شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۷۷۷۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۲
گزارشگر: حسین عبدالعزیزی
كودكان 1 تا 6 ساله، پر خطرترين گروه سني از نظر بروز مسموميت هستند. داروهاي خود را در مقابل چشم كودكان نخوريد، چرا كه كودكان از رفتار بزرگسالان تقليد مي كنند و ممكن است دور از چشم والدين داروها را به دهان ببرند. 
دکتر فریده یونسی رئیس مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان این مطلب تصریح کرد: در هنگام مصرف دارو و يا استفاده از فرآورده هاي شيميايي حتماً در نور كافي برچسب روي بسته بندي را مطالعه نموده سپس مصرف نمائيد.
استفاده از داروها و مواد شيميايي د ر تاريكي مي تواند خطرناك باشد.
وی با بیان اینکه بسياري از داروها و محصولات خانگي همچون جوهر نمك، مواد شوينده و لك بر، لاک پاک کن، سموم حشره كش و جونده كش (مانند مرگ موش)، تينر، ضديخ، بنزين و نفت مي توانند در صورت بلعيده شدن و تماس با پوست و چشم و يا در صورت تنفس، بسیار سمي باشد، افزود: در هنگام استفاده از مواد شيميايي و فرآورده هاي شوينده و پاك كننده، پنجره ها را باز كنيد تا هوا به خوبي در محيط جريان داشته باشد.
یونسی در ادامه خاطرنشان کرد: از اختلاط مواد شيميايي مانند جوهر نمك و مواد سفيد كننده و لک بر جداً خودداري کرد همچنین بخارات و گازهاي ناشي از اين اختلاط بسيار سمي و خفه كننده است.
این داروساز با اشاره به اینکه هميشه پس از استفاده از مواد شيميايي سريعاً درب آن را بسته و دقت نمایید که هيچ ظرف دربسته اي از دسترسي كودكان در امان نيست، تصریح کرد: نام داروي مصرفي و ميزان مصرف آن را به خاطر بسپاريد و يا يادداشت كنيد تا دوز تكراري مصرف نکند.
رئیس مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، گفت: كيف دستي، ساك خريد و كيسه هاي نايلوني را دور از دسترس كودكان قرار دهيد. ممكن است داخل آنها وسايلي باشد كه توسط كودك بلعيده شود و يا كودك ضمن بازي آنها را روي سر خود كشيده و منجر به خفگي وي شود.
یونسی در ادامه افزود: مسموميت با گياهاني مانند خرزهره، ديفن باخيا، كرچك و برخی از قارچهای خودرو مي تواند كشنده باشد و در صورت وقوع مسموميت با اين گياهان مصدوم را در اسرع وقت به نزديكترين مركز درماني منتقل كنيد. 
وی با بیان اینکه در صورتيكه كودك شما ماده اي غير خوراكي را بلعيد، با مركز اورژانس 115و يا مركز اطلاع رساني داروها و سموم 1490 تماس بگيريد، اظهار کرد: محصولات شيميايي و شوينده، نفت و بنزين و داروها خصوصاً شربت ترک اعتیاد متادون را هميشه در ظرف اصلي آن نگهداري كنيد. هيچگاه اين فرآورده ها را در ظرف مواد خوراكي (مانند بطري نوشابه) نگهداري نكنيد. اين عمل باعث خورده شدن اشتباهي اين مواد توسط كودكان و مسمومیت شدید ایشان خواهد شد.
این دکتر داروساز تاکید کرد: هنگام تفرج در دشت و جنگل از دستکاری سنگ ها و راهپیمایی بدون کفش برای جلوگیری از گزش مار سمی و عقرب خودداری شود.
یونسی با اشاره به اینکه در هنگام مارگزیدگی بيمار را آرام كنيد و از حركات بيش از حد او جلوگيري شود، به شهروندان توصیه کرد؟ عضو محل گزيدگي مار را بايد بي حركت و هم سطح يا كمي پايين تر از سطح قلب نگه داشت.
این مقام مسوول در ادامه گفت: گزش عقرب مي تواند منجر به بروز درد شديد در ناحيه گزش شود اما با اینکه علائم تهديدكننده حيات و حوادث منجر به مرگ به ندرت رخ مي دهد، مصدوم را به نزدیک ترین مرکز درمانی برای تزریق پادزهر منتقل کنید
رئیس مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، همچنین افزود: زنبور گزيدگي ممكن است در اثر نيش انواع زنبور مانند زنبورعسل و زنبورسرخ بروز کند، اما از دستکاری کندوی زنبور های خصوصاً وحشی خودداری کنید. حمله و گزش دسته جمعی زنبورها می تواند کشنده باشد.
یونسی تصریح کرد: نيش زنبورعسل ماده، به كيسه محتوي زهر متصل است و پس از گزش در زخم باقي مي ماند بنابراین برداشتن سريع نيش از روي زخم، جهت جلوگيري از ورود بيشتر سم به زخم ضروري است.
وی در پایان گفت: اگر فرد زنبورگزيده مشكل تنفسي داشت و يا تورم شديد و سريع در محل گزش بروز كرد، بايد سریعا به پزشك مراجعه کند
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
comment
0
0
comment آفرین بر گزارشگر پرتوان
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار