شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۷۴۶۵
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۷
نگاهی به جاذبه های گردشگری بهبهان
جاذبه های گردشگری بهبهان این مطلب را به معرفی منطقه تاریخی خائیز که شامل روستای خائیز و راه شاهی هخامنشی و مقبره ای منسوب به امامزاده امیر محمد می باشد.
 جاذبه های گردشگری بهبهان این مطلب را به معرفی منطقه تاریخی خائیز که شامل روستای خائیز و راه شاهی هخامنشی و مقبره ای منسوب به امامزاده امیر محمد می باشد. هر چند تا کنون در فضای مجازی و هم در نشریات و کتب به صورت دقیق به تاریخ این بخش بهبهان پرداخته نشده است اما مختصری از پیشینه این جغرافیا به شرح ذیل می باشد :
منطقه گردشگری خاییز
1) این روستا در شمال شرق بهبهان در دامنه کوه خاییز و با فاصله حدود ۲۲ کیلومتری از شهرستان واقع شده‎ است. روستا خاییز دارای تاریخچه طولانی از دوران پادشاهان ساسانی است و آثار آن عبارتند از: سنگ‌چینی‏‌های راه شاهی و همچنین سه آسیاب واقع در دهانه تنگ خاییز که رونق منطقه را تا قرون گذشته یعنی تا دوره‏های اسلامی‏ می‏‌رساند. جاذبه‏‌های گردشگری روستای خاییز عبارتند از، امکان انجام فعالیت کوهنوردی، وجود گونه‏های جانوری در محیط کوهستان و وجود چشمه آب خاییز که از تنگ خاییز سرچشمه می‏‌گیرد.
مهم‌ترین عامل جذب گردشگران این منطقه، زیارتگاه امامزاده محمد است؛ این روستا در طول سال در ماه‌های اسفند تا اوایل خرداد دارای شرایط آب و هوایی بسیار مناسبی است و سرسبزی منطقه در این اوقات شرایط مناسبی برای تفریح خانوادگی و فردی همشهریان را فراهم می‏‌کند.
برگرفته از سایت ویکیپدیا
2) در شمال دشت بهبهان رشته کوه خائیز که بلندترین نقطه آن یک‌هزار و ۸۸۵ متر بر فراز تنگ شیخ و کوه حاتم با ارتفاع بیش از ۲ هزار و ۱۰۰متر قرار دارد؛ در جنوب این دشت پازنان و دریزه‎کوه با حداکثر ارتفاع ۶۰۰ متر در غرب آل‏کوه و زرد با ارتفاع حداکثر ۷۸۵ متر و در شرق کوه رمه‏چر‎(احمد و محمد) با حداکثر ارتفاع ۷۰۰ متر واقع شده ‎است؛ شاید بتوان رمز موجودیت و حیات شهر بهبهان با دیرینه تاریخی‏اش را در دو شریان طرفین آن یعنی مارون و خیرآباد جست‌وجو کرد.
برگرفته از وبلاگ شهر من
3)  در برابر کلمه خائیز در لغت نامه دهخدا آمده است :
این کلمه با حروف عربی: خائيز
ده کوچکی است از دهستان مرکزی بخش حومه شهرستان بهبهان 17 هزارگزی شمال خاوری بهبهان 17 هزارگزی شمال راه بهبهان به اهواز، سکنه 44 تن . (از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 4).
امیدوارم در آینده نزدیک اطلاعات جامع و مورد اطمینان در این زمینه را از اساتید مربوطه جمع آوری و عرضه کنم. در ادامه گزارشی تصویری نیز از مسیر کوهنوردی و جاذبه ی مسیر آن و استقبال خانواده در روزهای تعطیل خواهم داشت.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار