شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۷۱۶۵
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۰
مدیرکل حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس خوزستان گفت: با کنکاش در حوزه مردمی، می‌توان به موارد جدید و ارزشمندی از تاثیرگذاری نقش مردم در 8 سال دفاع مقدس رسید.

 سرهنگ مجید عقیلی در نشست هم اندیشی دفاع مقدس که روز گذشته در جمع اصحاب رسانه استان خوزستان در روستای دهلاویه از مناطق عملیاتی 8 سال دفاع مقدس برگزار شد، اظهار کرد: در جنگ‌هایی که در دنیا اتفاق می‌افتد، اولین لایه‌ها در دفاع، نیروهای رزمی و مسلح هستند اما در دفاع مقدس ما این گونه نبود.

وی ادامه داد: ملت غیور ایران در 8 سال جنگ تحمیلی، اولین لایه‌های دفاع مقدس را تشکیل دادند تا نیروهای مسلح بتوانند با آمادگی کامل به آنها ملحق شوند و به وظایف خود عمل کنند. این در حالی است که در دیگر جنگ‌های دنیا وقتی نیروهای مسلح کم می‌آورند، مردم فرا خوانده می‌شوند تا از طریق نیروهای مردمی نیاز خود را تامین کنند.

مدیرکل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان گفت: به واقع چه می‌شود که تصویری زیبا و همیشگی از ایستادگی و مقاومت در تاریخ ثبت مي‌شود و كودكي به نام "بهنام محمدی" 13 ساله، در کنار نیروهای استخوان‌دار و با تجربه می‌ایستد و می‌شود محور ایستادگی دیگر نیروها؟

عقیلی با تاکید بر این که باید نقش مردم  در 8 سال دفاع مقدس برجسته شود، افزود: آن چه که موجب ایستادگی و مقاومت آبادان با محاصره 270 درجه‌ای به مدت یک سال شد، چه بود؟ در آن یک سال می‌بینیم که مردم آبادان با وجود محاصره به زندگی خود ادامه دادند و طبق بررسی‌ها مشخص شده كه 25 هزار نفر در همان یک سال در آبادان کوپن اقتصادی دریافت کرده‌اند. این تعداد افراد غیر از نیروهای مسلح، بسیجیان و پشتیبانی بوده‌اند. قطعا با کنکاش در حوزه مردمی، می‌توان به موارد جدید و ارزشمندی از تاثیرگذاری نقش مردم در 8 سال دفاع مقدس رسید.

وی اظهار کرد: بر اساس شاکله بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس؛ این بنیاد، یک ساختار سیاست‌گذار بوده و یک ساختار اجرایی نیست. لذا با توجه به این که همه مردم با هر اقلیت مذهبی در ایران، در دفاع مقدس سهیم بوده‌اند، بايد برای پایدارسازی و حفظ دستاوردهای دفاع مقدس، از لایه های مردمی استفاده کرد. مردم خود این دستاوردها را به وجود آوردند و باید حفظ و پاسداری از این دستاوردها را به خود مردم سپرد.

مدیرکل حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس خوزستان گفت: اگر نخواهیم در تاریخ دست برده شود و بخواهيم وقایع جنگ آن گونه که هست، بیان شود باید وارد عمل شویم. تاریخی که صرفا غیرتحلیلی، غیر واقعی و غیر حقیقی باشد تاریخ نیست، بلکه تحریف است. بنابراین نیاز است به برجسته‌سازی آن چه که واقعیت است مانند نقش "بهنام محمدی" بپردازیم تا در تاریخ ثبت شود. انتقال مفاهیم باید بر اساس زیباشناختی صورت بگیرد، البته روش انتقال مفاهیم تنها چاپ و انتشار کتاب نیست بلکه بايد در حوزه های هنر، موسیقی، کتاب، و ... فعالیت کنیم و کار در همه حوزه ها استمرار داشته باشد.

عقیلی افزود: در انتقال مفاهیم دفاع مقدس به شدت نیاز به همکاری و تعامل رسانه‌ها داريم. مجموعه رسانه‌ها هم با مردم ارتباط دارند و هم امین مردم هستند که این ویژگی‌ها بسیار حائز اهمیت هستند. لذا اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در استان بنا دارد در امر سوژه‌یابی و در آن چه که نیازمندی شما اصحاب رسانه در زمینه پرداختن به مسايل دفاع مقدس و بررسی واقعیت‌ها باشد، همکاری کند. چرا که معتقد است کار زیبای اصحاب رسانه است که می‌تواند زیبایی‌های واقعی دفاع مقدس و نقش مردم در مقاومت و ایستادگی را ثبت کند.

وی ادامه داد: امروزه عمده افراد جامعه کسانی هستند که زمان جنگ را ندیده‌اند، آن زمان 36 میلیون نفر جمعیت ایران بود ولی اکنون بالای 75 میلیون نفر است و لذا برای پایدارسازی و برجسته‌سازی و همچنین انتقال مفاهیم دفاع مقدس، از اصحاب رسانه یاری می‌طلبیم. باشد که واقعیت‌ها و زیبایی مقاومت ملت ایران در 8 سال جنگ که منتهی به دفاع همه جانبه از خاک کشورمان شد، در تاریخ ثبت شود. 
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار