شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۷۵۳
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۶:۰۹

وزیر نفت از عقد قرارداد ساخت 12 دستگاه دکل حفاری خشکی با سازندگان ایرانی که دو دستگاه آن با برند ایرانی است، در آینده نزدیک خبر داد.

مهندس قاسمی در چهارمین نشست شورای عالی توسعه توان ساخت داخل در صنعت نفت، ساخت دکل های حفاری در کشور گام بزرگی برای حمایت از تولید ملی است. وی با اشاره به وجود حدود 100 دستگاه دکل حفاری خشکی فعال در کشور اظهار کرد : عمر برخی از میدان های نفتی کشور به نیمه رسیده است از این رو برای حفظ ظرفیت تولید ، چاره ای جز حفر چاه های جدید نداریم و این مهم نیز خود در گرو داشتن تعداد کافی دکل حفاری است.

مهندس قاسمی افزود : بر اساس پیش بینی ها، در بخش های مختلف کشور به 100 دستگاه دکل حفاری خشکی دیگر نیاز داریم که امیدواریم با ورود سازندگان ایرانی به این عرصه ، بخشی از نیازهای صنعت برطرف شود.

وی ادامه داد : البته در برخی مناطق مانند میدان های مشترک نمی توانیم منتظرساخت داخل بمانیم از این رو قرار است بخشی از این نیاز 100 دستگاهی را از طریق خرید برطرف کنیم. وزیر نفت با بیان این که امروز برخی از اقلام و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت در کشور ساخته شده است ، گفت : روند توسعه ساخت داخلی این تجهیزات باید شتاب بیشتری پیدا کند.

مهندس قاسمی افزود : بازار کار صنعت نفت، نیازهای آن و اهداف تعیین شده دربرنامه پنج ساله مشخص است، از این رو سازندگان داخلی باید در جهت رفع این نیازها برنامه ریزی های عملی داشته باشند.

وی نظام کنونی رتبه بندی پیمانکاران را نامناسب دانست و اظهار كرد : در قانون جدید وزارت نفت این امکان در اختیار وزارتخانه قرار گرفته است تا براساس تخصص به رتبه بندی پیمانکاران بپردازد.

وزير نفت به برخی از پیمانکاران حاضر در مناقصه که توانایی انجام برخی از پروژه ها را ندارند، تاکید کرد : صنعت نفت امروز بیش از هر زمان دیگر نیازمند پیمانکارانی است که به صورت EPC با این صنعت همکاری می کنند ، از این رو رتبه بندی پیمانکاران می تواند کمک قابل توجهی به صنعت بکند.

مهندس قاسمي درباره ابلاغ بخشنامه تامین ارز پیمانکاران توضيخ داد : در این بخشنامه، سه حالت قراردادی میان پیمانکاران و کارفرما تعریف شده که شامل قراردادهای ریالی، ارزی – ریالی و ارزی است و در تمام آنها منابع ارزی پیمانکارانی که نیاز به واردات محصول خاصی از خارج دارند از سوی وزارت نفت تامین می شود.

وي در زمينه پرداخت بدهی برخی از شرکت های پیمانکار نیز گفت : امسال برنامه ریزی کردیم که در مورد پرداخت های معوقه کمیته ای تشکیل شود تا نسبت به درخواست های پیمانکاران بررسی لازم انجام شود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار