شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۸۳۴
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۱

رییس اداره كتابخانه‌های عمومی خرمشهر گفت: درد ما این است كه كتابخانه‌های ما قرائت‌خانه هستند نه محل تحقیق و پژوهش.

محمد جوروند در گفت‌وگو با ایسنا عنوان كرد: تمام حوزه‌های سخت‌افزاری كه در این مدت در كتابخانه‌های استان كار شد قابل تقدیر است اما آیا تا به حال بررسی كرده‌ایم كه این همه كاری كه در زمینه‌های ساختمان‌سازی، تجهیزات و امكانات انجام داده‌ایم چه تاثیری بر مطالعه مفید استان خوزستان داشته است؟ ساعات مطالعه مفید استان خوزستان چه قدر افزایش پیدا كرده است؟ اگر در این خصوص فعالیتی در سطح كتابخانه‌ها انجام شده است پس باید آماری ارایه شود.

او اظهار داشت: آن چه كه انجام شده قابل تقدیر است اما در خصوص مطالعه مفید كاری نشده و از قبل كتابخانه‌ها در مورد نویسندگان بومی كاری صورت نگرفته است. هنوز آثار نویسندگان بومی را خریداری نمی‌كنیم و متاسفانه تحقیق و پژوهش هنوز جایگاه ویژه خود را در كتابخانه پیدا نكرده است.

جوروند خاطرنشان كرد: بایستی زمینه‌ای فراهم شود كه شوراهای پژوهشی به كتابخانه‌ها متصل شوند و ارتباط متقابلی بین این دو ایجاد شود. باید بتوانیم كتابخانه‌ها را به محلی برای كارهای تحقیقاتی و پژوهشی تبدیل كنیم كه این اتفاق تاكنون رخ نداده است. حال آن كه متاسفانه كتابخانه‌های ما محل قرائت دروس دبیرستانی و راهنمایی شده‌اند و این مساله با قرائت‌خانه هم قابل حل است.

او تاكید كرد: چه كسی باید این همه كتابی كه خریداری و وارد كتابخانه‌ها می‌شود را مطالعه كند؟ ما نتوانستیم در مدارس علاقه‌مندی به حوزه كتاب در استان خوزستان ایجاد كنیم و دانش‌آموزان در فضای كتابخانه‌ها كتاب درسی خود را مطالعه می‌كنند.

وی یادآور شد: كتاب‌های خوبی در سطح كشور و در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و... در حال چاپ هستند اما واقعا سطح مطالعه در استان خوزستان كم است. من به عنوان كسی كه در این حوزه فعالیت می‌كنم می‌دانم كه این فعالیت‌ها انجام نمی‌شود.

او گفت: آموزش و پژوهش باید فكر جدی و اساسی برای مطالعه دانش‌آموزان خود در ساعات غیرمدرسه داشته باشد و كتابخانه‌ها را به محل خلوت و امنی برای مطالعه، پژوهش، تحقیق و جلسات نقد و بررسی كتاب تبدیل كند. تبدیل شدن كتابخانه به قرائت‌خانه حتی جا را بر محققان تنگ می‌كند. ما مشكل دانش‌آموزان و خانواده‌ها را می‌دانیم اما آموزش و پرورش باید به صورت جدی وارد قضیه شود. اگر مدارس یك نوبته هستند چه اشكالی دارد آن‌ها را بعد از ظهرها در اختیار دانش‌آموزان قرار دهند.

جوروند یادآور شد: كتابخانه‌ها باید تبدیل به فضای فرهنگی سرشار از نشاط، مطالعه، تحقیق و پژوهش شوند. ما نویسندگان بومی خوبی داریم كه متاسفانه در حوزه كتابخانه‌ها نه آثار آن‌ها را می‌خریم و نه مورد نقد و بررسی قرار می‌دهیم. این آثار باید خریداری و از نویسندگان بومی قدردانی شود.

وی تصریح كرد: باید كتابخانه‌های تخصصی در سطح استان راه‌اندازی شوند. این كتابخانه‌ها باید در حوزه‌های مختلف و به ویژه دفاع‌مقدس راه‌اندازی شوند. ما منبع مهمی برای كسانی كه به منظور مطالعه كتاب‌های دفاع مقدس یا بحث‌های علمی به كتابخانه‌ها مراجعه می‌كنند، نداریم.

رییس اداره كتابخانه‌های عمومی خرمشهر تاكید كرد: همه دستگاه‌ها باید به صورت واحد به این مسایل بپردازند و كمك كنند. اگر مثلا فقط نهاد كتابخانه‌ها فعالیت كند و همكاری دیگر ادارات و نهادها را نداشته باشد به نتیجه نمی‌رسد. ما باید یك دست عمل كنیم و اداره كتابخانه‌ها به عنوان محور این جریان بتواند این‌ها را به جریان واحدی تبدیل كند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار