شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۸۰۲
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۵:۳۶

معاون امور آب و آبفای وزارت نیرو گفت: با بهره برداری از سد گتوندعلیا در شمال خوزستان ، امیدواریم بتوانیم مردم خوزستان را از گواراترین آب كشور بهره مند كنیم.

محمدرضا عطارزاده در جریان بازدید از كارگاه سد و نیروگاه گتوندعلیا افزود: سد گتوندعلیا به دلیل بزرگی و عظمتی كه دارد ، مسایل و پیچیدگی های خاصی دارد كه متخصصان ما با توان بسیار بالایی موفق شدند با بهره گیری از نظرات كارشناسان داخلی و خارجی موضوعات مهم این سد را كنترل و به خوبی مدیریت كنند.

وی با اشاره به مراحل مختلف آب گیری این سد بزرگ كه نقش بسیار موثری در وضعیت آبی كشور و به طورخاص دشت خوزستان ایفا خواهد كرد،گفت: با انجام مراحل مختلف آب گیری سد گتوند بویژه مرحله سوم كه در سال جاری صورت گرفت، تمام فعل و انفعالات كیفیت آب در این منطقه مورد مطالعه دقیق قرار گرفت و مسوولان سد با مدیریت و مهندسی موثر خود توانستند بدون هیچ بحرانی موضوع آب گیری را تا مرحله بهره برداری از نیروگاه به انجام برسانند.

معاون وزیر نیرو با بیان اینكه هم اكنون مقطع نهایی و تكمیلی آب گیری این طرح بزرگ را پیش رو داریم یادآور شد: با غیرت و تخصصی كه در دست اندركاران سد گتوندعلیا وجود داشت و با بهره مندی از تجربه های مختلف ، بدون ایجاد هیچگونه مشكلی در سازند گچساران و بویژه در كیفیت آب پایین دست این طرح، عملیات اجرایی در حال حاضر به مرحله بهره برداری رسیده است.

عطارزاده افزود: به ملت بزرگ ایران تبریك می گویم كه متخصصان توانستند با همت و تلاش شبانه روزی، پیچیده ترین و بزرگترین مسایل فنی در این حوزه را مهار كرده و با موفقیت این خدمت را به ملت خود تقدیم كنند.

وی در ادامه اظهار امیدواری كرد كه با آماده شدن سد گتوند برای بهره برداری كامل، رسانه ها و كارشناسانی كه با دغدغه های بسیار فراوان این موضوع را دنبال می كردند با تكمیل اطلاعات خود بتوانند واقعیت ها را به مردم منعكس كنند.

عطارزاده همچنین تصریح كرد: ما باید تلاش كنیم تا با ایجاد پشتوانه ای قوی برای متخصصان داخلی كه به صورت شبانه روزی زحمت می كشند،آنها بتوانند بدون هیچ گونه بحرانی و با پذیرش ریسك های بزرگ؛ كارهای بزرگ را به ثمر برسانند و در دنیا برای كشور ایران افتخار آفرینی كنند.

وی با اعلام خبر بهره برداری از واحدهای اول و دوم نیروگاه گتوند در روز سوم خرداد امسال افزود: متخصصان ما امروز افتخار دیگری را برای ملت آفریدند و توانستند در صحنه سازندگی كشور نیز نقش آفرینی كنند و به پاس همت و تلاش چندین ساله این عزیزان كه ادامه دهنده راه شهدای مهندسی رزمی بودند ، فرصتی را تنظیم كردیم تا در روز سوم خرداد (روز آزاد سازی خرمشهر) بهره برداری رسمی از سد و دو واحد نیروگاه برق آبی گتوندعلیا را با حضور رییس جمهوری آغاز كنیم.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا ضمن اشاره به كیفیت آب دریاچه سد گتوند و اخبار منتشره در این رابطه گفت: یكی از موارد پیچیده در دریاچه سد گتوند، وجود یك سازند نمكی است كه همزمان با آبگیری سد، فعل و انفعالاتی را نشان داد اما با كار مهندسی كه در مراحل مختلف آبگیری انجام شد و با روش پوشش رسی كه یكی از ابتكارات متخصصان ما بود، توانستیم انحلال نمك را كنترل و سطح عظیمی از آب را با عمق 80 متر با دقت پایش كنیم.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت: این نوید را به مردم عزیزمان بویژه مردم خوزستان می دهیم كه از روزهای آینده با مدل مهندسی تعریف شده ای كه برای دریاچه سد گتوند پیش بینی شده،كیفیت آب خروجی متناسب با بهره برداری های پایین دست قابل كنترل است.

عطارزاده افزود: با امكانات موجود می توانیم آب سد گتوند را با كیفیت مورد نظر تحویل دهیم و امیدواریم بتوانیم یكی از گواراترین آب ها را به مردم عزیز خوزستان تقدیم كنیم.

سد خاكی با هسته رسی گتوند علیا با 182 متر ارتفاع، بلندترین سد خاكی كشور است كه دومین مخزن آبی ایران (پس از سدكرخه) محسوب می شود و پس از آبگیری نهایی ،دریاچه ای به حجم 4.5 میلیارد متر مكعب خواهد داشت.

نیروگاه برق آبی گتوند علیا نیز با بیشترین میزان تولید برق در میان نیروگاه برق آبی كشور دارای 4 واحد 250 مگاواتی در فاز اول و چهار واحد دیگر در فاز دوم است و سالانه به طور متوسط 4250 میلیون كیلو وات ساعت برق پاك تولید خواهد كرد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار