شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۷۱۶۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۱
 نویدقائدی: نماد يا همان المان هاي شهري بناهاي بسيار مهمي از لحاظ معماري و طراحي هستند که در داخل شهر و در حيطه تجربيات و خاطرات قراردادي ما بين شهروندان، تعريف مي شوند،گاهي اين المان ها از خود شهر پر اهميت تر جلوه مي نمايند زيرا بيانگر هويت، شخصيت و عصاره شهر در يک ساختار مشخص مي باشند لذا اين نمادهاي شهري از عناصر اصلي هويت بخشي به شهرها محسوب مي گردند .
در شهر اهواز فلكه يا ميدان ساعت يكي از اين المان هاست كه بيانگر بسياري از خاطرات تلخ و شيرين براي اقشار مختلف در سنين مخلف و ادوار مختلف تاريخي شهر اهواز است و حفظ و نگهداري اين نماد و هويت شهري بسيار مهم و ضروي مي باشد.
 متاسفانه در شكل ذيل كه توسط نگارنده تهيه گرديده قصور و بي توجهي مسئولين شهري در خصوص حفظ و نگهداري آن گويا مي باشد كه جهت استحضار همگان تيتر وار ذكر خواهد شد و البته قضاوت نهايي به افكار عمومي واگذار خواهد گرديد:
*  جداول بكار رفته در دور ميدان تناسبي با هويت ميدان ندارد و بايد طرح معماري جديدي را بررسي و اجرايي نمود.
* درخت هاي نخل كاشته شده ديد بصري برج و ساعت را كور نموده و تناسبي در اين ميدان ندارند و نياز نيست از المان نخل در اين ميدان استفاده گردد زيرا نخل در شهر اهواز خود المان هاي مشخصي را در يكي از ميادين و حتي بسياري از معابر دارد.
* جانمايي پايه هاي روشنايي بكار رفته در ميدان غلط بوده و براي روشنايي بايد طرح ديگري را بررسي و اجرايي نمود كه محل استقرار آنها در ميدان نباشد البته جهت نور نمايي مناسب ميدان بايد طرحي ارائه گردد كه ضمن حفظ هويت ميدان و ساختار آن بعنوان طرحي جذاب و مهيج نمايان باشد.
* جانمايي دوربين بالاي ساعت اشتباه بوده و بايد يا تغيير داده شود يا به گونه اي باشد كه ديد بصري ساعت را متاثر ننمايد و سيستم كابل كشي هاي آن بايد اصلاح گردند.
* سطح درون ميدان نياز به طراحي مشخص دارد تا بتوان تلفيقي از گياهان و بستر سازي و نورافشاني را شاهد بود و وضعيت فعلي قابل قبول نيست.
*  محل نصب جعبه اي فلزي در بدنه ساختار برج ساعت اشتباه است و بايد اصلاح گردد.
*  نماي برج نياز به مرمت و يا طراحي مجدد با مصالحي دارد كه سالها دوام داشته همچنين بتواند زيبايي خود را حفظ نمايد مانند المان سردر دانشگاه تهران كه ضمن سادگي سال هاي متمادي است كه دوام و ماندگاري دارد.
 در نهايت توصه مي گردد به تاريخ و هويت المان هاي شهري اهواز توجه بيشتري گردد و به راحتي و بي تفاوتي از كنار آنها گذر نشود زيرا هويت شهر و خاطرات مردمانش همين عناصر مي باشند كه متاسفانه بدليل سهل انگاري هاي گذشته تعداد زيادي از آنها معدوم يا صدمه ديده اند.

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
comment
comment
سلام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
comment
0
1
comment میدونی چرا نخل کاشتن ؟
چون یه عده هستند همه چیزو شبیه ابلیسک می بینند.نخل کاشتن که به قول خودشون نماد شیطان را محو کنند.
واقعا متاسفم برای این شهر.
comment
hello
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
comment
0
0
comment هلو سلام جان داداش نمی دونی بدون یه خوزستان و یه نخل، نماد استقامت در برابر ظلم و ستم اگه مهاجری برگرد به همون شهری که نمادش ابلیسک باشه برای تو و برای اعصاب ما هم خوبه داداش
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار