اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۷۴۴۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۳
نقش رسانه ها به ویژه صدا و سیما در تشریح و تبیین شعار امسال بسیار برجسته و حائز اهمیت است. رسانه ملی به عنوان یکی از تاثیر گذارترین دستگاه های داخلی کشور می تواند نقش عمده ای در اجرایی کردن سیاست نظام در حوزه اقتصادی و فرهنگ ایفا کند.
صداو سیما برای عملی کردن شعار سال ابزارهای متعددی در دست دارد که می توان از شبکه بازار و معارف به عنوان تازه ترین و مهمترین این ابزارها نام برد. شبکه بازار و معارف که به عنوان شبکه های اقتصادی و قرآنی شناخته می شوند یکی از ایده های موفق صدا و سیما در راستای حمایت از تولید داخلی و ایجاد فرهنگ قرانی است. بهره گیری و استفاده هوشمندانه از ظرفیت ها، ارزش ها و فرهنگ جامعه ریشه ای عمیق و طولانی در فرهنگ مردم دارد و مشارکت، همکاری و همیاری در میان ایرانیان از روزگاران دور وجود داشته و در حال حاضر هم از جایگاه ویژه ای برخوردار است، وجود فرهنگ غنی و ظرفیت های موجود در کشور بر غنای تاریخی، اقتصادی و فرهنگی جامعه می افزاید، همچنین باید گفت که استفاده صحیح از رسانه های دیداری و شنیداری و ارتباط جمعی به خصوص صدا و سیما در کنار آموزش های تخصصی به مدیران فرهنگی و اقتصادی اهمیت زیادی دارد.
البته آموزش و فرهنگسازی صدا و سیما می‌تواند خیلی قوی تر از نهادهای دیگر باشد، به خصوص سیمای جمهوری اسلامی که ۲۰ شبکه در اختیار دارد؛ به این معنا است که کارشناسان در ارتباط با مسائل حقوقی مرتبط با کودکان، خانواده، مسائل اخلاقی و ارتباطاتی که منجر به فساد می‌شود، همچنین در خصوص معصیت و تبعات گناه، بحث کنند. همچنین باید تاکید کرد که نقش اصحاب رسانه، مطبوعات، خبرگزاری ها، سایت ها، پایگاه های خبری در کنار صدا و سیما در ایجاد فرهنگ‌سازی تاثیر گذار است و در مجموع رسانه به ویژه رادیو و تلویزیون که بیشترین اقشار مردم در گروه های سنی مختلف را به خود اختصاص داده و می تواند با ساخت مستند های ویژه، فیلم، سریال و تهیه گزارش های متنوع و مختلف کارشناسی شده در بین مردم به گسترش و ترویج فرهنگ همیاری در زمینه ساده زیستی و استفاده از صنایع دستی برنامه های تلویزیونی که ریشه در هویت و فرهنگ ایرانی دارند تلاش کند، همچنین گسترش فرهنگ نوع دوستی و برگزاری مراسمی برای حمایت و قدردانی از افرادی که در کارهای خیر و عام المنفعه شرکت می کنند نیز بیشترین نقش را ایفا کند.
همچنین ساخت برنامه ها و صحبت با نخبگان و متخصصان برای پیشرفت و توسعه کشور هم نقش اساسی را دارد. البته کارهایی که اخیرا در صدا وسیما و رسانه ها در این زمینه انجام شده است در خور توجه است.
بی شک نقش مردم و مسوولان در تحقق شعار سال نیز قابل توجه است چرا که می تواند در عرصه اقتصاد، فرهنگ و سیاست هم اثربخش باشد. 
مردم می توانند در عرصه فرهنگی خلاقیت، نوآوری و شکوفایی لازم را اعمال کنند و این در صورت واگذاری به آنها محقق می شود و به جرات می توان اذعان کرد که اقتصاد مقاومتی منظومه فکری حاکم کشور است که رهبری آن را رهبر معظم انقلاب بر عهده دارد و باید به نحو مطلوب اجرا شود که علاوه بر صدا و سیما تمامی اصحاب رسانه، نخبگان و مردم باید سعی کنند فرهنگ و اقتصاد مقاومتی گسترش یابد، البته باید گفت که اقتصاد مقاومتی برای رفع و حل مشکلات مردم با تدابیر رهبری پایه‌گذاری شده، که لازمه اقتصاد مقاومتی قناعت است که برای تبدیل اقتصاد مقاومتی به گفتمان رایج در جامعه می توان از قدرت رسانه ملی در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری استفاده کرد و به صراحت باید عرض شود که اقتصاد مقاومتی هم آفندی است و هم پدافندی است و این بدان معنا است که می بایست از تمامی ظرفیت‌های داخلی استفاده کرد و از سوی دیگر در مقابل توطئه اقتصادی بیگانگان بایستیم.
و نباید از این نکته غفلت کرد که یکی از رکن‌های اقتصاد مقاومتی مردم هستند که باید صرفه‌جویی را در امورات زندگی داشته باشند، زیرا از درآمد صرفه‌جویی، کشور به تعالی مورد نظر می‌رسد و قدرت‌های بالقوه زیادی نیز در عرصه اقتصادی کشور وجود دارد که باید در راستای اقتصاد مقاومتی تبدیل به بالفعل شود و حقیقت این است که در اقتصاد مقاومتی ظرفیت‌های بسیار زیادی وجود دارد و استفاده از این ظرفیت‌ها بسیار مهم است که برای تحقق اقتصاد مقاومتی آحاد مختلف مردم باید از مصرف گرایی و اسراف جلوگیری کرد و علاوه بر آن دولت و شهروندان از تولیدات داخلی حمایت کنند تا چرخه اقتصاد کشورمان به شکل مطلوبیَ در گردش باشد و درخصوص اقتصاد مقاومتی باید بحث اقتصاد مقاومتی که مورد نظر رهبری است را در جامعه زمینه‌سازی کنیم و گام‌های بزرگی را برداریم .
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
comment
0
0
comment احسنت باید دست مریزاد گفت به این نویسنده فعال
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار