کالا موجب خواهد شد که تقاضای این کالای بظاهر بی نیاز در شرایط فعلی افزایش یابد.
با بالارفتن قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی، تحریم های همه جانبه کشورهای غربی ما شاهد افزایش تبلیغات کالاهای بی ارزش و مصرفی کالاهای خارجی هستیم( سامسونگ، اپل، ال جی و .......)
اینها همه و همه تبلیغات تجمل گرایانه است و کمکی به اقتصاد ملی ما نمی کند و در این شرایط بحرانی بزرگترین ضربه را به اقتصاد ملی وارد کرده است. 
یکی از بدترین و شاید مهلکترین ضرباتی که به پیکره تولید و صنعت ما وارد شده است خرید کالاها و خدمات بی کیفیت خارجی است به دلیل خارجی بودن و تبلیغات کشورهای همسایه(دبی) اثر روانی بر مخاطب گذاشته و به عنوان کالای باکیفیت معرفی می شوند. در صورتی که در برخی مواقع کالای داخلی چون بر اساس نیاز مشتری طراحی و تولید می شوند با کمی اقبال در بازاریابی می توانند از کالای خارجی بسیار با کیفیت تر ارائه گردند. در بسیاری از موارد تولید کننده داخلی جهت رقابت با کالای بی کیفیت خارجی مجبور است قیمت خود را در محدوده کالای خارجی تعیین کند و این عمل خود دلیلی دیگر برای تبلیغ کالای خارجی است، یا بدتر از همه کالای داخلی را با برند خارجی معرفی می کنند.جالبتر اینکه این کالاها ، کالاهای ضروری نیستند بلکه در بسیاری از مواقع کالاهای خارجی کالاهای لوکس و تجملاتی می باشند. در سالیان گذشته گرایش به سمت تجمل گرایی و مجلل سازی ساختمان از تحولات اساسی در صنعت ساخت و ساز بوده است و این یکی از مصادیق رشد فرهنگی یک کشور می باشد. همپای آن صنعت تولید صنایع تزئیناتی ساختمان هرچند نتوانسته با آن سرعت رشد کند اما در سالیان اخیر رشد قابل توجهی از خود بروز کرده است.به همین دلیل نگرش مردم به کالای متفاوتی مانند MDF در صنایع ساختمان افزایش یافته است، دلیل آن کارایی بالا، زیبایی، انعطاف پذیری و استحکام آن نسبت به سایر مصنوعات چوبی است. از ابتدای ورود این کالا به ایران، ایرانیان دانا و عاشق سرزمین تلاش کردند که در تولید این کالا مستقل شوند و نگذارند ثروت ملی سرزمین مادری به تاراج رود در این خصوص کارخانجات زیادی در سطح کشور تاسیس گردید یکی از کارخانجات موفق در سطح کشور و شاید در خاورمیانه کارخانه چوب و MDFپارس نئوپان در مازندران و کارخانه نئوپان دعبل خزاعی در خوزستان و شهر اهواز می باشد.
آزمایشات زیادی بر روی این محصول ساخت وطن و محصولات وارداتی خارجی صورت گرفته است. همچنین مطالعات اکتشافی صورت گرفته در این خصوص نشان می دهد که نه تنها کالای تولید داخل خصوصاً پارس نئوپان از کالای خارجی چیزی کمتر ندارد بلکه در برخی مواقع از نظر استحکام و تراکم از برخی از محصولات خارجی بسیار بهتر می باشد. حتی با فرض برابری کالای خارجی با کالای داخلی با خرید کالای داخلی، حداقل به نابودی اقتصاد ملی دامن نمیزنیم و این ثروت ملی که به امانت در دستمان است به سلامت به نسل های بعدی میسپاریم.
اگر عشق به خاک وطن داریم باید چرخ واردات کالای لوکس را قطع کنیم یا حداقل کالایی که تولید داخل می باشد را خریداری کنیم تا بتوان پول ملی را به چرخه تولید باز گرداند. با خرید کالای داخلی ساخت دست فرزندان این آب و خاک چرخه اقتصاد ملی ما خواهد چرخید، کارخانه داران اقدام به واردات کالای سرمایه ای خواهند کرد، تولید افزایش خواهد یافت، مازاد بر نیاز صادر، ارز وارد کشور شده، پول ملی تقویت خواهد شد و باعث کاهش نرخ ارز شده، سرمایه گذاری های خارجی در ایران رشد و کارخانجات زیادی در کشور تاسیس می شود و در نهایت خرید کالاهای داخلی باعث افزایش اشتغال، رشد اقتصادی پایدار، امنیت، امید به زندگی و امید برای سربلندی ایرانی آباد و آزاد خواهیم داشت. به امید آنکه هیچ کالای لوکس و تجملاتی را وارد نکنیم و به امید ایرانی سربلند.
نوشته : قدرت سوادی پور –کارشناس ارشد مدیریت بازاریابی
و مجتبی رسولی، کارشناس ارشد بازاریابی بین المللی
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۴
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
comment
0
1
comment چین بدبختمون کرده با این کالاهای بی کیفیتش ، کالاهای بی کیفیتشو وارد ایران میکنه هیچ مسئولی هم صداش در نمی یاد که جلوی این کار رو بگیره، حداقل اگر از کشورهای دیگه کالاهای با کیفیتی تجار ایران وارد میکردند بحثی نبود ، مثلا کولرهای چینی وارد بازار شده که زود به زود خراب میشن و همچنان این کالاهای بی کیفیت وارد میشود
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
comment
1
0
comment زماني كه كلاهاي ايراني بي كيفيت هستند بهتر است از كالاي خارجي نه چيني بلكه اروپايي استفاده كنيم
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
comment
0
1
comment شعاره كي ما عمل كنيم
آيا اين دوستان از گوشي ايراني استفاده مي كنند يا .......
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
comment
0
1
comment تشكر از جواناني كه با مطالعه و كوشش مي خواهند آينده ايران را شكوفاتر نمايند اما اي كاش مسولين هم از تجربيات و .......... استفاده كنند
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار