شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۸۳۲۱
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۷
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه چهار اهواز:
با افزایش جمعیت شهرها و روند رو به رشد شهرنشینی در ایران، پرداختن همه جانبه به زندگی شهرنشینی اعم از امور اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، عمرانی و حتی سیاسی نیازمند مشارکت اجتماعی مردم مبتنی بر مشارکتی آگاهانه، ارادی و داوطلبانه می باشد. از دیدگاه صاحب نظران مشارکت مردم در شهر فقط به پرداخت هزینه های مدیریت شهری منحصر نمی شود بلکه مناسب است مردم در فرایند تصمیم گیری های و تصمیم سازی که به نوعی به طور مستقیم در کیفیت زندگی آنها تأثیر گذار است، سهیم و شریک باشند.
موسی خنافره معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه چهار با بیان لزوم مدیریت محله محوری گفت: همانطور که صاحب نظران می گویند: اهواز یکی از کلان شهرهای ایران است که نیازمند تدابیر ویژه در مدیریت شهری است. برای اداره مناسب تر شهر، مهم ترین و اولویت دارترین تدبیر، فراهم کردن مشارکت مردم در اداره و مدیریت امور شهر می باشد. بنابراین اولین گام برای فراهم شدن زمینه های تعاون و همکاری نگاه محله ایست که امروزه در اداره شهرها (( مدیریت محله محوری )) به منظور تقویت روابط و مناسبات اجتماعی بیش از پیش ضروری به نظم می رسد.
وی در ادامه افزود: بنابراین همچون سنت های پیشین اسلامی و ایرانی با حضور مردم در عرصه های اجتماعی در قالب (( نظام مشورت و شورا )) می توان دو هدف اساسی محقق شود که عبارت است از:
1.      شناسایی بهتر مسائل محله
2.      بهره گیری از فرصت های اجتماعی محله به منظور بهبود حیات اجتماعی محله
خنافره با بیان اینکه (( نظام اجتماعی محله )) به جهت وسعت، جمعیت، نوع مناسبات و روابط اجتماعی در شهرسازی جدید به سبک محلات پیشین شهرها نمی باشد گفت: اما نقش کارکردی محله در تغییر و بهبود زندگی تفاوتی نکرده است.
خنافره با اشاره به تقویت فرهنگ محله محوری اظهار نمود: تقویت محله می تواند به ساکنان آن، در دسترسی آسان تر به خدمات شهری، توزیع عادلانه امکانات و فرصت ها، جلب مشارکت مردم در تعیین اولویت ها و نیاز سنجی های محلی و ارتقاء جایگاه فرهنگی و اجتماعی محله کمک شایان توجهی نماید و به همین منظور نیز محله محوری در نظام (( برنامه ریزی )) و (( اجرا )) هر روز مهم تر می شود. همچنین تقویت فرهنگ محله ای می تواند مسائل اجتماعی را مسالمت آمیز و مبتنی بر نگاه اجتماعی حل نماید و حتی عامل مهمی در پیشگیری از ناهنجاری های اجتماعی محسوب می شود.
ایشان افزود: تقویت (( اجتماعات محلی )) و تشکیل (( گروه های اجتماعی )) عامل مهمی در برآورده شدن (( نیازهای اجتماعی )) محله است. از این رو زمینه افزایش رضایت مندی مردم از محل سکونت ارتقاء می یابد. این مهم می تواند زمینه را برای همبستگی اجتماعی فراهم و با افزایش رضایت مندی از محله ی سکونت تعلق اجتماعی به محله را تقویت کند. بنابراین (( تشکیل شورای اجتماعی محلات )) در قالب نظام شورایی که مورد تأکید دین مبین اسلام و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می باشد، با رویکرد محله محور و در راستای افزایش مشارکت های اجتماعی می تواند پاسخی به نیاز مدیریت شهری در اداره ی بهتر امور شهر باشد.
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه چهار در پایان، اهداف تشکیل شورای اجتماعی محله را به شرح ذیل عنوان کرد:
  افزایش مشارکت های اجتماعی در مدیریت شهری
    تقویت هویت محلات و فرهنگ محله محوری کمک به افزایش اعتماد اجتماعی بین مردم و مدیریت شهری
شناسایی و بهره گیری هدفمند از فرصت های اجتماعی محلات
 نهادینه سازی نظارت همگانی در نحوه ارائه خدمات به مردم
 فراهم شدن زمینه مشارکت نهادها و سازمان های مردم نهاد محلی
7.   هم افزایی امکانات و فرصت های خدمات رسانی سازمان ها و نهادهای محلی در ارائه خدمات مناسب تر بر مردم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار