شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۷۷۷
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۶

دبير انجمن صنفي مهندسان صنعت آب خوزستان گفت: با وجود كم‌آبي و خشكسالي‌هاي اخير در استان خوزستان، ميزان بهره‌وري آب بخش كشاورزي استان افزايش يافته است.

حميدرضا خدابخشي در گفت‌وگو با ايسنا اظهارداشت: براساس سياست‌هاي وزارت نيرو اولويت‌هاي تامين آب به ترتيب شامل بخش شرب، صنعت و سپس كشاورزي مي‌شود و با توجه به اين‌كه بيشترين مصارف آب به بخش كشاورزي مربوط است، بنابراين بيشترين كنترل‌ها و كمبود‌ها آبي به اين بخش اختصاص مي‌يابد.

وي افزود: كشاورزان در مواقع كم‌آبي‌ها مجبور مي‌شوند آب را به صورت بهينه مصرف كنند و در مقابل سطح كشت ميزان و توليد محصول در هر هكتار را ثابت نگه دارند.

خدابخشي تصريح‌كرد: كشاورزان خوزستاني در خشكسالي چند سال اخير توانستند سطح زيركشت و ميزان توليد در هر هكتار را با وجود ميزان آب مصرفي كمتر ثابت نگه دارند و اين مساله نشان‌دهنده افزايش بهره‌وري در اين بخش است.

دبير انجمن صنفي مهندسان صنعت آب خوزستان عنوان‌كرد: مصارف آب كشاورزي در كشور با استانداردهاي جهاني هم‌خواني ندارند، بنابراين در اين بخش به تحقق شاخص‌هاي كنترل مصرف و تغيير الگوي مصرف و مديريت منابع آبي نياز است. البته صرفه‌جويي و مصرف بهينه آب فقط مختص بخش كشاورزي نيست و در بخش خانگي و صنعت نيز بايد آب به صورت بهينه مصرف شود.

وي اظهاركرد: بهره‌وري از آب به اين معناست كه با ميزان آب كمتر يك كشاورز بتواند سطح زيركشت و تناژ در هر هكتار قبلي خود را ثابت نگه دارد.

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار