اهميت محور مواصلاتي جنوب غرب كه به اهواز و سپس بنادر جنوبي كشور متصل مي شود از دير باز شناخته شده مي باشد و قدمتي به بزرگي تاريخ معاصر ايران دارد تا حدي كه براي اولين بار راه آهن سراسري كشور به اين منطقه متصل شده است.
طي سنوات گذشته بعد از سال ها مسير جديد محور خرم آباد تا شهر انديمشك با مشاركت بخش خصوصي احداث و بهره برداي شد كه موجب افزايش ايمني و كوتاه شدن اين مسير مهم گرديد،گرچه عوارض دريافت شده جهت عبور خودروها در اين مسير بسيار گران مي باشد ولي تمامي راكبين با جان و دل اين هزينه را پرداخت مي نمايند تا زحمت سفر در مسير نا مطلوب قديم را از خود دور نمايند.
اما همگي ساكنان خوزستان و كساني كه با حمل و نقل و ترانزيت آشنايي دارند يا ساكنين واقع در محور مابين انديمشك تا اهواز خصوصا از سه راهي شوش تا اهواز بر مشكلات اين محور وقوف دارند و همه روزه شاهد حوادث تلخي در اين مسير مي باشند كه اخبار آن در رسانه و جرايد شنيده مي شود.
با قاطعيت مي توان گفت اين محور را در تعاريف علم حمل و نقل نمي توان در هيچ يك از تقسيم بندي هاي شاهراه يا شرياني درجه يك جاي داد نه بعنوان آزاد راه نه بزرگراه ، اين مسيرگرچه بطور مجزا مي باشد ولي با صدها بريدگي و نقاط دسترسي ديگر ارتباط بين دو محور بر قرار است، در بعضي از محل هاي مسير شانه مناسب راه وجود ندارد ، در حريم شهر هاي ما بين راه كه در دو طرف اين محور واقع شده اند و تعداد آنها كم نيست اصول ايمني و ارتباطي رعايت نشده است ، وجود زمين هاي كشاورزي در خلال مسير و انواع دسترسي به اين مزارع و حتي ورودي روستاهاي گوناگون از ديگر مشكلات اين مسير است.
ترافيك عبوري بر اين محور بدليل وجود صنايع پتروشيمي و نفت ، بنادر و كشتيراني كه در جنوب استان خوزستان واقع شده اند فوق العاده زياد است ، مدتي است تردد تانكرهاي مواد نفتي كشور عراق در اين محور مزيد بر نا ايمن بودن و شلوغي شده است كه نمونه آن در نوروز 93 قابل مشاهده بود و گرچه از قبل در جرايد اعلام گرديده بود تا 15 فروردين مجوز تردد نخواهند داشت ولي اين تانكرها با تعداد بالايي در اين محور در حال تردد بودند كه بسيار مشكل ساز بوده و ايمني حركت ديگر وسايل نقليه را به خطر انداخته بوند، در ماه هايي از سال عبور اتوبوس هاي كاروان هاي راهيان نور و خودروهاي سواري اين كاروان ها بالا مي باشد و حركت قطاري آنها موجب ايجاد ترافيك نيمه سنگين در بخش هايي از محور مي گردد و بروز تصادفات هم اجتناب ناپذير است در فروردين امسال نگارنده شاهد حادثه بود كه جفت چرخ اتوبوس راهيان نور كه بطرف شوش در حال حركت بود بطور كامل از اكسل عقب جدا شده و با ورود به باند مخالف حركت بطرف اهواز تعدادي خودروهاي سواري را تخريب كرده بود كه از صدمات جرحي اطلاعي ندارم و موجب بروز ترافيك سنگيني در مسير گشته بود.
در نهايت بايد گفت و به مسئولين استاني و كشور و نمايندگان مردم در مجلس توصيه و هشدار داد كه محور مذكور نياز به اصلاح و بازسازي اصولي دارد و بايد جهت افزايش ظرفيت و ايمن سازي اين مسير اقدام عاجل نمود، و اين سوال را مطرح نمود چرا مسير هاي مواصلاتي در استان هايي مانند اصفهان ، محور تهران ساوه و قزوين رشت و .... تبديل به راههايي ايمن شده اند ولي محور مهم انديمشك تا اهواز هنوز ايمن نيست و براي راكبين انواع وسايل نقليه و مردم استان و خصوصا ساكنين محلي اين محور نا ايمن است و آمار صدمات و جراحات و تصادفات جرحي آن بالاست آيا اهميت اقتصادي منطقه يا اهميت معنوي آن از محور هاي مهم ديگر كشور كمتر است؟جواب با افكار عمومي جامعه باشد.