شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۷۴۰۵
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۵
شاید هم گاه بیش از اندازه رأفت اسلامی به خرج می‌دهیم و با دانه درشت‌ها با تساهل و تسامح و با ملاحظه برخورد می‌شود،در حالی که با ویژه خوارانی که اسم و رسم دارند و از موقعیت خود سوءاستفاده کرده‌اند، باید به شدت و سرعت برخورد شود. متإسفانه غیرعلنی کردن‌ها و ملاحظه بیش از اندازه با افرادی که با آبروی نظام بازی کرده‌اند، باعث شده که ویژه خواران جسور‌تر شوند.

 آنچه در سال‌های گذشته در مبارزه با مفاسد اقتصادی از آن غفلت ‌شده و به مراتب ویرانگر‌تر از سوء‌استفاده‌های شخصی است، فسادهای ساختاری و نهادینه ‌در ساختارهای اقتصادی کشور است‌ که می‌تواند مانع رشد بخش‌های مولد و سالم اقتصاد شود. بی‌گمان ویژه‌خواری‌های ساختاری، تأثیرات بسیار گسترده‌تری بر اقتصاد کشور و معضلات اجتماعی موجود دارند.

این یکی از انواع مفاسد اقتصادی است که به تازگی به آن توجه بسیاری شده و در بیشتر محافل اقتصادی و سیاسی از آن به وفور یاد می‌شود. باید گفت، این مفسده چنان ضربات مهلکی بر بدنه اقتصاد کشور وارد آورده که دولت و مجلس را بر آن داشته تا در برابر آن بسیج شده و به ریشه‌کنی آن ممارست ‌ورزند.

هم‌اکنون یکی از پرسش‌های مطرح در این زمینه، نه وجود ویژه‌خواران که اساسا امکان پرورش و رشد طولانی مدت ویژه‌خواری بدون موانع قانونی در سیستم اقتصادی کشور است!

محمدحسین حسن‌نژاد درباره موانع برخورد با ویژه‌خواری‌ می‌گوید: برای اینکه بتوان افراد ویژه خوار را شناسایی کرد، باید سیستم جامع اطلاعاتی داشته باشیم تا بتوان به آسانی دریافت، افراد تا چه اندازه از تسهیلات بانکی استفاده می‌کنند و از چند بانک توانسته‌اند تسهیلات بگیرند. آیا در ازای دلاری که گرفته‌اند، کالا وارد کرده‌اند یا نه و اگر وارد کرده‌اند، به چه نرخی فروخته‌اند؟

آیا از زمین دولتی استفاده کرده‌اند یا نه؛ از صندوق توسعه ملی استفاده کرده‌اند یا نه؛ مجوز‌ها را خودشان گرفته‌اند یا خریده‌اند؟ باید گفت، عمده ویژه خواری‌ها به دلیل نبود سیستم جامع اطلاعاتی است. متإسفانه پایگاه داده‌ای با چنین امکاناتی وجود ندارد و پایگاه‌های اطلاعاتی دستگاه‌ها به یکدیگر مرتبط نیستند. همین موضوع باعث ایجاد زمینه ویژه خواری شده و از طرف دیگر باعث شده است که نتوان ویژه خوار‌ها را شناسایی کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دومین مانع بوروکراسی و فرایند رسیدگی به تخلفات است که سال‌ها طول می‌کشد و سرعت عمل در برخورد با متخلفان وجود ندارد. شاید هم گاه بیش از اندازه رإفت اسلامی به خرج می‌دهیم و با دانه درشت‌ها با تساهل و تسامح و با ملاحظه برخورد می‌شود، در حالی که با ویژه خوارانی که اسم و رسم دارند و از موقعیت خود سوءاستفاده کرده‌اند، باید به شدت و سرعت برخورد شود؛ حتی باید برخی از این‌ها را اعدام کرد، تا درس عبرت دیگران شوند. متأسفانه غیرعلنی کردن‌ها و ملاحظه بیش از اندازه با افرادی که با آبروی نظام بازی کرده‌اند، باعث شده که ویژه خواران جسور‌تر شوند.

وی افزود: ویژه خواران اگر ریشه‌ای هم در دولت‌ها نداشته باشند، حتما دستی در دولت دارند. این‌ کارها بیشتر در سطوح میانی دولت اتفاق می‌افتد. ویژه خواران معمولا افرادی را برای انجام کارهای خود پیدا می‌کنند و البته در دولت هم دو دسته افراد به این‌ها کمک می‌کنند؛ برخی افراد که از روی بی‌دانشی اغفال می‌شوند و به گمان خود با این کار خود به مملکت خدمت می‌کنند، در حالی که عکس آن صادق است. متأسفانه افرادی هم هستند که خود فاسدند و با افراد ویژه خوار مرتبط می‌شوند و کارهای آن‌ها را در بدنه دستگاه اجرایی تسهیل می‌کنند. دستگاه های نظارتی باید دقیق‌تر کار کنند، ولی نبودن اطلاعات کافی مشکل این نهاد‌هاست.

حسن‌نژاد درباره نحوه برخورد با ویژه خواران گفت: این‌ها سطوح گوناگونی دارند؛ برخی باعث اخلال در نظام اقتصادی کشور شده‌اند و برخی رشوه داده‌اند و... که هر کدام حکم خاص خود را دارد، ولی درباره کسانی که اخلال در نظام اقتصادی کرده‌اند، باید همه دارایی‌هایشان بلوکه و حق بیت المال احقاق شود و با اشد مجازات با آن‌ها برخورد کرد، به ویژه افردی که با اسم نظام ویژه خواری کرده‌اند و خائن به نظام هستند. این افراد را باید اعدام کرد تا درس عبرت دیگران شوند./
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار