اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۸۲۳۰
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۰
نقش تاثیر گذار رسانه ها در ترویج فرهنگ سلامت بر کسی پوشیده نیست و با قاطعیت می توان اذعان داشت که از رسانه ها می توان به عنوان بهترین حامي سلامت و مروجان خود مراقبتي یاد کرد.
با توجه به اهمیت و ضرورت ترویج رویکرد خود مراقبتی برای پیشگیری اولیه از مهمترین عامل های خطر بیماری­های غیر واگیر، «یک عمر سلامت، با خود مراقبتی» که به عنوان شعار هفته سلامت امسال که از اول تا هفتم اردیبهشت ماه در کشور و به ویژه در استان خوزستان نامگذاری شده اجرایی کرد. ناگفته نماند که مردم می توانند با اصلاح سبک زندگی خود از سلامتشان مراقبت کنند و ضمن مهم دانستن اینکه،شهروندان باید بتوانند در صورت بیمار شدن با انجام اقدام های به موقع از شدّت بیماری و تشدید عارضه های آن بکاهند، که در این راستا آموزش زنان و جوانان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 با این مقدمه کوتاه، نگاهی اجمالی به نقش رسانه ها به عنوان مهمترین حامیان سلامت و بهترین مروجان خود مراقبتی اشاره می کنیم. البته باید گفت که مطابق با سیاست های کلی سلامت، پیشگیری بر درمان تقدم دارد و به همین دلیل در شعار امسال این تقدم لحاظ شد و با تاکید می توان اظهار کرد که جهت گیری کلی نظم و سیاست های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری مربوط به سلامت مردم، پیشگیری اولویت دارد همچنین نباید از این موضوع غافل شد که برنامه های هفته سلامت کشور و به ویژه استانمان هم در همین راستا و آنهم با اولویت ها در زمینه های مختلف آموزش خود مراقبتی تنظیم شده است.

البته باید گفت که سیاست های دولت تدبیر و امید برای اولویت دادن به نظام سلامت و اختصاص بخشی از درآمد ناشی از اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه ها به حوزه سلامت، بیانگر اهمیت و جایگاه ارزنده بخش بهداشت و درمان است که در صورت تحقق این امور مهم بار اصلی تامین هزینه های درمان از دوش مردم برداشته و دولت بخش عمده ای از این هزینه ها را متقبل خواهد شد که باعث ارتقای شاخص های بخش سلامت می شود. همچنین باید تاکید کرد سلامت مناسبتی نیست و هفته سلامت فرصتی برای تأکید بیشتر است و با توجه به تعریف صحیح خود مراقبتی که شامل مجموعه فعالیت ها و اقداماتی است که فرد به صورت داوطلبانه، هدفمند و آگاهانه به منظور حفظ، بهبود، ارتقای سلامت خود و اطرافیان انجام می دهد که از سال های گذشته شعار و زمان برگزاری هفته سلامت کشورمان برگرفته از شعار جهانی بوده و امسال با درایت و تدبیر مسوولان و دست اندرکاران مربوطه شعار جهانی تغییر یافت و آن را بومی کردیم زیرا که شعار جهانی که «نیش کوچک،تهدید بزرگ» است در کشور ما تعیین کننده نیست.

 البته بدون اغراق می توان گفت که سیمای سلامت در کشورمان دگرگون شده و به سمت الگوی تقدم پیشگیری بر درمان می رود، هرچند که به گفته کارشناسان مهمترین بیماری های که باعث بیشترین دلیل مرگ و میر در کشورمان بوده بیماری های قلب و عروق، سوانح و حوادث، فشار خون بالا، دیابت ،رفتارهای آسیب زا نظیر کم تحرکی، استعمال دخانیات و غیره است که با توجه افزایش این بیماری ها، خود مراقبتی بهترین تضمین کننده سلامت در کشور است و ارکان اساسی خود مراقبتی؛ متولیان سلامت، رسانه ها، مدیران و مردم هستند.

هرچند که کارشناسان معتقدند خود مراقبتی عملی آگاهانه و شامل دو رکن دانش و مراقبت است و فرد و اطرافیان وی در آن دخیل اند. بی تردید بایدتاکید کرد که استفاده از رسانه ها، همچون صدا و سیما، رسانه های مجازی، خبرگزاری ها، سایت ها، مطبوعات و نشریات بهترین را هکار سیستم بهداشتی برای ترویج خود مراقبتی قلمداد کرد که بهترین ابزار ، فضا، فرصت و استفاده از تمامی امکانات خود را برای افزایش خود مراقبتی قرار می دهند و نقش ویژه و تاثیر گذاری در خصوص ترویج خود مراقبتی تعیین می کنند.

کمک به اقتصاد با ترویج خود مراقبتی و ارتقای آموزش بهداشت
با ترویج خود مراقبتی و ارتقای آموزش بهداشت در تمامی زمینه ها اعم از خانواده ها، مدارس، دانشگاه ها و سایر حوزه های دیگر می توان کمک قابل توجهی به اقتصاد کرد.البته اجراي برنامه پزشك خانواده در كشور ضرورت دارد و با ترويج خود مراقبتي و ارتقاء آموزش بهداشت در سطح عمومي مبالغ عظيمي پول صرفه‌جويي مي‌شود و به اقتصاد كشور نیز كمك خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار